Amerikkalainen Social Media Publishing Foundation (SMPF) on rekisteröinyt Social Media -termin tavaramerkikseen. Rekisteröinti on niin laaja, että se koskee sanaparin useita kieliversioita, mm. suomenkielistä ”sosiaalinen media” -termiä.
Rekisteröinti astuu voimaan 1.4.2010, joten sen jälkeen kyseistä termiä käyttäjät ovat velvoitettuja maksamaan käytöstä korvauksia SMPF:lle. Säätiöstä on kerrottu, että he mahdollisesti voisivat antaa termin käyttöön kaikille halukkaille pientä vuosikorvausta vastaan.
Huvittavinta asiassa on se, ettei SMPF:llä ole omaa internet-osoitetta, saati Facebook-sivua. Säätiö julkaisee vain painettuja lehtiä, eikä säätiö rekisteröidessään tavaramerkin tiennyt sen muusta käytöstä, vaan termi heidän käytössään viittaa sosiaaliseen hyvinvointiin tähtäävään julkaisutoimintaan.
Säätiön presidentin mukaan lähiaikoina tullaan kuitenkin avaamaan verkkokauppa, josta termin käyttöön oikeuttavia lisenssejä voisi ostaa kätevästi luottokortilla tai PayPal-maksulla.
Amerikkalaiset sosiaalisen median asiantuntijat epäilevät viranomaisten tehneen virheen myöntäessään termille tavaramerkin suojan.
Tapahtuman johdosta Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (Kotus) on ottanut uudelleen esille sosiaaliselle medialle ehdottamansa vaihtoehtoisen yhteisöllinen media -termin. Sen voisi rekisteröidä Suomen valtio, joka ei perisi termin käytöstä erillistä maksua, vaan rekisteröintikustannukset perittäisiin verkkotunnusten rekisteröintiin lisättävänä erillisverona.
Asiasta noussee laaja kohu, joten seuratkaa tilannetta blogissani. Raportoin asian etenemistä reaaliajassa.
3 vastausta aiheeseen “”Sosiaalinen media” on rekisteröity tavaramerkiksi”
Eikös suomessa jo jonkin verran ole käytetty versiota ”sosiaalimedia”? Mitenkäs se taipuisi suomalaisten suuhun? Kotukselta tätä asiaa on turha kysyä, niin kauan he ovat halunneet ”yhteisömedian” termin käyttöönottoa. Pitäisiköhän tiedustella joltain riippumattomalta kielenhuoltajalta?
Taidan ainakin itse vielä pitäytyä tuossa sosiaalimedia -termissä. 😉
Kaikki varmaan arvasivat rekisteröinnin aprillipilaksi, kuten Fireporterkin, silmäniskulla korostaen 😉
Keskustelu sosiaalinen media -sanasta ja sen merkityksestä jatkuu silti.
[…] This post was mentioned on Twitter by Jere Rinne, Katri Kytöpuu. Katri Kytöpuu said: RT @jerer: http://www.sisaltomarkkinointi.fi/2010/04/01/sosiaalinen-media-on-rekisteroity-tavaramerkiksi/ 😉 Sattuipa sopivasti. […]