Kategoriat
Nettisivut

Voiko kotisivuhuijariin luottaa ja tekeekö kone paremmat kuin nyrkkipaja?

Kotisivujen tekijöitä on joka niemessä ja notkelmassa – isoja ja pieniä – koneita ja nyrkkipajoja. Mistä tietää kehen voi luottaa ja kuka on huijari? Onko koolla väliä kotisivujen valmistuksessa?

Katleena Kortesuo kirjoitti 4.10.2011 Aucorin blogiin vieraskynäkirjoituksen otsikolla Yrittäjä on yrittäjälle susi. Susiksi ja nyrkkipajoiksi Katleena kutsui kotisivujen tekijöitä, joiden vääntämillä sivuilla on ”suttuiset kuvat, epämiellyttävä ulkoasu, liikaa sälää, epäselvät tekstit tai surkea hakukoneoptimointi”.

Nyrkkipaja voi olla aivan oivallinen kotisivujen tekijä. Katleenan mainitsemat epäkohdat voi välttää, kun varmistaa, mitä ja keneltä on tilaamassa:

1. Tarkista suositukset ja referenssit

Nyrkkipajan omat sivut eivät välttämättä ole laadun tae. Firman sivuihin on yleensä käytetty aikaa moninkertaisesti siihen nähden, mitä asiakastöihin voidaan satsata. Olenpa joskus törmännyt kotisivujen tekijään, jonka omat sivut olivat jonkun toisen tekemät ja aivan eri luokkaa kuin luokattomat asiakasreferenssit. Eli suosituksia kannattaa kysyä ja referenssejä tarkastella kriittisesti.

2. Takuu tuo turvaa

Jos sivuston tekijä ei anna mitään takuuta tai palautusoikeutta tekemisilleen, on syytä olla varovainen. Tämä pätee tietysti missä asiassa tahansa, mutta yritysten välisessä kaupassa tämä korostuu, kun kuluttajakauppaa koskevat lait eivät ole voimassa. Irtisanomisaikojenkin on syytä olla lyhempiä kuin puhelinkytkyjen.

3. Älä osta yritykseltä X

Äks on tuntematon. Hän tekee kotisivuja (tai tarjoaa muita palveluita) nimettömä, eikä hänen kuvansa kestä monitorin kajoa, saati päivänvaloa. Älä siis osta yritykseltä, jonka sivustolla ei ole yhdenkään ihmisen nimeä. Eikö kukaan uskalla ottaa vastuuta?

Huom! Kuvapankista ostettu kuva koko purukalustollaan hymyilevästä blondista ei paranna tilannetta.

Koneiden tekemät sivut

Kotisivujen tekemiseen tarjotaan jos jonkinlaista konetta. Koneita tarjoavat yleensä isot brändit. Nämä palvelut tarjoavat kyllä toimivan tekniikan ja pakasta valittavan ulkoasun, mutta jättävät tärkeimmässä asiassa asiakkaan yksin – nimittäin sisältösuunnittelussa. Toki monet näistä koneista ovat lisäksi kankeita ja vanhanaikaisia.

Eniten minua närkästyttää, muiden yrittäjien puolesta, erilaiset Tee itse kotisivut -kurssit, joilla opetellaan tekemään kotisivuja kotisivukoneilla. Tällaisia kursseja tarjoavat ainakin yrittäjäjärjestöt ja aikuiskoulutuskeskukset.

Samalla vaivalla kurssilaisia voisi opettaa tekemään sivustoja avoimen lähdekooodin järjestelmillä, jolloin kurssin jälkeen ei lähtisi kuukausimaksut juoksemaan. Avoimen lähdekoodin sivustoja ovat muun muassa WordPressJoomla! tai Drupal.

Varo nyrkkipajojen omia julkaisujärjestelmiä

Vielä tee-se-itse-palveluitakin ongelmallisempia ovat nyrkkipajat, jotka ovat rakentaneet oman julkaisujärjestelmän. Järjestelmä saattaa olla sinällään toimiva, mutta yhden, kahden henkilön firma ei pysty tarjoamaan tarvittavaa käyttäjätukea tai tietoturvaa niin monelle asiakkaalle kuin kannattava liiketoiminta vaatisi.

Resurssipulan vuoksi järjestelmän kehityskin hiipuu yleensä alkuinnostuksen jälkeen. Ja mitä jos yrittäjä sairastuu tai firma menee konkurssiin? Kotisivut jäävät oman onnensa nojaan ja katoavat jonkin ajan päästä kokonaan.

Avoimella lähdekoodilla turvallisuutta

Nyrkkipajalta voi huoletta tilata kotisivut, jos se käyttää avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä. Turvallisuus piilee siinä, että ylläpitäjää on helppo vaihtaa, jos yhteistyö ei suju. Avoimen lähdekoodin osaajia löytyy aina.

Olivatpa kotisivusi omatekemät, koneella tuotetut, nyrkkipajan tekemät tai isolla rahalla valmistetut design-sivut, jätä sisällönsuunnittelu ammattilaiselle. Kysy ainakin, mitä sisällönsuunnittelijalla on hihassaan kotisivujesi tuottavuuden varmistamiseksi.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Voiko kotisivuhuijariin luottaa ja tekeekö kone paremmat kuin nyrkkipaja?”

Hyvä artikkeli Janne!

Aivan kuten sanoit, taitaa pahin moka kotisivuja ostavalta asiakkaalta olla pienen nyrkkipajan julkaisujärjestelmän valinta.

Toinen vähintäänkin yhtä suuri moka on ostaa sivut miettimättä niiden tarkoitusta. Halutaanko niiden tuottavan myyntiliidejä, kertovan yhteystiedot vai tarjoavan asiakkaillemme paikan kirjautua esimerkiksi johonkin järjestelmään.

Kolmas moka jota näkee on hinnan irrottaminen kontekstista. Eli ei katsota mitä kaikkea sillä hinnalla saa, vaan ainoa mitä nähdään on eurot. Eli kumpi kotisivu on lopulta kalliimpi, 400 euroa maksava sivusto joka ei tuota mitään vai 2500 euroa maksava joka tuottaa 5000 tonnia

Janilla hyviä kommentteja. Lisäisin itse listaan myös yleisten virheiden listaan sen, että itse sivustouudistukselta puuttuu tarkoituksellisuus. Aivan liian usein sivustoa lähdetään uudistamaan tutkimatta nykytilannetta.

Kun sivuston todellista tilannetta ei tiedetä, vaan uudistus tehdään mutu-pohjalta, voi olla, että samalla ”korjataan” toimivat piirteet pois.

Tänä päivänä analytiikkatietoa saa niin helposti, ettei mitään sivustouudistusta pitäisi tehdä ilman todennettua kuvaa lähtötilanteesta.

Kun tiedetään, mikä vanhalla sivustolla on pielessä, on huomattavasti helpompi lähteä suunnittelemaan myös uutta sivustoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *