Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Aseta tavoitteet ja mittaa sisältömarkkinointiasi

Sisältömarkkinointia voi mitata. Kun asetat tavoitteen, mittaa myös sen toteutumista. Eivät ne isotkaan laivat tuurilla seilaa.

Ota esiin viime vuoden tilinpäätöksesi ja erittele, kuinka paljon olet käyttänyt rahaa erilaisiin markkinointikampanjoihin. Arvioi, paljonko mikin yksittäinen investointi on tuottanut yrityksellesi. Jos et osaa sanoa, pohdi, voisiko asiaa mitata jotenkin jatkossa.

Periaatteessa helpointa on tietysti kysy asiakkaalta, miten hän löysi sinut. Tämän ongelma on se, että et kuitenkaan aina ehdi tai muista kysyä. Ja toinen hankaluus on se, ettet seuraa välitavoitteita. Välitavoitteita ovat kävijämäärät, tykkääjät, jne. Niiden perusteella voidaan mitata, oletko löydettävissä tai kiinnostava.

Tavoitteet

Ennen kuin käynnistät sisältömarkkinointiohjelman, listaa yrityksen tärkeimmät tavoitteet. Tavoite voi olla liikevaihdon kasvattaminen, myynnin lisääminen tai uusien asiakkaiden saaminen. Sisältömarkkinoinnin on tuettava näitä tavoitteita.

Määrittele tavoitteet selkeinä lukuina, ei epämääräisinä sanoina. Jos haluat lisätä myyntiä määrittele, kuinka paljon kuukausimyyntisi silloin olisi tai kuinka monta uutta asiakasta tarvitset kuukaudessa.

Muita tavoitteita voivat olla nettisivujen kävijämäärät, Facebook-tykkääjät ja Twitter-seuraajat. Nämä ovat suuntaa antavia välitavoitteita, joiden on tarkoitus pitkällä aikavälillä muuttua rahaksi.

Tavoitteiden on syytä olla realistisia. Siksi tavoitteiden asettaminen vaatii myös nykytilanteen analysointia.

Mittarit

Mittareiden tarkoitus on mitata tavoitteiden onnistumista: Onko myynti- tai liikevaihtotavoitteet saavutettu? Onko kotisivuilla ollut kävijöitä ja kuinka moni heistä on ottanut yhteyttä, tilannut tai ostanut – riippuen asetetuista tavoitteista?

Internet-markkinoinissa puhutaan konversiosta, joka yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, kuinka hyvin esim. nettisivulla päästään asetettuihin tavoitteisiin.

Internetissä on helppo mitata erilaisia asioita. Kävijämäärien lisäksi voidaan mitata klikkauksia, tykkäämisiä, jakamisia, jne.  Tämä ei tarkoita, etteikö muuta kuin internet-markkinointia voisi mitata. Ehkä yksinkertaisinta mittaaminen on yksittäisissä mainoskampanjoissa. Mainosten vaikutusta voidaan voidaan mitata ns. A/B-vertailulla tai liittämällä mainokseen koodi, jolla tarjous voidaan lunastaa tai laittamalla mainokseen ja puhelinluetteloilmoitukseen puhelinnumero, joka ei ole muussa käytössä.

Aseta selkeät tavoitteet ja seuraa niiden onnistumista. Näiden tulosten perusteella voit korjata sisältömarkkinointisuunnitelmaasi ja saada markkinointisi tuottamaan.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *