Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Miksi nettiin pitää mennä teksti edellä

Teksti on netin peruskauraa. Ilman sitä kotisivujasi ei olisi olemassakaan. Toisin sanoen, ilman tekstiä sivusi eivät löytyisi hakukoneista lainkaan.

Frank Communicationsin toimitusjohtaja Kaisa Hernberg kirjoitti pääsääntöisesti täyttä asiaa Markkinointi & Mainonta -sivuston vierasblogissaan otsikolla ”Älä mene teksti edellä nettiin”. Ainoastaan otsikko ja siihen suoraan liittyvät väitteet tekstin merkityksestä – tai merkityksettömyydestä – ovat täyttä kukkua.

Kaisa listaa monta tärkeää asiaa:

  1. Hakoneystävällisen julkaisujärjestelmän,
  2. vakuuttavan ulkoasun,
  3. helposti lähestyttävän ja tavoitteellisen sisällön (= sisältöstrategia),
  4. hakukoneoptimoinnin, myös alasivujen ja
  5. kuinka verkkosivuston on toimittava kiinteänä osana muuta verkkoviestintää.

Tämän kaiken jälkeen päästään teksteihin. Toki niilläkin on merkitystä. Mutta paljon, paljon vähemmän kuin moni yrityksen www-sivuja pystyttävä kuvittelee. Useimmat ihmiset lukevat vain otsikot, äläykset ja faktalaatikot. Jos ikinä sinne asti päätyvät.
– Kaisa Hernberg

Optimoitu teksti tuo kävijät ostamaan

Hakukoneystävällinen järjestelmä ja vakuuttava ulkoasu eivät tuo yhtään kävijää. Tekstillä on enemmän merkitystä kuin moni edes uskoo. Kaisa on oikeassa siinä, että useimmat ihmiset lukevat vain otsikot ja muut korostukset. On siis ihme, jos luet tätä lausettani – kiitos mielenkiinnostasi.

Tekstipä ei olekaan tarkoitettu vain ihmisille. Sitä tarvitaan hakukoneita varten. Sitä tarvitaan paljon ja säännöllisesti.

Hyvin optimoidut tekstit pääsevät oikeuksiin hakukoneystävällisessä julkaisujärjestelmässä. Otsikoita, väliotsikoita, linkkien ankkuritekstejä, avainsanoja ja sivun kuvauksia ei edelleenkään tee järjestelmä automaattisesti ja vaikka tekisikin, se ei ymmärrä ihmisen ajatus- ja tunnemaailmaa, minkä vuoksi optimoitiin tarvitaan aina ihminen – tekstin tekijä.

Tekstit ja niiden optimointi vaikuttaa myös siihen, löytääkö kohderyhmäsi sivustollesi. On aivan sama, jos kotisivuillasi pörrää tuhatmäärin kävijöitä päivässä, jos kukaan ei osta mitään. Todellinen ostaja todennäköisesti lukee tekstejäsi paljon suuremmalla mielenkiinnolla kuin kukaan muu. Toivottavasti hän löytää tarvitsemansa tiedon.

15-vuotisen kokemukseni mukaan yritysten kotisivujen ongelma ei ole julkaisujärjestelmä tai ulkoasu. Suurin ongelma on ajankohtaisen ja merkittävän sisällön puute.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

7 vastausta aiheeseen “Miksi nettiin pitää mennä teksti edellä”

Hyvä Janne!

Sellanen huomio vielä, että itse toimin mainitsemallasi tavalla ja kirjoitin sisältöä hakukoneita varten. Viisi vuotta sitten se toimi.

Nykyään kuitenkin tekstit pitäisi tuottaa ihmisiä varten. Jos teksti ei ole kiinnostavaa, kävijä häipyy äkkiä. Google osaa jo tutkia mitä kävijä sivuilla tekee. Ja jos kävijä poistuu heti sivuilta, google tiputtaa hakukonesijoituksia.

Hyvä sisältö myös leviää nopeasti eteenpäin. Uutissivustojen kävijtä tulevat omien kokemusteni mukaan jo yhä enenevissä määrin sosiaalisen median sivustoilta.

Ja kuten tuossa mainitsitkin, ihmiset eivät hirveästi jaksa netissä lukea, vaan pääasiassa skannailevat sivut läpi. Otsikot, väliotsikot, listat ja vahvennukset ovat siis erittäin tärkeitä, jotta ensimmäisellä silmäyksellä voi herättää lukijan mielenkiinnon.

Tämä sivu on erinomainen esimerkki toimivasta sivusta. Ulkoasu on karsittu ja on keskitytty sisällön selkeään jäsentelyyn ja luettavuuteen!

Kiitos kommentistasi Olli.

Hyvä pointti tuo ”ihmisiä varten” kirjoittaminen. Ihmisiä varten kaikki optimointi todellisuudessa tehdäänkin, vaikka samalla ajatellaan hakukonesijoitusta. Ihmisethän hakukoneella hakuja tekevät ja löytävät sivun, jos se Googlen mukaan vastaa hakua.

Tuo oli minulle uusi tieto, että poistumiset heikentävät hakukonetulosta (en ole vissiin tutustunut tarpeeksi Googlen Pandaan). Otsikointi oikeastaa korostuu entisestään, koska sivulle ”huijatut” poistuvat yleensä välittömästi.

Täytyy muuten muistaa, että optimoinnissa ei kilpailla Googlen kanssa, vaan muiden sivustojen kanssa (muistutan lähinnä itseäni).

Kiitos myös tarkeästä blogini arvioinnista! Hyvä, jos koet todella noin. Omaa tuotostaan on todella vaikea arvioida ja muilta ei kommentteja yleensä heru.

Kyllä puhut nyt asiaa Janne. Hyvällä tekstillä on edelleen keskeinen merkitys silloin, kun sivuston avulla on tarkoitus rakentaa ja hoitaa asiakassuhteita. Ja tässä löydettävyys hakukoneista on kriittinen menestystekijä. Julkaisujärjestelmä hoitaa optimointia kuten Kaisakin toteaa, mutta raaka-aineena on juuri teksti, jota ilman sivusto on hakukoneiden silmissä melko autio. Tekstimuotoisen sisällön tärkeys tuleekin ilmi jo heti hakukoneoptimoinnin ensimmäisessä vaiheessa – avainSANOJEN löytämisessä. Bisnes kannattaa kuvata avainsanoina, ja sitten tuottaa näiden ympärille aktiivisesti uutta sisältöä. Löydettävyyttä voi edelleen parantaa julkaisemalla (edelleen avainsanoilla varustettuna) myös muuta sisältöä, kuten videoita, mutta suurin osa hakukoneesta tulevista kävijöistä löytää tiensä sivustolle tekstiin viittaavan linkin kautta.
Kokemusteni pohjalta ns. vakuuttava ulkoasu ei paljoa bisnestä edistä, jos potentiaalinen asiakas ei löydä sivustolta sitä, mitä hän etsii. Tästä ovat esimerkkeinä monet pettymyksiin johtaneet sivustouudistukset, joissa on menty ”leiska edellä” – ts. muutettu vain ulkoasua jättäen sisältö suurin piirtein ennalleen. Tulokset eivät näissä tapauksissa ole parantuneet. Summa summarum: sisältö on se, joka asiakkaan tuo sivustolle, ja sisältö on myös se, joka asiakkaan vakuuttaa. Ongelmaansa ratkaisua etsivä asiakas jaksaa kyllälukea muutaman kappaleen tekstiä, jos siinä on jotain lukemisen arvoista.

Moikka Janne! Kiitokset hyvistä kommenteistasi blogitekstiini. Tuntuu, että puhumme loppujen lopuksi aika lailla samoista asioista. 🙂

Olli nostaa minusta tuossa tärkeän asian esiin: käyttäjiä varten kirjoittamisen. Halusin omassa tekstissäni myös herätellä ihmisiä siihen, että netissä yleensä ottaen ei jakseta lukea pitkiä sepustuksia, vaan on tärkeämpää koukuttaa kävijä hyvällä huomioelementtien käytöllä (ulkoasu, otsikointi, faktalaatikot jne.) Kun tässä onnistutaan, on paljon todennäköisempää, että myös ne varsinaiset tekstit tulevat luetuksi.

Käsittääkseni otsikointi myös vaikuttaa hakukonelöydettävyyteen jonkin verran enemmän kuin leipätekstit – ainakin, jos on ymmärretty luoda sivuille oikeat otsikkoformaatit sen sijaan, että vain lihavoidaan tekstiä.

Kiitos hyvistä kommenteistanne Jari, Kaisa ja Timo.

Pahoittelut Jarille ja Kaisalle, että viestienne hyväksymiseen kului tarpeettoman pitkä aika. Ajoittaisen spämmitulvan vuoksi en ole uskaltanut vapauttaa kommentointia kokonaan. Käytettävyyssyistä en ole ottanut käyttöön captcha-koodia (niitä hankalasti luettavia pseudosanoja). Toisaalta käytettävyys voisi parantua, kun kommenttien hyväksymistä ei tarvitsisi odotella.

Vielä itse asiaan:

Minusta liiketaloudellisista syistäkin pitää ”mennä teksti edellä”. Tekstissä se yrityksen viesti yleensä piilee. Sisällön pitää olla liiketoimintaa tukevaa.

Ulkoasulla on todellakin väliä. Sen pitää tukea sisältöjä, ei viedä huomiota.

Otsikoiden merkitys tosiaan korostuu, mutta pelkällä otsikolla ei optimoinnissa saa kävijöitä, eikä ainakaan ostavia asiakkaita.

Minusta sisältöä ei voi olla liikaa, mutta se voi olla epäoleellista ja tarpeetonta tai hankalasti jäsenneltyä. Mitä enemmän sisältöä on sitä varmemmin jokainen saa sammutettua tiedon janonsa.

Runsas sisältö ei saa tarkoittaa puuduttavia jorinoita.

Ja vielä Kaisalle:

En usko, että olemme kovin paljon eri mieltä näistä asioista. Ja olisihan se tylsää, jos aina olisimme samaa mieltä. Ilman kärjistyksiä ja suoraviivaistamista tätäkään keskustelua ei olisi syntynyt 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *