Kategoriat
Hakukoneoptimointi Sisältömarkkinointi

Avainsanat ovat tärkeä osa sisältömarkkinointia

Avainsanatyökalu on yksi tapa selvittää, mitä asiakkaasi etsivät hakukoneilla. Näin pääset jyvälle siitä, millaisia avainsanoja sisältömarkkinoinnissa on syytä käyttää, jotta hakukoneet löytävät sisältösi. Sisältö on kingi vasta kun se löydetään, luetaan ja sisäistetään – ja potentiaalinen asiakas on askeleen lähempänä ostopäätöstä.

Valitse 10 – 30 avainsanaa ja käytä niitä säännöllisesti otsikoissa, väliotsikoissa, tekstissä, blogin kategorioiden nimissä ja blogin avainsanoissa sekä nettisivujen navigaatiossa. Suhteellisen vähäisen sisällön sivustoilla avainsanoja voi olla vähemmänkin kuin kymmenen ja aktiivisessa blogissa 50 sanaakaan ei ole liikaa.

Sanat, jotka esiintyvät jo verkkotunnuksessasi ovat helpoin paaluttaa. Pientä ongelmaa tuottavat suomenkieliset sanat, jotka sisältävät ääkkösiä. Siksi jo yrityksen nimeä miettiessä kannattaa ottaa huomioon verkkotunnus ja hakukoneoptimointi.

Kuten kaiken sisällön, myös avainsanojen on syytä tukea liiketoimintaa. Avainsanoilla on vain yksi tarkoitus: saada lisää asiakkaita. Jos käyttämäsi avainsanat eivät liity kiinteästi bisnekseesi, sivustolle virtaa kävijöitä, jotka eivät ole kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi.

Avainsanalla on väliä

Kuvitteellinen Parturi-kampaamo ”Kampaamopalvelu Otsatukka” käyttää avainsananaan ”kampaamopalvelu”-sanaa. Kampaamopalveluitahan se tarjoaa. Yrittäjä ihmettelee, miksei nettisivuilla ole kävijöitä, vaikka sivustolla viljellään oikein mukavassa suhteessa avainsanaa ja se sisältyy verkkotunnukseenkin.

Vastaus löytyy avainsanatyökalulla: Kampaamopalvelu-sanalla ei kukaan etsi kampaamopalveluita.

Tässä avainsanatyökalun tulokset:

  • ”Kampaamopalvelu”-sana: 0 kuukausittaista haku,
  • ”kampaaja”: 135 000 hakua ja
  • ”kampaamo”: 165 000 hakua.

Ei siis ole aivan sama, miten avainsanat valitaan. Valintaan kannattaa paneutua. Vaikka pääsisit hakusanallasi hakutuloksissa kolmen parhaan joukkoon, on melkoinen ero, saatko siivun nollasta vai 165 000 kävijästä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

4 vastausta aiheeseen “Avainsanat ovat tärkeä osa sisältömarkkinointia”

Oikein hyvä ja asiaa avaava bloggaus. Ilmeisen yleistä on se, että optimoidaan ja käytetään vääriä hakusanoja. Siivouspalveluitakaan tuskin haetaan ’siivouspalvelut’ sanalla, vaan pelkällä paikkakunnalla + sanalla siivous. Vaikka tämän logiikan ymmärtäminen on tärkeää, että sivuille tulee kävijöitä, on viestinnän ja sisältöjen mielenkiinto keskeisellä sijalla siinä, ettei sivustolta poistumisprosenttikaan nouse turhan suureksi. Yritykset tarvitsevat siis oikeita avainsanoja, jotta sivustolle tullaan että mielenkiintoista ja uudistuvaa sisältöä jotta sivuilla viihdytään. Me bloggaamme verkkoviestinnän ammattilaisen Kati Kerosen kanssa sisältöstrategia-teemasta – http://content.blogit.fi/

Kiitos kommentistasi Katri!

Avainsanoilla ei tietenkään ole merkitystä, ellei sivustolla ole sanoja vastaavaa sisältöä. Siksi pelkkä avainsana-analyysi ei riitä asiakkaiden kiinnostuksen arvailuun. Suomenkielessä monilla sanoilla on toisistaan poikkeavia merkityksiä, mikä saattaa harhauttaa kävijää.

Paikkakunta + sana -hakuja tehdään Googlen Avainsanatyökalun perusteella yllättävän vähän. Hakujen määrä on hyvin paikkakunta- ja toimialakohtaista.

Siivouspalvelu(t)-sanalla on yllättävän paljon hakuja verrattuna kampaamopalveluiden nollaan. Siivousyrittäjän hakukoneoptimoinnissa onkin syytä miettiä, tarjoaako palveluita kotitalouksille vai vain yrityksille. Avainsanoissa voi hakea pieniä kohderyhmiä, kunhan ei kavenna pelkällä takapuolituntumalla. Silloin voi taas jäädä ilman liikennettä.

Hyvä kirjoitus, kiitos!
Google+:aan erikoistuneena olen myös ihmetellyt miksi Plussassa mukana olevat yritykset jättävät sivunsa profiiliosuuden täyttämättä avainsanoilla. Joillain on vain osoitetiedot näkyvissä ja sitten ihmetellään miten sivua ei löydetä.

Kyseessähän on Googlen alusta ja sivujen sisältö vaikuttaa suoraan hakutuloksiin!

Lue lisää: http://googleplussa.blogspot.com/search/label/yritys
Olen antanut blogissani keppiä firmoille… 🙂

Kiitos kehusta, Jaana!

Google Plussan vaikutus saattaa olla tulevaisuudessa vieläkin suurempi kuin nyt. Siitähän Googlea onkin jo syytetty – itsensä suosimisesta 🙂

Avainsanoja pitäisi käyttää kaikkialla netissä suurinpiirtein samalla logiikalla, myös Facebookissa ja keskustelupalstoilla. Näin voi merkata omaa reviiriään tiettyjen sanojen suhteen.

Google+, Facebook ja niukan sisällön nettisivut ovat toki vaativiampia optimoitavia kuin blogit. Niissä kannattaakin käyttää melko rajattua avainsanamäärää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *