Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Sisältö on kingi

Verkkopalvelun tärkein osa on sisältö. Se osa, joka tarjoaa asiakkaalle lisäarvoa. Ilman kunnollista sisältöä tyylikkäinkin ulkoasu on kuin entisen miehen viinerleipä; tyhjän päällä kuoret.

Toisaalta tyylikäs ja hyvin suunniteltu ulkoasukaan ei ole tarpeeton, mutta se ei ole itsetarkoitus. Sen tarkoitus on tukea sisältöä – tuoda se helposti saataville. Hyvä taitto ei juuri näy, mutta tekee huomaamatta hyvän vaikutelman.

Kotisivujen suunnittelussa helposti tuhrautuu paljon aikaa ulkoasun hiomisessa, mutta kokemukseni mukaan sisältöön ei jakseta kiinnittää yhtä paljon huomiota. Sisällöksi kopioidaan vanhoja tiedotteita, lehtiartikkeleita ja muuta helposti saatavilla olevaa ilman, että niiden toimivuutta ja tarpeellisuutta pohditaan sen ihmeemmin.

Kaikelle pitää löytää tarkoitus

Samalla tavalla kuin elämällekin, kaikella nettisisällöllä täytyy olla tarkoitus. Sisällön tarkoitus tai se, millaista sisältöä kotisivuille laitetaan, on helpompi hahmottaa, jos verkkopalvelun suunnitteluvaiheessa on esitetty tärkeä kysymys: miksi? Miksi-kysymys on visio siitä, mitä ollaan tekemässä ja kenelle.

Miksi-kysymys saattaa joskus tuntua yksinkertaiselta ja turhalta. Esitin kotisivujen suunnittelupalaverissa asiakkaalle miksi-kysymyksen. Hänen reaktionsa oli luonnollinen, ”oletko sitä mieltä, että sivustouudistusta ei tarvitakaan?” Tässä vaiheessa päätös oli jo tehty ylemmällä taholla ja asiakkaalla oli melko hyvin selvillä, millaisia muutoksia haluttiin tehdä. Kuitenkin kysymykseni vaikutuksesta saimme aikaa hyvän synopsiksen. Tuo käsikirjoitus on oiva työkalu, kun pohditaan, millaista sisältöä sivustolle tarvitaan – ja mitä ei tarvita.

Sivuston sisältö täytyy suunnitella asiakkaan näkökumasta. Jos sivuston on tarkoitus myydä, tuotteiden  palveluiden lisäksi esillä on syytä olla tilaustiedot – myyjän yhteystiedot ja tilauslomakkeet. Helpointa asiakkaan osaan on samaistua silloin, kun on itse asiakkaana.

Mieti, mitä etsit ja löydät, kun seuraavan kerran surffailet jonkun yrityksen verkkosivuille ostoaikeissa. Kirjaa kokemuksesi ylös ja vertaile niitä omien kotisivujesi tai verkkokauppasi tarjoamaan sisältöön sekä käyttöliittymään.

P.S. Kaipaatko ostopäätöstä tehdessäsi hintatietoja? Jos vastauksesi on kyllä, mikset lisäisi hintoja omille sivuillesi.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

4 vastausta aiheeseen “Sisältö on kingi”

Hyvä neuvo tuo miksi-kysymys. Käytän sitä apuna omassa suunnittelussani ja sillä saa syvennettyä suunnittelun tasoa yllättävästi, vaikka onkin näin yksinkertainen kysymys. Ja varsinkin markkinointiin on hyvä miettiä tuota, että mikä itselle toimii, todennäköisesti toimii myös muillekin (ja mikä itseä ärsyttää, voi olla hyvä jättää väliin). Kun perään vielä kysyy itseltään, miksi joku tapa toimii ja toinen ei, voi sitä tietoa käyttää laajemminkin hyväkseen. Esimerkkiksi voisi miettiä, miksi lehtimyyjien soitot helposti ärsyttävät, mutta jonkun muun puhelinta käyttävän myyjän yhteydenottoja saattaa jopa odottaa.

Kiitos kommentistasi Irina!

Toimivat asiat ovat yleensä yksinkertaisia. Minä ainakin törmään usein juttuihin, jotka minun olisi pitänyt itse keksiä ja huomata, kun ovat niin yksinkertaisia ja olleet koko ajan käden ulottuvilla, mutta ei.

Yleensä ongelmana ei olekaan liian yksinkertainen ajattelu, vaan liian monimutkainen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *