Kategoriat
Bloggaaminen Hakukoneoptimointi Sisältömarkkinointi

Seksiä, klikkauksia ja rock ’n’ rollia

Otsikon on sisällettävä seksiä ja viihdettä, jotta se saisi paljon klikkauksia. Aristoteleen kantapää -ohjelmassa (11.6.2010) oltiin huolestuneita perinteisen journalismin kuolemasta klikkausten kustannuksella. Internetissä informatiivisuus saa huutia ja isoja klikkauslukuja on kiva esitellä mainostajille.

Onko informatiivisella otsikolla tulevaisuutta?

Minä uskon perinteiseen otsikkoon, joka paljastaa reilusti artikkelin aiheen. Kun otsikko on täyttänyt tämän tehtävän, voidaan miettiä, voisiko sillä hiukan kikkailla tylsyyden karistamiseksi.

Informatiivisen otsikon vahvuudet:

  1. Informatiivinen otsikko ei petä lukijaa,
  2. helpottaa lukijaa löytämään lukemansa artikkeli uudelleen, jos sitä ei ole huomannut merkitä kirjanmerkkeihin.
  3. Informatiivinen otsikko on hyvää hakukoneoptimointia. Otsikko sisältää samoja sanoja kuin itse tekstikin. Siinä on myös käytetty sanoja, joilla lukijoiden oletetaan etsivän aiheeseen liittyvää sisältöä.

Seksisyytteitä ja bikinikuvia

Aristoteleen kantapään viikon sitaattivinkki oli Seiska-lehden otsikko: Segalin seksisyytteiden latoja onkin huumehörhö – katso bikinikuvat. On helppo myöntää, että kyseessä on täydellinen otsikko: ei huijaa, eli vastaa sisältöä bikinikuvia myöten. Ehkä ex-malli Kayden Nguyen leimaaminen huumehörhöksi on ehkä liioittelua (Steven Seagalin asianajajalta), mutta ei kuitenkaan otsikon laatijan keksintö.

Älä huijaa lukijoitasi. Käytä seksiä, huumeita ja rock ’n’ rollia otsikossasi vain, jos käsittelet niitä jutussasi. Otsikko saa olla hauska, mutta se ei ole itsetarkoitus.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Seksiä, klikkauksia ja rock ’n’ rollia”

Klikkaukset sinällään eivät tee tulosta millään sivulla, sillä harhaanjohdettu kävijä tuskin konversoituu asiakkaaksi.

Iltapäivälehdet ovat tietysti vanhastaan harhaanjohtavan lööppiotsikoinnin mestareita. Lehdistössä tämä toimiikin nettiä paremmin, sillä lukijan on ostettava lehti päästäkseen lukemaan sisältöä.

Juuri näin Mikko,

markkinoinnissa on tärkeää kohdistaminen. Sama pätee niin internet-markkinointiin kuin perinteiseen suoramarkkinointiin.

Kävijöitä tietysti tarvitaan, mutta määrä ei ole niin oleellinen kuin laatu, eli mainitsemasi konversio.

Iltapäivälehdet ovat päässeet sellaiseen asemaan, etteivät lukijat edes suutu siitä, että heitä ”huijataan”. Usein kuulee ihmisten naureskelevan lehti kädessä, että pitihän se arvata, että lööppi onkin sisäsivulla pienen ppieni juttu, jonka sisältö ei ole juuri postimerkin informaatiota laajempi.

Viihteellä ei muutenkaan ole samanlaiset vaatimukset kuin asiasisällöllä. Viihdettä kulutetaan vapaa-ajalla, mutta asiasisältöjä saatetaan tutkia työajalla, jolloin sisältö on löydyttävä nopeasti, ettei tarvitse törsätä kallista aikaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *