Hakukoneystävällinen sivusto ei välttämättä näy hakutuloksissa

Normaali

Hakukoneystävällinen on sana, joka vilistelee erilaisten nettisivukoneiden ominaisuusluetteloissa. Kuitenkin osa julkaisujärjestelmistä on suorastaa hakukone-epäystävällisiä.

Minulle soitti muutama viikko sitten yrittäjä, joka oli ostanut vuodeksi kotisivupaketin ja valitteli, etteivät sivut näy hakukoneissa 3 kuukauden jälkeen. Kotisivun piti olla hakukoneystävällinen.

Kun yrityksellä on nettisivut, eikä niiden pitäisi löytyä Googlesta? kyseli yrittäjä.

Kyllä ja ei. Sehän niiden tarkoitus on, mutta asia ei ole niin yksinkertainen, vastaan minä.

Yrittäjä oli pyytänyt apua kotisivun tarjonneesta firmasta. Hänelle kerrottiin, että sivut on indeksoitu Googleen, antoivat yleisluontoisen listan asioista, jotka vaikuttavat optimointiin  ja kehottivat odottamaan. Näistä neuvoista ei sivusto ja yrittäjä paljon kostunut. Google indeksoi sivustot joka tapauksessa muutamassa viikossa, eikä hakukoneoptimointia opeteta yhdellä yleisluontoisella sähköpostiviestillä.

Yrittäjän ostamaan pakettiin ei kuulunut hakukoneoptimointia tai muuta sisällön konsultointia, joten niitä ei voi odottaakaan. Tästä huolimatta asiakas saattaa kuvitella, että jatkossa voisi saada lisäpalvelua. Sitä ei yleensä ole tarjolla edes maksua vastaan.

Olisiko jotain pelastettavissa?

Lupasin optimoida yrityksen nettisivut. Otin tietoisen riskin ja tarjosin tapani mukaan tulostakuun: 3 kuukaudessa valituilla avainsanoilla Googlen etusivulle kymmenen parhaan hakutuloksen joukkoon.

Käytössäoleva julkaisujärjestelmä on niin kankea systeemi, että minun kannaltani olisi ollut parempi  jättää tarjous antamatta. Sivuston tekstin muokkaaminen on helppoa, mutta mitään muuta ei sitten pääsekään muuttamaan: meta-kuvauksia, jne.

Projekti alkoi 14.5. ja lopulliset tulokset olen luvannut elokuun 15. päivä. Silloin selviää, saanko lähettää laskun vai makselenko itse kuuluisia oppirahoja.

Vertailun vuoksi

Jotta varoitukselleni olisi jotain katetta, kerron vertailun vuoksi toisesta vastaavasta projektistani. Se alkoi samoihin aikoihin, viikkoa ennen, mutta julkaisujärjestelmänä on WordPress.

Vajaassa kahdessa viikossa sivusto oli neljällä hakusanalla tai sanaparilla Googlen etusivulla. Googlen Avainsanatyökalun mukaan tällä sivustolla käytetyilla sanoilla on hieman suurempi kilpailu kuin vertailukohteellaan.

Nyt minulla on positiivinen ongelma. Miten saan pidettyä sivuston kärkisijoilla siihen asti, että tulokset sovitusti tarkastetaan. Hakukoneoptimointihan ei ole mitään stabiilia hommaa, vaan netin jatkuvat muutokset vaikuttavat hakutuloksiin päivittäin.

Varoitus ilman nimiä

Älkää ostako yrityksellenne noita klikkaanettisivukone123abc-paketteja. Älkää ainakaan suostuko pitkiin sopimuksiin. Siinä sitten olette naimisissa kuin entinen mies puhelinoperaattorin kanssa – ei ole romantiikkaa tuollaisessa suhteessa.

Olen yleensä vältellyt kirjoittamasta muista ”pahaa” ja siksi en nytkään puhu palveluntarjoajista niiden oikeilla nimillä. Koin kuitenkin velvollisuudekseni varoittaa, kun huomasin tutun aloittelevan yrittäjänkin hankkineen sivustonsa juuri tällaisesta firmasta.

About Janne Ansaharju

Olen turkulainen yrittäjä ja bloggaaja. Sisältömarkkinoinnissa yhdistyvät intohimoni kirjoittamiseen ja internetmarkkinointiin.

One Comment

  1. Pingback: Hakukoneoptimointi epäonnistui | Sisältömarkkinointi - Markkinoi laadukkaalla sisällöllä

Leave a Reply


kuusi + = 13