Kategoriat
Bloggaaminen

Digitaalinen jalanjälki: Avaa blogi

Viime aikoina suomalaistenkin käsitys blogista henkilökohtaisena verkkopäiväkirjana on alkanut muuttua. Yrityksissä on ryhdytty bloggaamaan.

Blogi on mainio tapa viestittää yrityksestään, palveluistaan, tuotteistaan ja ammatillisesta osaamisestaan. Blogin julkaisukynnys on pienempi kuin perinteisen lehdistötiedotteen. Blogi on myös henkilökohtaisempi ja rennompi, siksi se on omiaan lisäämään luottamusta kirjoittajan ja lukijoiden välillä. Blogia yleensä kirjoitetaan omalla nimellä.

Blogin perustaminen kannattaa aloittaa pohtimalla, mitä blogilla tavoittellaan. Tavoitteet voivat olla samat kuin tiedottamisella yleensä, kertoa asioista, joista oletetaan asiakkaiden tai potentiaalisten asiakkaiden olevan kiinnostuneita. Blogin tarkoitus on siis antaa lisäarvoa.

Omasta kokemuksestani ja mieltymyksestäni suosittelen valitsemaan blogille melko selkeän ja johdonmukaisen teeman. Minä en ainakaan jaksa seurata säännöllisesti blogia, jonka aiheet vaihtelevat liikaa. Julkkis-blogit ovat tietysti eri asia. Julkkiksia saatetaan seurata henkilön, ei aiheiden takia.

Teema voi olla selkeästi yrityksen toimintaan tai osaamiseen liittyvä, kuten lakimiehelle lainopillisten neuvojen jakaminen ja ilmalämpöpumppuasentajalle ilmalämpöpumppuasioista kertominen. Toisaalta se voisi olla joku ydinliiketoiminnan lähimaastossa olevasta asiasta bloggaaminen. Ehkä tällaisesta esimerkistä kävisi varatoimitusjohtaja Petri Hollménin Herrankukkaron perjantairesepti -blogi. Petri on kokkina amatööri, vaikka ruoka kuuluukin Rymättylän Herrankukkaron ja Höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekan liiketoimintaan kiinteästi.

Blogin voi perustaa joko valmiin palvelun kautta (esim. WordPress.com) tai omalle palvelimelle (esim. WordPress.org) . Molemmat ovat käytettyjä ja toimivia tapoja. Omalle palvelimelle asennettuun blogiin saa joitain lisäominaisuuksia, joita ei voi hyödyntää ilmaisissa palveluissa. Monet yritykset silti hyödyntävät menestyksellisesti ilmaisia blogejakin. Sisältö on kingi tässäkin asiassa, toteutustapa ei välttämättä ratkaise onnistumista.

Bloggaajan kymmenen käskyä:

  1. Ole rehellinen ja avoin
  2. Pyri pysymään valitsemassasi teemassa
  3. Kirjoita selkeästi ja mielenkiintoisesti
  4. Bloggaa säännöllisesti
  5. Salli kommentit
  6. Osallistu keskusteluun vastaamalla kommentteihin (tarpeen mukaan)
  7. Pyri kääntämään negatiiviset kommentit eduksesi vastaamalla niihin asiallisesti (haistattelut pitää poistaa kokonaan)
  8. Lue muiden blogeja saadaksesi ideoita omaan blogiisi
  9. Kommentoi muiden blogeja verkostoituaksesi bloggaajien kanssa
  10. Kommentoi muiden blogeja saadaksesi näkyvyyttä omalle blogillesi

Bloggaaminen on luovaa kirjoittamista, joka vaatii kurinalaisuutta. Yritysblogi ei voi olla pelkkä harrastus, vaan sille on asetettava tavoitteet, jotta blogin todellisia hyötyjä voidaan mitata.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “Digitaalinen jalanjälki: Avaa blogi”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *