Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Vaarallisen oikeat strategiat

Katselin MTV3:n Suomessa on yritystä sarjaa Katsomosta. Sarja on ihan kiva, vaikken vielä kolmen jakson jälkeen löytänyt siitä kovin paljon sisältöä.

Yksi asia pisti erityisesti silmääni: Mukana olevien yritysten liikeideat. Minusta niissä ei ole ideaa. Saattaa olla, että liikeideasta esitetään  vain osa – se itsesestään selvä osa. Vai onko sinun mielestäsi ”laadukkaiden ikkunoiden valmistus” liikeidea?

Wikipedian mukaan liikeideassa on yleensä kolme osaa:

  1. mitä,
  2. kenelle,
  3. miten?

Näiden kysymysten kautta alkaa hahmottua se, onko yrityksessä ideaa. Suurin osa yrityksistä pystyy vastaamaan näihin kysymyksiin sujuvasti. Se ei kuitenkaan välttämättä riitä. Minusta liikeidean täytyy erottua muista yrityksistä, esim. muista laadukkaita ikkunoita valmistavista firmoista.

Olen lukenut lähiaikoina kolme kirjaa, jotka pohtivat tätä ongelmaa. Alf Rehnin Vaaralliset ideat – toisenlainen kirja luovuudesta pyrkii selvittämään, mitä luovuus todella on. Anssi Tuulenmäki etsii strategisia innovaatioita Lupa toimia eri tavalla -kirjassaan. Tuotteistajan Pikaopas -sarjaan kuuluva Vaikea on oikea -kirjasessa Antti Apunen ja Jukka Niemelä kehottavat etsimään hittituotetta, jota ei olisi helppo kopioida.

Näitä kirjoja yhdistää erityisesti se, että yrityksellä on oltava jotain, mikä todella haisee ja soi. Suurimmalla osalla suomalaisista – TV-sarjassakin esiteltävistä – yrityksistä tällaista kilpailuetua ei ole. Kuka tahansa voi perustaa entisiä paremman huonekalukaupan, rakennuspalvelun, nettisivupalvelun tai autokorjaamon.

Suosittelen lukemaan mainitsemani kirjat, vaikka niistä sitä kultajyvää ei todennäköisesti löydy. Mistä sitten?

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *