Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Millainen ansaintamalli toimii sosiaalisessa mediassa?

Eero Leppänen pohti blogissaan sosiaalisen median ansaintamallia. Eeron vastaus sopii kaikkeen ansaintaan ja liiketoimintaan: Jokaisen yrityksen pitäisi löytää oma liiketoiminta- ja ansaintamalli.

Kannattaa pysyä kärryillä siitä, miten kilpailijat toimivat ja kääntää se päälaelleen. Täysin poikkeavalla toteutuksella voisi onnistua tekemään lyömättömän kilpailuedun tai ainakin hyvän etumatkan kilpailijoihin. Ja mikä parasta, uusi malli hyödyttää myös asiakasta.

Markkinointi & Mainonta -lehdessä (14.9.2012) Ruotsin suurin sanomalehtitalo Stampen kertoo kehittävänsä uudenlaista ilmoitusten hinnoittelumallia:

Ilmoitusten pitäisi olla ilmoittajille ilmaisia, ellei niiden myyntiä edistävää tehoa pystytä todistamaan.
Michael Johansson. Mediajätti ottaa riskiä mainosten tehosta -artikkeli.

Dynaamisessa hinnoittelumallissa ilmoitusmyyjä ja ilmoittaja määrittelevät mitattavat kriteerit, joiden toteutumisen perusteella ilmoituksesta maksetaan. Stampenin mallissa ei ole mitään uutta, mutta vallankumoukselliseksi sen tekee soveltaminen uuteen tarkoitukseen.

Internetmarkkinoinnissa mitattaaminen on ollut aina mahdollista. Kuitenkin on olemassa aika vähän palveluita, jotka perustuvat tuloksiin. Muutosvirtauksia on ilmassa, mutta puhurin on voimistuttava ennen kuin mitään radikaalia tapahtuu. Sanomalehti-ilmoittelussa muutos lähtee pakosta ja se onkin yleensä se voima, joka todella saa jotain aikaan.

Tuloksiin perustavassa hinnoittelussa riski on palveluntarjoajalla. Jos tuloksia ei synny, ei tule korvaustakaan – ihan oikein. Jos homma toimiikin  odotuksia paremmin, asiakkaan on oltava valmis maksamaan siitä. Se, joka ottaa riskin, ansaitsee onnistuessaan myös rapsakan korvauksen.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *