Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Sisältö vs. tarjous – millä houkuttelet asiakasta ostamaan?

Postiluukustani kolahti lähikaupan roskaposti, kuten taitaa tehdä joka viikko. Tarkoitan ihan oikeaa painovärille tuoksuvaa mainosta ja kolahtavaa peltiluukkua, enkä todellakaan muista, kuinka usein K-market minua markkinointiviestillään muistaa.

Kuinka ollakaan, tällä viikolla selasin 4-sivuisen lehtisen. Yllätyksekseni se ei ollut täynnä tarjouksia, vaan siinä oli todellista sisältöä – juuri sellaista, jota sisältömarkkinoinnissa voisi kutsua hyödylliseksi ja merkittäväksi. Lehtisen takasivulla oli ruokaresepti.

Sisältö ei toimi samalla tavalla painetussa kuin netissä

Monet ruuantuottajat  käyttävät sisältömarkkinoinnissaan aktiivisesti ruokareseptejä. Hyvänä esimerkkinä tästä voi mainita Valion. Valio löytyy Googlessa ykkösenä hakusanalla ”resepti”.

K-kaupat käyttävät Pirkka-tuotemerkkiä samalla tavalla – netissä. Pirkka-reseptihaku on hakutukissa ensimmäisenä ”ruokareseptit”-hakusanalla.

Internetissä homma toimii mainiosti, koska kävijä useimmiten tulee sivustolle hakukoneen kautta mille tahansa sivulle. Mainoslehtisen kanssa ei ole samoin, siksi ehdittaisinkin K-kauppiaille, että siirtäisivät sisällön ensimmäiselle sivulle. Silloin mainoksessa sisältö olisi se, mihin huomio kiinnittyisi.

Voiko sisältö korvata tarjoukset?

Tottakai on olemassa asiakasryhmä, joka juoksee juuri tarjousten perässä. Pidän kuitenkin tarjousta tilapäisenä myynnin lisäämiskeinona ja sillä voidaan hetkellisesti vauhdittaa varaston kiertoa. En kuitenkaan suosittele sitä jatkuvana markkinointikeinona.

Voisiko ruokakauppakin markkinoida sisällöllä, pelkkien tarjousten sijaan. Tarjouksissa ei kuitenkaan ole kysymys hinnasta, joten uskoisin muidenkin keinojen toimivan. Kuulemani mukaan eräs kauppias lisäsi takavuosina myyntiä laittamalla lehteen ”tarjouksen”, jossa tuotetta myytiin normaalia korkeammalla hinnalla. Hinnalla ei siis ollut merkitystä, vaan sillä, että asiakasta muistutettiin tuotteen olemassa olosta.

Tarjousten ja hintakilpailun vaaroista on syytä muistuttaa muitakin kuin ruokakauppiaita. Liian usein markkinointivaltiksi valitaan halpa hinta ja tarjoukset. Tarjouksilla on tottakai oma paikkansa, mutta on syytä muistaa jokaisen alennuksella myydyn tuotteen tai palvelun syövän syövän lailla yrityksen katetta.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan sisältömarkkinointia. Eikä se ole oikein toteutettuna sen kalliinpaa kuin muukaan markkinointi – usein jopa edullisenpaa. Joskus kyse on vain paremmasta sijoittelusta, kuten K-marketin mainoksessa.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Sisältö vs. tarjous – millä houkuttelet asiakasta ostamaan?”

Laiskana kuluttajana olen kanssasi samaa mieltä. Sisältöä kiitos, ei tarjouksia!

Kihisen joka kerran kiukusta kun siirrän postilaatikkooni jätetyn mainosnipun suoraan paperinkeräykseen. Mtä suurta tuhlausta koko toimitusketjussa!

Sen sijaan hyppisin riemusta, kun sunnuntaina noutaisin postilaatikostani seuraavan viikon kauppalistan resepteineen.

Kiitos kommentistasi Riina!

Lähtökohta on juuri tuo: asiakas on laiska. Ja vaikkei olisikaan, ostamista on helpotettava mahdollisimman paljon.

Joskus olen nähnyt kaupassa ostoslista-automaatin, mutta ideasi on silti loistava. Viikon ruokaideat ja ostoslistat tulisivat kotiin.

Minä en juurikaan käy mainitsemassani lähikaupassa. Teen ostokseni toisessa kaupassa, koska se on vielä lähempänä. Olisikohan kyse laiskuudesta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *