Google ilmoitti hakukoneensa algoritmin muutoksista, jotka lisäävät sisältömarkkinoinnin merkitystä internet-markkinoinnissa. Laadukas, jatkuvasti päivittyvä ja autenttinen tekstisisältö on jatkossakin Googlen suosikki hakutuloksissa.
Viimeisen vuoden aikana Google on vahvistanut runsaan sisällön ja jatkuvan päivittämisen merkitystä hakukoneoptimoinnissa. Uusimmista muutoksista ilmoitettiin 14.11.2011 Googlen blogissa. Googlen kehitys on ollut jo pitkään saman suuntaista, joten mitään erityisen mullistavaa ei mielestäni ole tapahtumassa.
Googlen julkistamia muutoksia on kaiken kaikkiaan kymmenen – yhteensä niitä on yli 500. Otan esille vain kolme sisällöntuotannon kannalta merkityksellisintä.
Teksti nousee otsikoiden kustannuksella
Sisältötekstin merkitys lisääntyy otsikkoihin ja valikkoteksteihin nähden. Se tarkoittaa sitä, että leipätekstin suunnitteluun täytyy käyttää enemmän resursseja, kun pelkällä hyvällä otsikoinnilla ei pärjää.
Tekstin merkitys lisääntyy erityisesti ns. tekstikatkelmissa, jotka näkyvät hakutuloksissa. Käsittääkseni tämä vähentää entisestään meta-kuvausten merkitystä. Etsijä valitsee mieleisensä hakutuloksen otsikon lisäksi tekstikatkelman perusteella.
Tuoreus ratkaisee hakukonesijoituksen
Uusimmat muutokset hakukriteereissä korostavat entisestään sisällön tuoreutta. Säännöllinen, jatkuva päivittäminen parantaa hakukonenäkyvyyttä. Ei siis riitä, että on joskus tehnyt hyvää sisältöä, vaan sitä on tuotettava tasaiseen tahtiin.
Googlen blogin mukaan sisällön tuoreus vaikuttaa tuloksiin 35 %. Se on niin merkittävä osuus, ettei kenelläkään ole varaa jättää bloggaamatta, jos mielii näkyä luonnollisten hakutulosten kärjessä.
Älä kopio sisältöä sivustolta toiselle
Tämäkään muutos ei käsittääkseni ole uusi, vaan Google on jo pitkään pyrkinyt tunnistamaan sisällön alkuperäisen lähteen ja antamaan sille parhaan hakusijoituksen. Sisällön kopiointi sivustolta toiselle ei paranna sisältömarkkinoinnin tehoa.