Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: Mikroblogit

Seurasin maanantaina Social Media Tools YLE – viides tapaaminen -webinaaria Areenan lisäksi Qaikussa. En tohtinut juuri kommentoida keskustelua, kun olin esimmäistä kertaa #seminaarikannu-kanavalla, mutta keskustelu antoi selvästi lisäarvoa webinaarille – tuntui kuin olisin itsekin ollut läsnä.

Mikroblogissa kirjoitetaan maksimissaan 140 merkin pituisia ”tekstareita”. @nimimerkki- ja #kanava-merkinnöillä viesteihin saadaan sisältöä, joka linkittää ne muuhun keskusteluun ja keskustelijoihin.

Mikroblogissa voi ryhtyä seuraamaan toisten käyttäjien viestejä. Suositut käyttäjät keräävätkin todella paljon seuraajia.

Twitter taitaa olla tällä hetkellä suosituin mikroblogi. Tarkoitukseni oli tsekata internetistä hieman kävijätilastoja, mutta totesin sen mahdottomaksi tehtäväksi. Vierityspalkki kuitenkin laski suomalaisia Twitter-käyttäjiä olleen viime vuoden loppupuolella n. 4000. Se on todella pieni määrä Facebook-käyttäjiin verrattuna.

Monet Twitter-käyttäjät ovat linkittäneet eri sovellukset siten, että esimerkiksi blogista syntyy automaattisesti ”viserrys” Twitteriin ja seuraajat saavat tiedon uudesta postauksesta (= blogikirjoitus, lastu). Facebook ja muutamat muutkin sosiaalisen median sovellukset saadaan keskustelemaan toistensa kanssa automaattisesti. Tällöin voidaan tietysti kyseenalaistaa viestien yhteisöllinen puoli, kun käyttäjät eivät ole välttämättä henkilökohtaisesti tavoitettavissa, vaan viestit singahtavat palveluun ilman inhimillistä kosketusta.

Facebookin tilapäivityskin on eräänlainen mikroblogi. Suurin ero Twitterillä ja Facebookin tilapäivityksillä on se, että Twitterin keskustelut ovat julkisia, kaikkien luettavissa.

Mikroblogi on näppärä väline moneen käyttöön. Mikroblogilla voi tiedottaa ja pitää yhteyttä yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin. Suomessa mikroblogien hyödyntämistä vasta harjoitellaan. Olisikin mielenkiintoista kuulla, miten olet hyödyntänyt mikroblogia?

Tunnettuja suomalaisia Twitter-käyttäjiä:

Muita:

Muutama vain esimerkin vuoksi.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Digitaalinen jalanjälki: Mikroblogit”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *