Kategoriat
Facebook Sisältömarkkinointi

Varoitus! Facebook tekee infantiiliksi

Ruben Stiller ja Mikael Jungner juttelivat kahden kesken. Ruben väitti, että ”se on aivan infatiili, lapsellinen maailma se koko Facebookin maailma”. Ja Mikael tunnusti: ”Pitää ehdottomasti paikkansa, mä olen itsekin huomanut naputtelevani ties mitä pelejä”.

Varmasti monille muillekin, kuten Jungnerille, on käynyt juuri näin. Facebookissa ensin innostutaan peleistä, virtuaalilahjoista ja -tervehdyksistä sekä ”mikä olisit, jos olisit” -kyselyistä.

Mutta, mitä sitten? Jungnerille Facebook on ideioiden jalostuspaikka ja käyntikortti.

Pohdiskelin, mitä hyötykäyttöä minä olen löytänyt Facebookille:

1. Löydän uudet ja vanhat kaverit

Minulla on reilu pari sataa Facebook-kaveria. Se ei ole paljon. Enkä ole kaikkien heidän kanssaan muussa tekemisissä kuin seuraan uutisvirrassa, mistä he tykkäävät ja mitä heille ja heidän perheilleen kuuluu (aina sen mukaan, mitä he minulle haluavat kertoa*). Uskon, että tarvittaessa heihin olisi helpompi ottaa yhteyttä Facebookin kautta kuin sähköpostilla tai puhelimitse. Toisaalta tunnen heitä hieman paremmin kuin niitä kavereita, jotka eivät ole Facebookissa, ja joita en ole vuosiin tavannut. Tiedän myöskin, kuinka he ovat kaunistuneet tai komistuneet sitten kouluvuosien.

Yksityisyrittäjänä Facebook-kaverit ja -tykkääjät ovat henkireikä ja kahvitaukoseura, jota ilman en usko jaksavani yksin puurtamista. Yllätyksekseni ammatilliseen verkostooni kuuluu myös sellaisia kavereita – ja kaverin kavereita – joita en olisi osannut siihen itse valita.

2. Saan uusia ideoita

Tämä koskee erityisesti ammatillista verkostoani. Kun seuraan eri yritysten tai henkilöiden sivuja, saan jatkuvasti hyviä ideoita omaan yritykseeni ja toimintaani.

3. Saan hyviä vinkkejä

Konkreettisena esimerkkinä voin kertoa astianpesukoneen hankintani. Kysyin Facebook-kavereiltani, millaisia kokemuksia heillä on tiskikoneista ja sain muutamia vastauksia niin hyvistä kuin huonoista puolista. Sen jälkeen oli paljon helpompi mennä kodinkoneliikkeeseen ominaisuuslista kourassa. Ja hyvät kaupat tein, kiitos Facebook-kavereitteni.

Taidan olla sen verran infantiili, etten huomaa näissä sitä lapsellisuutta, joka vakavamielisempää tökkää nenään.

Näin minä, mutta miten muut? Miten sinä olet hyötynyt Facebookin käytöstä?

* Niin sanotut kaverilistat vaikuttavat siihen, mitkä asiat kavereitteni edesottamuksista välittyvät minulle asti. Itse en listoja käytä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *