Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: Hälytys

Olin sunnuntai-iltana (21.2.2010) seuraamassa Ilta Lauran kanssa -talk showta. Illan vieraana olivat muusikko Jippu ja terapeutti, kirjailija, nuorisotyöntekijä Päivi Niemi. Jippu kertoi hakeneensa hakukoneella omaa nimeään ja järkyttyneensä siitä, mitä hänestä oli kirjoitettu internetissä.

– Taidan olla ärsyttävimpien naisartistien top 3 -listalla, Jippu arvioi, nauraen kommenttinsa päälle.

Taiteilijat herättävät yleensä enemmän tunteita puolesta ja vastaan kuin kukaan tai mikään muu. Yrityksestäsi, palveluistasi ja tuotteistasikin saatetaan kirjoittaa netissä yhtä ja toista. Vaikka negatiivista palautetta on ikävä lukea, sitä on syytä seurata pysyäkseen kärryillä asiakkaiden mielipiteistä.

Google Alerts ja Socialmention hälyttävät

Google Alerts ja Socialmention-ohjelmilla voit tilata hälytyksen, kun internetissä julkaistaan seuraamasi sana – yrityksesi, brandisi, tuotteesi, palvelusi tai oma nimesi. Molemmat sovellukset ovat englanninkielisiä.

Google Alertsin käyttäminen vaatii Google-tilin avaamisen, mutta sen jälkeen hälytysten asentaminen on suhteellisen helppoa. Kirjautumisen jälkeen annat hakusanasi (Search terms), tyypin (Type), sähköposti-ilmoituksen pituuden (Email length) ja haluatko hälytyksen sähköpostiisi vai RSS-syötteenä (feed). Klikkaa ”Create Alert” -painiketta – olet hälytysvalmiudessa.

Socialmention mainostaa itseään sosiaalisen median hälytyksenä – ”Like Google Alerts but for social media”. Siinä voit valita, haluatko hälytykset mm. blogeista, mikroblogeista, videoista vai kuvista.

Google Alertsia olen käyttänyt paljon ja todennut sen toimivaksi. Joskus hälytykset tulevat todella reaaliajassa, joskus tuntuu, että ne ovat viipyneet matkalla. Vaikka Socialmentionin sloganista voisi muuta luulla, Google Alerts löytää hakusanat myös blogeista, Facebookista ja Twitteristä.

Socialmentionia olen käyttänyt vähemmän – lähinnä koemielessä. Sen vahvuus on se, että pystyt valitsemaan hälytyksen myös yksittäisestä sosiaalisen median sovelluksesta, esim. Facebookista. Socialmentionin hälytykset tulevat käsittääkseni aina sähköpostiin. Jos seurattavia termejä on paljon, sähköpostilaatikko pursuaa hälytyksistä – siksi itse pidän Google Alertsin syötetilausta näppärämpänä.

Internetin seuraaminen helpottuu – tai oikeastaan tulee mahdolliseksi – kun käyttää hälytyksiä. Tällöin on mahdollista osallistua itseä kiinnostaviin keskusteluihin ja seurata sitä, mitä omasta yrityksestä ja toimialasta kirjoitellaan. Näin pysyt ajan hermolla menettämättä hermojasi kahlaamalla samoja blogeja ja keskustelupalstoja viikottain varmuuden vuoksi.

P.S. Tuottamani Nettitehostin-palvelu sisältää hälytysseurannan valituilla hakusanoilla. Halutessasi voin myös reagoida hälytyksiin sovitulla tavalla ilman, että sinun täytyy laittaa tikkua ristiin tai järkyttyä epämiellyttävistä kommenteista, kuten Jippu.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

3 vastausta aiheeseen “Digitaalinen jalanjälki: Hälytys”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *