Kategoriat
Markkinointistrategia

Onko brändisi vihainen, äidillinen vai flirtti?

janne_ansaharju_heittaa_pal
Henkilöbrändiin voi löytää ulottuvuuksia harrastuksista ja mielenkiinnonkohteista. (Kuva: Juulia Ruotsalainen)
Suuri osa erityisesti pienyrittäjistä pitää itseään erityisenä ja kilpailijoista erottavana tekijänä. Miksi yritykset sitten muistuttavat niin paljon toisiaan, kun kahta samanlaista yrittäjää ei ole olemassa?
Oletko miettinyt, millaista brändiä olet rakentamassa? Jos et, olisiko syytä pysähtyä pohtimaan. Voisit erottua brändilläsi kilpailijoista.

Tapasin viime torstaina Retoriikan kesäkoulussa vihaisen talouspäällikön. Niin, eivätkö kaikki talouspäälliköt ole vihaisia tai ainakin ankaria. Tämän yksilön täytyy olla erityisen vihainen, kun hän mainitsee sen käyntikortissaan.

Juha-Matti Sivulan Vihainen talouspäällikkö Oy on kantaaottava tilitoimisto. Juha-Matti vaikutti enemmänkin leppoisalta ja muvalta tyypiltä, mutta brändäyksessä hän on onnitustunut. Perinteisesti tilitoimistot eivät ole minkään hajuisia tai tuntuisia – korkeintaa paperin makuisia.

Kirjoitin Turkulaisen Turun Yrittäjien liitteeseen Persoonaa peliin, yrittäjät! -kolumnin, jossa halusin potkia yrittäjiä tuomaan esille persoonallisuuttaan. Tapaan jatkuvasti yrittäjiä, joita voi rehellisesti sanoa mielenkiintoisiksi, jopa valloittaviksi. Pari viikkoa sitten näin kävi Eurooppalaisen yrittäjyyden päivässä  ja viimeksi Retoriikan kesäkoulussa. Samaa voi sanoa kaikista asiakkaistanikin. Kuitenkaan persoonallisuus ei yleensä tule mitenkään esiin yritysten markkinoinnissa ja mainonnassa.

Brändäyksessä ei tietenkään tarvitse käyttää yrittäjän ominaisinta luonteenpiirettä. Piirteen voi löytää tekemisestä, tavasta toimia.

Käytän Juha-Mattia edelleen esimerkkinä (ilman lupaa): Vihainen talouspäällikkö on enemmänkin leppoisa, mutta – oman tulkintani mukaan – hänen ideansa onkin kantaaottavuudessa. Kun ihminen on jotain mieltä, erityisesti erimieltä ja vielä sanoo sen ääneen, hänet koetaan helposti vihaisena tai ainakin vaikeana tyyppinä. Talouspäällikkö on siis vihainen, kun hän sanoo asiat niin kuin ajattelee.

Samalla periaatteella parturi voisi rakentaa brändiään. Hän voisi olla äiti, kaveri tai rakastajatar. Jos sinussa ei ole piiruakaan äidillisyyttä, älä rakenna sen varaan. Toisaalta, jos et ole yhtään flirtti, tuskin sinusta tulisi hyvä ”rakastajatar”. Luontevimmin parturi on tietysti terapeutti. Mitä jos kysyisit asiakkaalta, mitä kuuluu ja näkisit hieman vaivaa, että hän uskaltaisi jopa avautua? Kuuntelijoita meillä kenelläkään tuskin on liikaa.

Itse, kun vielä keksisin, miten pääsisin eroon insinöörimäisyydestäni. Enhän edes ole insinööri. Vai pitäisikö saman tien opiskella insinööriksi?

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Onko brändisi vihainen, äidillinen vai flirtti?”

annoit ajattelemisen aihetta =) Jos pitäis brändätä liikuttava seura tälle vuosituhannelle, lisätä seuran haluttavuutta nuorison keskuudessa ja näkyvyttä, mitä sanot seuraavasta. Tavoitteena olis saada myös miehiä tunneille. Oletetaan, että seuran nimi on Sporan Naisvoimistelijat. Seurassa voi treenata jos jonkinlaista voimistelua ja liikuntaa ja yksi suosikkilajeista on cheerleading. Miten käy, jos Sporan Naisvoimistelijoille disainataan uusi logo ja nimeksi tulee vaikka Spora Gym & Cheer. Mennäänkö metsään ? Tuleeko nimestä liian vaikea seniorivoimistelijoille ? Vai onko niin, ettei nimenmuutos kantiksia pelota pois, mutta saattaa sen sijaan madaltaa teinien ja nuorten ja ehkäpä mös miesten kiinnostusta tulla tunneille…..

Kiitos kommentistasi Katri!

Nimenvaihdokset ovat aina vaikeita. Joskus mennään metsään, mutta voidaan myös pelastaa paljon. Vakioasiakkaat tuskin loukkaantuvat uudesta logosta tai nimestä, jos se vastaa heidän käsitystään palveluista. Toisinaan historia painaa niin paljon, että uusi graafinen ilme saa tosifanien vihat niskaansa, kuten Turussa paikallisen palloseuran tapauksessa.

Koko firman uudelleen brändäämisen sijaan voisi miettiä, voiko joitain palveluita tai toimintoja nimetä uudelleen. Jos nykyinen nimi ja logo eivät ollenkaan vastaa nykyistä tilannetta tai tulevaisuuden tavoitteita, voi koko setin vaihtaa rohkeasti.

Täytyy myös muistaa, ettei nimi ja logo pelkästään houkuta tietynlaista yleisöä. Tarvitaan myös kiinnostavaa toimintaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *