Kumpi pitäisi perustaa Facebook-sivu vai -ryhmä? Tätä asiaa kysytään ja pohditaan jatkuvasti. Siitä on kirjoitettu monia blogikirjoituksia. Uudelleen ja uudelleen akuutiksi kysymyksen tekee jatkuvat Facebook-päivitykset – mikään ei ole niin varmaa kuin muutokset Facebookissa (uusi globaali sananparsi).

Facebook-sivu kannattaa perustaa aina, kun on tarkoitus palvella asiakkaita tai muita sidosryhmiä. Työntekijöille voi perustaa ryhmän, josta voi tehdä tarvittaessa suljetun tai jopa salaisen.

Facebook-sivu asiakkaille

Sivun edut käyttäjän (asiakkaan) kannalta:

  • Sivun päivitykset tulevat omaan uutisvirtaan etusivulle. Ei tarvitse käydä eri paikoissa katsomassa päivityksiä.

Sivun edut ylläpitäjän / kehittäjän kannalta:

  • Sivun päivitykset näkyvät asiakkaan uutisvirrassa hänen etusivullaan. Viestisi tavoittavat asiakkaan helpommin.
  • Sivulle saa oman osoitteen, kun 25 ”fania” on kasassa – varaa heti oma Facebook-osoitteesi
  • Sivuilla voi käyttää sovelluksia
  • Sivuilla voi käyttää html-koodia (Staattinen FBML -sovellus)
  • Sivuista saa kävijätilastot (viikottain myös ylläpitäjien sähköpostiin)
  • Sivulla ylläpitäjä kirjoittaa ”firman” nimissä
  • Sivut ovat julkisia. Niiden sisältö on myös niiden käytössä, jotka eivät ole rekisteröityneet Facebookiin.
  • Sivut indeksoituvat hakukoneisiin (en ole ihan varma, näkyvätkö ryhmätkin nykyään)

Periaatteessa ainut este sivun perustamiselle on se, että sivun perustaja ei omista oikeuksia asiaan, jolle on sivua perustamassa (esim. tuotemerkit). Tosin tällaisille asioille on olemassa uudenlainen sivu: Yhteisösivu. Se on hyvä lisä, mutta siinä täytyy ottaa huomioon, että brändin omistaja voi jossain vaiheessa ottaa sivun haltuunsa. Eli alkuperäinen perustaja voi menettää sen. En tiedä, miten se käytännössä toteutetaan, mutta tästä on varoitettu. Jos siis perustan yhteisöllisen fanisivun suosikkikoomikolleni, hän voi vaatia sen ylläpitoa jossain vaiheessa itselleen, koska omistaa oikeudet nimeen.

Ryhmä työntekijöiden yhteydenpitoon

Facebook-ryhmä soveltuu yrityksen työntekijöille yhteydenpitovälineeksi. Erityisesti siitä voisi olla hyötyä, jos yrityksessä tehdään etätyötä. Varsinaiseen työtekoon on olemassa parempia ja turvallisempia välineitä kuin Facebook, esimerkiksi wikit ja blogit. Yhteydenpidossa ja ideoinnissa Facebook-ryhmä on paljon näppärämpi kuin sähköpostilista, jossa viestit saattavat hukkua, eivätkä missään tapauksessa tavoita tulevia työntekijöitä.

Sivut ja ryhmät ovat viimeisten päivitysten ansiosta tulleet enemmän ja enemmän samankaltaisiksi. Muun muassa aikaisemmin ryhmiä ei voinut linkittää @-merkillä statuspäivityksiin, mutta nyt se onneksi onnistuu. Yhden viestin saa seinälle kaikkiin niihin sivuihin ja ryhmiin, joiden linkin on lisännyt viestiin (edellyttäen että on jäsen).

Yritysten asiakkaiden palvelemiseksi Facebook-sivu on ehdoton valinta. Kannattaa kuitenkin pohtia sitä, tykkäävätkö asiakkaasi enemmän tuotteistasi vai firmastasi. Joskus on parempi perustaa Facebook-sivu tuotteelle kuin yrityksen nimelle.

Yrityksen sisäiseen käyttöön ryhmä voi olla hyvä valinta. Tee siitä tarvittaessa suljettu tai jopa salainen.

Apua blogin perustamiseen

Lataa ilmainen Miten aloitat bloggaamaan ammattimaisesti -pikaopas

Pin It on Pinterest