Kategoriat
Hakukoneoptimointi Sisältömarkkinointi

Blekko-hakukone pyrkii välttämään hakukoneoptimoidut tulokset

Hakukoneoptimointia ja sisältömarkkinointia
Hakutulos sanoilla "internet-markkinointi turku" 5.11.2010.

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan verkkosivustojen näkyvyyttä hakukoneissa. Optimoinnista johtuen hakukoneiden tuloksia pidetään keinotekoisina. Tulosten kärjessä ovat ensin Googlelta ostetut mainokset, eli yleensä kolme ensimmäistä sponsoroitua linkkiä. Loput tulokset ovat niin sanottuja luonnollisia tuloksia.

Google hallitsee melko suvereenisti hakukonemarkkinoita. Googlen osuus on tutkimuksesta riippuen ollut 70 – 90 prosenttia kaikista hauista. Suomessa prosenttiluku taitaa olla jopa yli 90. Googlen monopoliasemaa on hankala horjuttaa, mutta pienet hakukoneet, Yahoo ja Bing, ovat saaneet uuden haastajan, Blekko-hakukoneen. Blekkoa markkinoidaan manipuloimattomana hakukoneena.

Testasin tänään uutta Blekko-hakukonetta – mitä muuta IT-yrittäjä tekisi perjantai-iltana. Valitsin testiin asiakkaani Lounas-Kahvila Lis-Sun nettisivut, koska olemme optimoineet sivut viime kuun aikana eräällä hakusanaparilla Googlessa ykköseksi.

Digital Media Finlandin konsultti Virpi Martikainen kertoo Markkinointi & Mainonta -sivuston vierasblogissa näin:

”Blekko perustaa toimintansa siihen, että palvelun käyttäjä ei halua markkinointiviestejä, vaan neutraalia tietoa. Blekon hakutulokset perustuvat ihmisten tekemiin suodatuksiin tietyistä aihealueista.”

Idea on niin hieno, että jopa Google toivottaa kilpailijan markkinoille auttamaan käyttäjiä. Ikäväkseni jouduin toteamaan tämän kokeiluni perusteella, että tulos on juuri päinvastainen. Käyttämällämme hakusanaparilla Blekkosta ei Lissun sivustoa löytynyt ja hakutulokset olivat mielestäni täysin epärelevantteja. Etusivulle pääsivät vain erilaiset yrityshakemistot ja niidenkin osumat olivat pääasiassa muita kuin lounaspaikkoja.

Onko hakukoneoptimointi kallista?

Mistä tahansa voidaan tietysti pyytää ja maksaa, mitä tahansa, mutta noin yleisesti ottaen en pidä hakukoneoptimointia kalliina. Ensinnäkin kaikille verkkoteksteille pitäisi tehdä optimointia, joten sen pitäisi olla normaali toimintatapa, eikä ylimääräinen kuluerä. Sen lisäksi sivustoille voidaan tehdä tarvittaessa teknistä ja rakenteellista optimointia. Sen hinta riippuu tietysti optimoinnin määrästä ja sivuston nykykunnosta.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, johon on syytä kiinnittää huomiota jatkuvasti. Työ tietysti maksaa, mutta, kuten muuhunkaan markkinointiin, optimointiin ei kannata satsata enempää kuin se voi tuottaa.

Erilaisilla hakusanoilla on erilainen kilpailutilanne. Sopivalla segmentoinnilla ja hyvinkin kohtuullisella panostuksella voi päästä hyviin tuloksiin. Ei kannata ampua tykillä hyttystä, vaan voi aloittaa pienestä ja lisätä panoksia tarpeen mukaan.

Hakukoneoptimointi on välttämätöntä. Oikealla kohderyhmän määrittelyllä ja sopivalla sisällöntuotannolla päästään jo aika pitkälle – usein jopa hakutulosten ykköseksi.

Lisää aiheesta:

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

5 vastausta aiheeseen “Blekko-hakukone pyrkii välttämään hakukoneoptimoidut tulokset”

Lukaisin tuon Matikaisen artikkelin ja testasin Googlessa hakulauseketta: Sähköliike Espoo

Naureskelen vieläkin tutkittuani hakutuloksia.

Martikainen puhuu siitä kuinka hakukoneoptimoidut tulokset turhauttavat jne.

Martikainen syyllistyi kuitenkin (huomaamattaan) itse hakutulosten ”manipulointiin”. Kyseinen artikkeli kun löytyy nyt sijoituksilta 11 ja 12 Googlessa hakulausekkeella: Sähköliike Espoo tiputtaen sähköliikkeiden omia sivustoja edelleen alaspäin.

Ja mikään hakukone ei voi tuoda ongelmaan ratkaisua silloin jos sivustoa ei ole ylipäätään optimoitu millään tasolla. Ja sehän on se todellinen ongelma mistä Googlen ”vääristyneet” tulokset johtuvat.

Kiitos taas osuvasta kommentistasi Pasi!

Olisikohan käynyt niin, että hakukoneoptimointi ymmärrettäisiin jonain markillisenä kikkailuna.

Muistan, kun joskus takavuisina sivustoja ”optimoitiin” lisäämällä meta-tietoihin täysin asiaan kuulumattomia sanoja kilometrikaupalla.

Hakukoneet tunnistavat tällaiset harhautusyritykset, eikä niistä muuutenkaan olisi juuri hyötyä. Siksi en itsekään otsikoi sisältömarkkinointiaiheisia kirjoituksia tyyliin ”hot bikini girls”. Bikinityttöjen etsijät poistuisivat sivustolta pettyneinä alle aikayksikön, eikä todellisesta sisällöstä kiinnostuneet löytäisi sivustolle ollenkaan.

Martikaisen artikkeli tiputti muuten juuri viimeisenkin sähköliikkeen oman sivuston Googlen etusivulta hakulausekkeella: Sähköliike Espoo

Piti käydä kommentoimassa asiaa Martikaisen artikkeliin.

Tämäkin artikkeli löytyy muuten sijalta 16 kyseisellä hakulausekkeella.

”Tieteen” nimissä kirjoitin asiasta myös omaan blogiini artikkelin ja optimoin sen juuri tuolle hakusanaparille.

Ja koska kysymys on tieteestä niin artkkelissani on myös paljastettu kaikki ne toimenpiteet, joilla artikkeli on optimoitu. Sielä voi sitten vaikka ne Espoon Sähköliikkeet käydä katsomassa kuinka se tehdään. Veikkaisin, että viikon sisään alkaa näkymään tuloksia.

Mutta asiahan on juurikin niin, että hakukoneoptimointi epärelevanteilla sanoilla on ainoastaan resurssien tuhlausta.

Täytyykö tässä ruveta kommenttejakin optimoimaan?

Jos tämä artikkeli nousee Googlen listalle ko. sanaparilla, se johtuu yksinomaan Pasin kommenteista. En itse ole kertaakaan kirjoittanut näitä maagisia sanoja – enkä kirjoita nytkään 😉

Martikainen teki optimoinnin ja testaamisen kannalta oivan valinnan. Sanat, joista ei vielä kilpailla, on suhteellisen helppo nostaa kärkeen ja osoittaa optimoinnin tärkeys perustasolla.

Katsos. Olet aivan oikeassa. Artikkelisi ei tosiaan sisällä tuota hakusanaparia vaan se löytyi tuosta minun kommentistani, josta Google sen sitten nappasi ja päätteli että tämän täytyy sisältää tietoa Espoolaisista Sähköliikkeistä! 😉

Mutta tässä nyt samalla nähdään miksi sisältömarkkinointi on samalla myös hyvää hakukoneoptimointia.

Sisällön painottaminen on Googlelta siinä mielessä ovela veto, että sillä se pystyy ’pakottamaan’ yritykset (eli juuri ne joilla monesti eniten tietoa on) tuottamaan myös aidosti hyödyllistä tietoa verkkoon.

Tästä johtuen ennustan lähivuosina hyviä aikoja viestintätoimistoille ja kaikille sisällöntuotannon osaajille. Ainakin jos tämä asia osataan sitten hyödyntää.

Hyvä esimerkki tästä murroksesta on Jari parantaisen ja Antti Apusen Ediste Oy joka lähti tuottamaan palvelua, jolla yritys voi ulkoistaa blogin ja blogikirjoituksien tuotannon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *