Kategoriat
Facebook Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Älä häiritse valveutunutta kuluttajaa

Facebookiin on perustettu Ei mainoksia kiitos! -sivu. Ryhmällä on lähes tuhat fania. Ihmiset liittyvät faniksi kovin eri syistä, mutta selkeä trendi on se, että mainoksiin ollaan kyllästytty. Tai oikeastaan ei, ihmiset haluavat mainoksia, mutta haluavat itse tilata niitä kohdennetusti – ja päättää siitä, milloin ei enää halua postia. Eli kuluttaja ei halua tulla häirityksi tai keskeytetyksi.

Ei mainoksia kiitos! -sivun nimi viittaa vahvasti niin sanottuun printtimainontaan, eli postiluukusta kolahtavaan roskapostiin. Yhtä suuri tai suurempi ongelma on sähköinen roskaposti. Paperisen postin yhteydessä mietitään sen ekologisuutta ja eettisyyttä. Mutu-tuntumalta en kuitenkaan antaisi digitaaliselle teollisuudellekaan synninpäästöä näissä asioissa – ainakin kehittämisen varaa varmasti olisi.

Ärsyttävimmät mainos- ja markkinointimuodot:

  1. Sähköpostiin putoilevat ”viagramainokset”
  2. Nettisivuille saapuessa päälimmäiseksi avautuvat ponnahdusikkunat (popup) ja väli-ikkunat (interstitials), joista käyttäjä etsii ainoastaan pientä rastia, jolla mainoksen saisi suljettua.
  3. Google AdSense -mainokset, jotka on naamioitu näyttämään sivustoon kuuluvilta linkeiltä
  4. Kaikki muut heiluvat, huojuvat ja soivat vitkuttimet

Miten kuluttajaystävällinen markkinointimaakari toimii:

  1. Kehittää kotisivujensa ja blogiensa sisältöä
  2. Optimoi sivustonsa hakukoneita varten, muttei yritä vippaskonsteja
  3. Osallistuu sosiaalisessa mediassa – on aidosti asiakasta lähellä
  4. Antaa mahdollisuuden uutis- ja tarjouskirjeiden tilaamiseen
  5. Antaa mahdollisuuden uutis- ja tarjouskirjeiden tilauksen lopettamiseen

Voiko muullakin tavalla mainostaa?

Nämä esimerkit eivät mielestäni sulje kokonaan pois muita markkinointikeinoja. Hyvin kohdennettu suoramarkkinointi, sekä sähköpostilla että kirjeellä, toimii melko hyvin. Lapsiperheessä ei yleensä vedetä palkokasvia sieraimeen, jos postista tulee alennuslippu puuhamaahan tai lastentarvikeliikeeseen. Eikä yrittäjää korpea hyvät ideat oman liiketoiminnan kehittämiseen.

Totta puhuen puhelinmyyntikin toimii joskus. Vaimo tilasi juuri puhelinmyyjältä lehden, jota oli aiemminkin tilannut, ja oli juuri pohtinut tilaavansa taas puolen vuoden tauon jälkeen. Myyjä osui ostoikkunaan.

Viestintätaitoja puhelinmyyjien olisi syytä kehittää: asiakasta täytyy kuunnella ja uskoa sitä, mitä asiakas sanoo ja ”ei kiitos” tarkoittaa ”en tilaa, vaikka kuinka pitkään jaarittelisit”.

Minä olen tehnyt sellaisen periaatepäätöksen, etten puhelinkeskustelun perusteella tilaa mitään. Pyydän soittajaa toimittamaan tarjouksen sähköpostiini, jos olen yhtään kiinnostunut. Outoa kyllä aina tällaista vaihtoehtoa ei ole olemassa tai myyjä haluaa silti soittaa minulle viimeistään viikon päästä, vaikka sanon ottavani yhteyttä, jos tarvitsen jotain – asiakas saa kärsiä  myyjien provikkapalkoista.

Markkinointijargonilla (jargon = ammattikieli, jolla saadaa asiakkaan pää pyörälle) ilmaistuna kysymys on inbound- ja outbound-markkinoinnin eroista. Jari Juslén on kirjoittanut paljon inbound-markkinoinnin puolesta. Juslén on verrannut outbound-markkinointia huutamiseen ja inbound-markkinointia magneettiin Jani Hovilan tavoin.

Mainosta, mutta älä väkisin. Varmista muulla tavoin kuin väkivalloin, että olet paikalla, kun asiakkaan ostoikkuna aukeaa.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “Älä häiritse valveutunutta kuluttajaa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *