Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Mobiilia sisältömarkkinointia: 4 esimerkkiä etätyöstä sisällöntuotannossa

My desk today
Sisältömarkkinoinnille kannattaa varata muutama rantapäivä vuodessa. (Kuva: Flickr.com / Marco d'Itri)

 

Internet ja mobiililaitteet ovat vapauttaneet sisällöntuottajat tekemään etätyötä melkein missä vain. Toki sisällöntuotantoa on voinut tehdä aiemminkin kentällä, mutta nyt se on mahdollista ilman suuria investointeja ja raskasta kalustoa. Neljä yrittäjää ovat päättäneet hyödyntää näitä mahdollisuuksia – kaikki hieman eri tavalla.

Tänään vietetään kansallista etätyöpäivää, joten päätin ottaa Outi Lammin haasteen vastaan ja blogata sisällöntuotannosta etätyön näkökulmasta. Etätyöksi lasken kaiken sellaisen työskentelyn, joka poikkeaa perinteisestä toimisto- tai työpajatyöstä.

Suurissa yrityksissä on aina joku, joka voidaan irrottaa ajoittain tuottamaan sisältöä yrityksen sisältömarkkinointikanaviin. Usein se joku on toimistossa, jossa on kaikki valmiudet julkaisutyöhön. Pienyrityksessä saati yksinyrittäjällä ei tällaiseen ole mahdollista, ellei sitä tee etätyönä.

1. Peltiseppä bloggaa

Peltiseppä tekee pajassaan pitkää päivää, eikä hänellä ole tietokonetta käden ulottuvilla. Tai on toki, mutta sen ääressä aika menee suunnittelutöissä.

Pakkohan LVI-firmankin on itseään markkinoida, joten yrittäjä on irrottanut itselleen erillistä markkinointiaikaa maanantaiaamupäiviin. Mikä sen mukavampi alku työviikolle, kun kannettavan tietokoneen kanssa pihamaalle, talvella tietysti takkatulen ääreen, näpyttelemään viikon blogikirjoitusta. Jos oikein vauhtiin pääsee, niitähän syntyy kaksi. Toisen voi ajastaa putkahtamaan blogiin loppuviikosta.

Lounasajan jälkeen työt kutsuvat taas verstaalla.

2. Autonkuljettaja julkaisee podcastia

Yhden miehen kuljetusliike on jatkuvasti liikkeessä. Toimisto on käytännössä pyörien päällä. Toki ”oikea” toimistokin on olemassa, mutta siellä pistäydytään päivän päätteeksi vain hoitamassa pakolliset paperityöt. Silloin on jo kiire kotiin elpymään seuraavaa päivää varten. Siksi kuljetusyrittäjä on hankkinut itselleen älypuhelimen, jolla hän voi tallentaa podcast-äänitteensä.

Yrittäjä tarinoi työstään ja matkan varren sattumuksista. Hän antaa myös vinkkejä kuormaamisesta ja kertoo kuljetusalan laki- ja säädösmuutoksista. Samalla hän itse noudattaa tieliikennelakia ja hoitaa äänityksen handsfree-laitteella.

Työpäivän päätyttyä hän lähettää tallenteensa mobiilisähköpostilla osaavalle äänenkäsittelijälle, joka koostaa tallenteista sopivia pätkiä yrityksen podcastiin asiakkaiden tilattavaksi ja kuunneltavaksi.

3. Myyntiedustaja juontaa ”ostoskanavaa”

Myyntitykki kiertää ympäri maata esittelemässä edustamiaan tuotteitaan. Supliikki kauppalopo suoltaa jatkuvasti asiakkaita kiinnostavaa tietoa tuotteistaan sekä niiden käytöstä ja huollosta. Siksi hän kuljettaakin mukanaan web-kameralla varustettua läppäriä – ja testikäytössään hänellä on myös tablettitietokone.

Asiakkaan luona hän käynnistää koneensa ja kahdella klikkauksella lähettää web-kamerallaan suoraa lähetystä kaikkien nähtäväksi ja kuultavaksi. Samalla, kun hän esittelee livenä asiakkaalle, useat muutkin kiinnostuneet näkevät ja kuulevat hänen esityksensä. Vanhoilta asiakkailtaan hän voi pyytää tapaamisen yhteydessä myös aitoja kokemuksia tuotteistaan – luvan kanssa tietysti.

4. Rakennusurakoitsija kuvaa referenssejä

Rakennusyrittäjä kulkee aina kamerakännykkä reisitaskussaan. Hän ottaa työmaillaan kuvia ennen töiden aloittamista, niiden aikana ja ikuistaa myös valmiit kohteet. Kuvat hän lähettää suoraan kamerasta kuvagalleriaan, josta ne päivittyvät yrityksen nettisivuille.

Sisällöt formaatista toiseen

Kaikissa esimerkkitapauksissamme yrittäjä on valinnut sisältönsä formaatin työnsä ja mieltymyksiensä mukaan. Samoja sisältöjä voidaan luonnollisesti käyttää eri kanavissa muunneltuna formaatista toiseen. Erityisen helposti se käy videosta podcastiin. Niistä molemmista syntyy näpyttelemisen vaivalla blogipostauksia ja muita tekstejä. Valokuvat eivät taivu helposti muuhun muotoon, mutta niitä voi hyödyntää muun muassa firman mainoksissa.

Millaisia esimerkkejä sinulla on etätyöstä tai mobiililaitteiden hyödyntämisestä sisällöntuotannossa?

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *