Kategoriat
Bloggaaminen Facebook Hakukoneoptimointi Sisältömarkkinointi

Miten voit kehittää blogiasi kävijäseurannalla?

Pylväsdiagrammi 3D
Kävijätilastot antavat kullanarvoista tietoa blogin kehittämiseksi.

Kävijäseuranta, web-analytiikka on mainio tapa kerätä kävijöistä tietoa ja kehittää blogia – tai mitä tahansa verkkosivua. Minä käytän blogissani Google Analytics -kävijäseurantaa ja Facebook Share Statistic -lisäosaa. Toki blogissa voi tehdä paljon muitakin havaintoja, mutta tilasto on aina tilasto*.

Olen kirjoittanut tätä blogia vuoden verran. Virallinen merkkipäivä oli lauantaina 22.1. Uskokaa tai älkää on todella mielenkiintoista tutkia tilastoja kuluneen vuoden ajalta.

Kerro, kerro kävijäseuranta

Kävijäseurantatyökaluja voit käyttää muuhunkin kuin kävijämäärien seurantaan. Kävijämäärät eivät ole aina edes kovin oleellinen seurattava, koska tärkeintä ei ole määrä vaan laatu.

Seuraa ainakin näitä:

  • Suosituimmat artikkelit: Millä sivustosi sivulla on eniten vierailuja?
  • Käytettyimmät hakusanat: Millä sanoilla kävijät ovat löytäneet blogisi?
  • Liikenteen lähteet: Mistä kävijät ovat tulleet blogiisi?

Suosituimmat artikkelit

Jos jotkut artikkeleista ovat selvästi luetumpia kuin muut, kannattaa käyttää hetki aikaa pohtiakseen syitä. Kun keksit suosion salaisuuden, voit pohtia, miten jatkossakin voisit kirjoittaa yhtä vetäviä juttuja. Otsikolla on tietysti ratkaiseva merkitys, mutta poistumisprosentista ja sivulla käytetystä ajasta voit päätellä, onko tekstissä ollut muutakin mielenkiintoista kuin seksikäs otsikko.

Facebookin myötä jakaminen on tullut oleelliseksi osaksi blogin kehittämistä ja kävijäseurantaa. WordPress-blogissa voit seurata Facebook-tykkäämisiä ja -suositteluita esimerkiksi Facebook Share Statistic -lisäosalla. Lisäosa näyttää muun muassa käyttäjien Facebookiin lähettämät suosittelut, kommentit ja nämä yhteensä. Sivustolla täytyy luonnollisesti olla asennettuna lisäosa, jolla suosittelut voidaan antaa, esimerkiksi Facebook Like -lisäosa.

Tämän blogin Facebookissa jaettujen kirjoitusten top-3:

  1. Miksi Facebook-huijaus toimi? (18.3.2010)
  2. Päivi Räsänen sisältömarkkinointiesimerkkinä (19.10.2010)
  3. Vaikuttava sisältö on vaarallista (14.12.2010)

AddThis-lisäosan ja AddThis-tilin avulla voit seurata myös muita kuin Facebookiin jakamisia.

Käytetyimmät hakusanat

Kävijäseurannan käytetyimmät hakusanat kertovat siitä, millä sanoilla blogisi on löydetty hakukoneilla. Kehittämisen paikka on siinä, että pohdit, ovatko nuo sanat juuri ne millä haluat löytyä. Jos ovat, niitä kannattaa edelleen viljellä teksteissäsi. Jos ne eivät kuvaa sisältöjäsi, kannattaa pohtia hakusanat, joilla haluat löytyä ja hakukoneoptimoida verkkotekstisi niitä käyttäen.

Mistä kävijät tipahtavat sivustollesi?

Liikenteen lähteet kertovat, mistä lukijasi ovat löytäneet blogiisi. Ahkerasti päivitetty blogi kerää suurimmat kävijämääränsä hakukoneista. Hakukoneet eivät kuitenkaan ole ainoa reitti hengentuotteittesi löytämiseksi. Tämä blogi löytyy yhä useammin Facebookista. Se ei ole likikään yhtä merkittävä lähde, mutta selkeä kakkonen. Osa Facebookin kautta blogini löytäneistä tulee tietysti itse lisäämieni linkkien avulla, mutta osa sivustoltani jaettujen suosittelujen johdosta.

Kävijäseurantatyökaluja:

* Vale, emävale, tilasto vai kuinka se menee.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Miten voit kehittää blogiasi kävijäseurannalla?”

Tuo Facebook Share Statistic -lisäosa olikin uusi juttu minulle. Kiitos vinkistä! Nyt on tuokin asennettuna.

”Ylllättäin” artikkelini
Googlen mitta tuli täyteen: AdWordsillä rahastaminen loppuu!

kiilasi oman tilastoni kärkeen vuorokaudessa. Iskevä otsikko kerää kävijöitä.

Tilastot voivat myös vähätellä blogin tuomaa todellista pitkänajan hyötyä. Esimerkiksi blogin lukijan
”ostoikkuna” voi aueta vasta pitkänajan päästä ja ostoikkunan auettua (asiakas hoksaa tarvitsevansa blogin kirjoittajan ammattitaitoa) tulee hän sivuille joko suoralla osumalla tai googlen kautta ja menee suoraan katsomaan yhteydenottomahdollisuuksia.

Tämän vuoksi on edelleen hyvä kysyä asiakkaalta yhteydenoton yhteydessä mitä kautta hän sai tiedon palveluista ja onko lukenut blogia. Ja tietenkin kehoittaa lukemaan blogia.

Totta Pasi, tilastot eivät kerro kaikkea tai jopa ”vähättelevät”.

Tilastot kertovat yleisestä kiinnostuksesta, eikä sillä voida seurata yksittäisen kävijän liikkeitä. Poikkeuksena ovat seurannat, jotka tilastoivat kävijän IP-osoitteen. Yritysten kiinteät osoitteet voidaan ainakin näin jäljittää.

Blogin selkeimpänä markkinointihyötynä näen ns. pitkän hännän. Vanhatkin blogikirjoitukset tuovat liikennettä ja saattavat johtaa yhteydenottoon.

Blogia säännöllisesti seuraavat ovat yleensä niitä, joilta saa suoraa palautetta ja kommentteja – ovat siis hyvin tärkeitä blogin kehittämisessä. He myös tuntevat kirjoittajan osaamisen ja ottavat yhteyttä tarvittaessa, kuten totesit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *