Kategoriat
Nettisivut

Näin saat kotisivusi tuottamaan

Kotisivut ovat jääneet viime aikaisessa sosiaalisen median intoilussa melko vähäiselle huomiolle tai ne on lynkattu vanhanaikasena ja toimimattomana keksintönä. Totuus tietysti on se, että suurin osa olemassa olevista kotisivuista ovat toimimattomia. Kuitenkin suurimmalla osalla aikaansa seuraavistakin yrityksistä on olemassa kotisivut, joten joku paikka niilläkin näyttäisi olevan.

Itse uskon, että ihmisillä, jotka eivät pidä kotisivuja tarpeellisina, on hieman aikaansa jäljessä oleva käsitys siitä, mitä kotisivut voisivat olla tänä päivänä. Eihän autokaupassakaan riittäisi ostajia, jos käsitykset autoista ja niiden suorituskyvyistä sijoittuisivat 50 – 60-luvulle.

Kotisivut voivat siis olla keskeinen osa tehokasta internet-markkinointiasi.

1. Pidä kotisivusi ajantasalla

Kotisivuillasi olevan tiedon on syytä olla ajankohtaisempaa kuin tämän päivän lehti.

2. Vain sisältö kiinnostaa asiakkaita

Kotisivujesi sisältö on tärkein osa asiakkaittesi tehdessä ostopäätöksiä. Sisällön on annettava tietoa, lisätietoa ja vertailumahdollisuuksia. Asiakkaan ostopäätöksen tekoa täytyy helpottaa kaikin olemassa olevin keinoin. Kyseeseen eivät tule ensisijaisesti tekniset tiedot ja ominaisuudet, vaan hyödyt. Mieti siis, mitä asiakkaasi hyötyisi tuotteistasi ja palveluistasi.

3. Kotisivut tarvitsevat kävijöitä

Runsas sisältö kiinnostaa myös hakukoneita, jotka ovat ensisijainen kävijälähteesi. Sinun täytyy siis näkyä hakukoneissa – mielellään ensimmäisellä sivulla (top 10). Hakukoneet silmälläpitäen suunnitellut kotisivut ovat yleensä myös käyttäjäystävälliset. Sivuilla on silloin kiinnitetty huomiota mm. otsikohin, linkkeihin ja tekstisisältöihin. Sen lisäksi täytyy hyödyntää meta-tiedot siten, että jokaisella sivulla on omat sisältöä vastaavat kuvaukset (teksti, joka näkyy hakukoneissa otsikko-linkin alla).

Kotisivut harvoin riittävät yksin hakukonelistausten nostamiseen. Yleensä niiden rinnalle kannattaa harkita blogia ja muita sosiaalisen median mahdollisuuksia.

4. Yhteydenottoja ja myyntiä

Kun kävijämäärät ova nousseet, et voi olla vielä tyytyväinen, jos tarkoituksesi on myös myydä jotakin. Kaikkien sivustojen tarkoitus ei ole välttämättä saada aikaan suoria tilauksia. Tavoitteenasi voi olla yhteydenotto, tarjouspyyntö, ilmoittautumisen tai myyntitapaamisen järjestyminen. Mahdollisuus yhteydenottoon on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi ja sitä myöten repertuaaria kannattaa pitää mahdollisimman laajana. Puhelin (myös tekstari), sähköposti ja lomakkeet ovat ehkä tyypillisimmät yhteydenottotavat. Muita vaihtoehtoja löytyy sosiaalisen median kanavista, internet-puhelimista (esim. Skype) ja pikaviestimistä (mm. Windows Live).

5. Hoida asiakassuhteita

Kun olet saanut yhteydenoton, hoida asia nopeasti. Puhelimeen vastataan tietysti heti, mutta sähköpostiinkin 12 tunnin sisällä. Pikaviestimiin täytyy vastailla hyvin pian, joten niitä täytyy myös seurata jatkuvasti. Huonosti hoidettu yhteydenpito kääntyy helposti anti-markkinoinniksi, vaikka kotisivusi syytäisi liidejä kuinka paljon tahansa.

6. Seuraa ja mittaa

Internet-markkinoinnin tehoja on helppo mitata, kun kaikesta jää dokumentti. Kävijämäärien mittaaminen on helpointa. Se kannattaa tietysti tehdä. Kävijätilastoista näkee myös, mistä kävijät ovat saapuneet ja mistä poistuneet sekä paljon muuta. Tilastoja kannattaa tehdä myös yhteydenotoista, yms. Kun kotisivuille on tehty muutoksia, kannattaa seurata niiden vaikutuksia aktiivisesti.

Kotisivut voivat olla tehokas osa internet-markkinointiasi. Siksi ei ole ihan sama, miten ne on toteutettu ja millaista sisältöä niillä on. Kotisivut eivät saa jäädä lepäämään kuin esitelehtinen telineeseensä. Kotisivuja täytyy kehittää jatkuvasti.

P.S. Kotisivujen vahvuus esim. painettuihin esitteisiin nähden on juuri se, että niitä voidaan kehittää ja korjailla jatkuvasti. Sen vuoksi kannattaa miettiä, mille alustalle (julkaisu- ja sisällönhallintajärjestelmälle) ne tehdään. Jotkut järjestelmät ovat hyvin joustamattomia, eivätkä kaikki tue edelleenkään Web 2.0 -tekniikoita.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

4 vastausta aiheeseen “Näin saat kotisivusi tuottamaan”

Listan nro ykkösen kohdalla näkisin ettei tiedon niinkään tarvitse olla edellä muuta, mutta uutisen pitää olla asiantuntijamaisesti seulottua.

Tietoahan on joka paikassa saatavilla ja vaikeinta on osata tietää, onko tieto juuri minulle tarkoitettua. Joskus sen asian voi puolestani päättää joku muu, joka alaansa on perehtynyt ja kykenee perustelemaan miksi uusin tieto on seulottu/koostettu tietyllä tavalla.

Olet aivan oikeassa, aina ei ole merkitystä sillä, kuinka tuoretta tieto on. Tai oikeastaan tuoreus on kiinni siitä, mitä tiedän asiasta ennestään. Olen kahlannut monia blogeja, joiden postaukset ovat vuosia vanhoja ja minulle uusia sekä hyödyllisiä.

Ykköskohdalla tarkoitan pääasiassa sitä, että yrityksen tiedot ovat ajantasalla – yhteystiedot, tuotetiedot, jne.

Päivän lehti -vertaus sopisi oikeastaan paremmin uutisportaaliin kuin konepajalle tai parturi-kampaamolle. Uutispalvelun on syytä olla edes joskus ensimmäisenä kertomassa uutisesta. Muut keskittykööt omaan yritykseen ja asiakkaisiin liittyviin tietoihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *