Kategoriat
Sisältömarkkinointi

3 kivijalkaa markkinointiin sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen media käyttäminen markkinointiin on edelleen kuuma peruna. Se on ollut sitä kohta kymmenen vuotta.

Väitteitä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa:

Yhteistä näille väitteille on sosiaalinen media ja markkinointinäkökulma, vaikkei markkinointi-sanaa kaikissa mainitakaan. Osa blogiotsikoista (Jarin ihmelääke-väite löytyy väliotsikosta) on tahallaan provosoivia, eikä sinällään edes tosia. Varmaa on, että sosiaalista mediaa voi ja pitää hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.

Jaa asiakkaitasi kutkuttavaa sisältöäsi

Yrityksen kannattaa aloittaa sosiaalisen median valloitus omalta kotisivultaan tai siihen linkitetystä blogista. Jakamalla asiakkaita kiinnostavia asioita edistät varmasti myyntiäsi. Ensin täytyy tuntea asiakkaan todelliset tarpeet ja aidot ihmettelyn aiheet.

Sisältö sinällään ei tee autuaaksi, eikä se ole edes sosiaalista mediaa. Sosiaaliseksi sisältö muuttuu, kun sitä voi kommentoida ja jakaa.

Auta sisällön jakamisessa

Kun tarkoituksesi on julkaista jotain, mistä halutaan kertoa kavereillekin, helpota sisällön jakamista. Nettisivuille ja blogiin kannattaa asentaa suosittelu-painikkeet. Jakamista voit tehostaa lisäämällä sisältösi tai siihen johtavat linkit Facebookiin ja muihin yhteisöpalveluihin  palveluihin.

Jokainen tykkääminen, suosittelu ja eteenpäin jakaminen edistää sisältösi leviämistä juuri oikeille ihmisille – potentiaalisille asiakkaille.

Osallistu keskusteluun

Keskusteluun osallistuminen ja kysymyksiin vastaaminen on ehdotonta silloin, kun itse on ollut aloitteellinen. Osallistua kannattaa myös silloin, kun joku muu on avannut omaa toimialaasi ja liiketoimintaasi koskevan keskustelun.

Askeleet sosiaaliseen mediaan suositellaan usein aloittamaan seuraamisella ja keskustelulla, näin olen varmasti itsekin joskus kehottanut. Oleellista ei kuitenkaan ole se, mitä tekee ensin ja mitä sitten vai tekeekö kaikki yhtäaikaisesti. Tärkeitä on suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus, jos haluaa olla tehokas ja saada aikaan mitattavia tuloksia.

Sosiaalisessa mediassa voi viihtyä ja viettää aikaa, mutta useinkaan se ei ole oikea strategia yritystoimistaa ajatellen.

Sosiaalinen media myynnin tukena -koulutus

Koulutun sosiaalisesta mediasta Turun Kristillisellä opistolla 12.6.2012 aamupäiväkoulutuksessa. Tule keräämään sopivat vinkit oman yrityksesi käyttöön. Ilmoittaudu  Sosiaalinen media myynnin tukena -koulutukseen 31.5.2012 mennessä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *