Kategoriat
Bloggaaminen Sisältömarkkinointi

Yritysblogi firman sivuille vai omalla verkkotunnuksella?

Blogin sijaintia joutuu miettimään, mutta sisältö ratkaisee sen menestyksen.
Blogin sijaintia joutuu miettimään, mutta sisältö ratkaisee sen menestyksen. (Kuva: Flickr.com / Tom Raftery)
Jos olet päättänyt aloittaa sisältömarkkinoinnin verkossa ja päätynyt perustamaan blogin, joudut pohtimaan, missä blogin pitäisi sijaita.

Vaihtoehtoja on useita:

  1. yrityksen sivujen yhteyteen,
  2. erillinen blogi firman aladomainiin,
  3. erillinen blogi omalla domainilla tai
  4. ilmainen blogialusta (esim. WordPress.com tai Blogger.com)

Tällä kertaa en käsittele ilmaisia blogeja ollenkaan, koska en pidä niitä kovin varteen otettavina vaihtoehtoina. Tuntemani bloggaajat, jotka ovat aloittaneet ilmaisessa palvelussa, ovat jossain vaiheessa siirtyneet omalle palvelimelle sijoitettuun blogiin.

Kysymys blogin sijoittamisesta nousee silloin tällöin esille keskustellessani tapaamieni ihmisten kanssa. Minulla ei ole siihen yleispätevää vastausta, mutta pyrin antamaan joitain perusteita eri vaihtoehdoille. Se, tarvitseeko blogi oman verkkotunnuksen, kannattaa ratkaista tapauskohtaisesti.

Ensiksikin, jos sinulla on jo blogi omalla palvelimella tai WordPressillä toteutettu nettisivusto, jonka blogia et ole vielä korkannut, mielestäni on turha sitä muuttaa. Hyödynnä olemassa olevat mahdollisuudet. Sivustoja ei kannata hetken mielijohteesta muuttaa tai siirrellä.

Blogi yrityksen sivujen yhteyteen

Jos tarkoituksesi on julkaista sisältöä, joka kiinteästi liittyy yrityksesi toimintaan, perusta blogi yrityssivustosi yhteyteen. Jos teet ensimmäistä sivustoa tai haluat laittaa koko paletin uusiksi, suosittelen tekemään nettisivut WordPressillä. Blogitaustastaan huolimatta se on lähes täysverinen julkaisujärjestelmä, eikä häpeä raskaampien julkkareiden rinnalla. Siinä on helppo aloittaa blogin julkaiseminen heti tai myöhemmin.

Yrityksen sivustollakaan blogissa ei kannata piiloutua logon taakse, vaan kirjoittaa omalla nimellä ja naamalla.

Sinulla saattaa olla jo toimiva nettisivusto, jossa on teknisiä ominaisuuksia, joihin olet tyytyväinen. Silloin sivustosi rinnalle voit perustaa erillisen blogin – joko alidomainiin (esim. blogi.domain.fi) tai omalle verkkotunnukselleen.

Blogi alidomainissa

Kun blogi on alidomainissa, se on samalla verkkotunnuksella kuin yrityksen sivusto, mutta se asennetaan erillisenä järjestelmänä. Se on silloin riippumaton ns. kotisivun toiminnasta, mutta yhteisen päädomainin vuoksi se identifioituu yritykseen sekä käyttäjille että hakukoneille.

Blogi kannattaa laittaa alidomainiin lähinnä teknisistä syistä.

Blogi erillisellä verkkotunnuksella

Erillinen blogi on paras ratkaisu silloin, kun kirjoitat blogiin juttuja, jotka eivät suoranaisesti liity yritykseesi – tai työnantajasi ei ymmärrä blogivillitystäsi lainkaan. Kummassakin tapauksessa erillistä blogia on helpompi pitää erillään yrityksen toiminnasta, jos se on tarpeellista.

Minä perustin tämän Sisältömarkkinointi-blogin erilleen yrityksen nettisivuista siksi, että muutama vuosi sitten luettuani Blogit ja bisnes -kirjan* oli sosiaalisessa mediassa ja blogeissa trendi antaa riippumattomampi kuva sisällöstä, mitä oikeastaan voi olla. Toisaalta olenkin pyrkinyt pitämään tekstini jossain määrin puolueettomina. En ole julkaissut artikkeleissani palvelujeni kuvauksia ja yritykseni uutisia, vaan jakanut kokemuksiani ja tietotaitoa. Toki tarkoitukseni on herättää luottamusta ja kertoa osaamisestani niille, joille siitä voisi olla laajemminkin hyötyä. Sisältömarkkinoinnissa perusidea on se, että sisältö on jo sinällään hyödyllistä – ja houkuttelevaa.

Miten sinä olet ratkaissut blogin sijoittamisen? Onko ratkaisusi tuntunut oikealta?
Vai onko sinulla yritysblogi vasta suunnitteilla?

* Robert Scoble & Shel Israel, 2008. Blogit ja bisnes – Yritys 2.0. Helsinki: Basam Books Oy. (alkuperäisteos vuodelta 2006)

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

3 vastausta aiheeseen “Yritysblogi firman sivuille vai omalla verkkotunnuksella?”

Kiitos kommentistasi Jani,

linkkihyöty on hyvä peruste laittaa blogi samaan domainiin. Toisin sanoen, blogin keräämä linkkihyöty, page ranking, yms. hyödyttävät yrityksen sivustoa.

Hyödyllinen kirjoitus, pohdin itsekin juuri tätä. Blogini on omassa domainissaan ja yritys omassaan, ja luultavasti niin tulen pitämään jatkossakin. Voi olla että jotain tiedotetyyppistä miniblogia voi miettiä yrityksen sivuille sitten erikseen…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *