Kategoriat
Nettisivut

Takkuaako kotisivujesi ylläpito?

Web-sivujen tekeminen ei yleensä muodostu ongelmaksi, vaan niiden ylläpito. Vaikka 77 prosenttia yrityksistä uskoo verkkosivuston lisäävän myyntiä, noin 40 prosenttia päivittää kotisivujaan vain muutamia kertoja vuodessa, kertoo viestintätoimisto Sopranon tekemä tutkimus.

Kun internet on entistä dynaamisempi ja hektisempi, yritys, jonka kotisivujen tiedot on viimeksi päivitetty muutama kuukausi sitten, vaikuttaa todella pysähtyneeltä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että uutta sisältöä pitäisi väkisin ruveta keksimään. Ongelman voi ratkaista tekemällä kotisivujen yhteyteen tai rinnalle toiminnallisempia osioita, ajankohtaista-palstaa, blogia ja Facebook-sivua, yms. Teknisten ratkaisujen lisäksi tällainen vaatii tietysti jonkin verran yrityskulttuurin muutosta avoimempaan ja aktiivisempaan suuntaan.

Äkkinäinen voisi kuvitella, että muutospaineet avoimuuteen olisi uusi asia. Ehkä sen vaatimukset ovat parina viime vuonna kasvaneet, mutta se on ollut olemassa internetin alusta alkaen. Ongelma oli esillä 2000-luvun alussa Helsingin Wanhan Sataman Asiakkuusmessuilla, kun tiedottamisesta esitelmää pitäneeltä toimittajalta kysyttiin, mikseivät toimittajat hae tietoja yritysten verkkosivuilta? Vastaus oli tyly: Kun yritys ei ole uutisoinut kotisivuillaan edes viimeisimmästä fuusiostaan, kuinka muun tiedon ajantasaisuuteen voisi luottaa. Yllättävää tilanteessa oli yleisönä olleiden yrittäjien hämmästys.

Uusin esimerkki on tältä päivältä (6.4.2010). Vaimoni ystävä oli vuokraamassa elokuvaa naisten iltaa varten ja tarkisti saatavuuden Filmtownin kotisivuilta. Liikkeessä kuitenkin ilmoitettiin, että osa filmeistä oli poistettu valikoimasta kuukausi sitten. Nettiin asti tieto ei ollut vielä ehtinyt. Ongelma ei tässä ole henkilöresursseissa, vaan tavassa tehdä inventaariota ilman internetiä.

Suurin ongelma kotisivujen ylläpitämisessä ei ehkä olekaan niiden päivittämisen hankaluus, vaan ajankäyttö. Onko sinulla aikaa – tai motivaatiota – päivittää omia kotisivujasi? Yleensä yrityksessä ei ole sellaista henkilöä, joka ehtisi tekemään firman kotisivut muiden töiden ohella. Kotisivujen ylläpito on syytä merkitä kalenteriin, kuten muutkin työtehtävät – mielellään viikottaiseksi rutiiniksi ja osaksi muita toimintoja.

Nykyaikaisia kotisivuja on helppo päivittää. Jos yrityksestä ei kuitenkaan löydy henkilöä, joka voisi hoitaa ylläpidon, kannattaa vakavasti harkita ylläpidon ulkoistamista. Ulkoistamalla ylläpidon saat samalla muuta asiantuntemusta internetin hyödyntämisestä – ylläpidosta tuleekin markkinointia.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Takkuaako kotisivujesi ylläpito?”

Tuo, mitä kirjoitat yrityksen kotisivujen päivittämisestä, pitää tasan paikkansa. Ei mikään tunnu ,niin tylsältä kun etsit jotain ja löydät, sitten jossain vaiheessa paljastuukin, että se on puoli vuotta vanhaa tietoa. Ei se ainakaan markkinointia edistä, päinvastoin osoittaa asiakkaan aliarvioimista.

Nuo yritysten kotisivut vaan ovat monellekin yritykselle, vielä tänä päivänä statusarvoisia, kun kerran muillakin. Eikä sitten osata katsoa niitä asiakkan näkökulmasta, kerrotaan vain, että onhan meillä kotisivut, katso sieltä.
Toisinaan tuntuu, että olisi viisaampi, kuin ei yritettäisikään muuta, kuin oikeiden yhteystietojen esilletuominen.

Ongelmat ovat samankaltaisia erilaisten seurojen kotisivujen suhteen. Kokemuksesta voin sanoa, että poikkeavuuksia löytyy, kuitenkin paljonkin ja päivittäminen on vielä hankalampaa.Toimivassa seurassa saattaa olla paljon tapahtumia, joista tietoa päivittäjälle kulkeutuu huonosti. Jos on kymys kilpailuja harrastavasta seurasta, joissa jäsenistö pyörii ympäri valtakuntaa, tieto on todella hakusessa.

Kun kaikki pyörii täysin harrastuspohjalla ja aika on melko rajallinen käsite, niin yhtälö on todella toivoton. Aivan taatusti kotisivut ovat sekaisin ja päivitykset auttamattomasti myöhässä.

Tosin yritysten ja seurojen kotisivuilla on täysin erilaiset tavoitteet, mutta päivitettyinä pitäisi olla molempien.PJ.

Kiitos kommentistasi Pentti!

Tuossa on ideaa, että pitää päivittämistarpeen mahdollisimman pienenä, jotta pystyy hoitamaan kunnolla sen, mitä ”lupaa”.

Pelkät yhteystiedot eivät kyllä nykyaikana juuri vakuuta uusia asiakkaita. Jos uusasiakashankinta tapahtuu muualla kuin netissä, ongelmaa ei ehkä ole.

Ja samantien herää kysymys, miksi ei hyödyntäisi nettiä tehokkaasti myös uusien asiakkaiden saamiseksi. Kaiken kaikkiaan kysymys on valinnasta, mihin resurssinsa sijoittaa. Moni pieni yritys laittaa rahaa hyvinkin toimimattomiin ”markkinointikampanjoihin”, esim. erilaisiin yrityshakemistoihin ja lehtimainoksiin, kuukaudesta ja vuodesta toiseen ilman minkäänlaista käsitystä, onko niistä ollut taloudellista hyötyä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *