Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnilla on korkeampi moraali kuin journalismilla

Sisältömarkkinointi on yrityksen tuottamaa journalismia. Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestintää, koska markkinointiviestintä on yhtä kiinnostavaa kuin yrityksen vuosikertomus. Journalismi* sen sijaan on säilyttänyt kiinnostavuutensa vuosisadasta toiseen.

Journalismi on vapaata, eettistä ja korkeatasoista. Todellisuudessa yritysjournalismi, eli sisältömarkkinointi, voi olla vielä ylevämpää, koska sillä ei ole salattuja tarkoitusperiä. Sen tarkoitus on tuottaa voittoa. Yritys voi tehdä myös hyvää, mutta sitä tietoa ei yleensä pimitetä lukijalta.

Perinteisessä journalismissa on juuri päinvastoin. Sillä on ylevät periaatteet ja oikein eettiset ohjeetkin sekä itsesääntelyelin. Todellisuudessa mediatalojen ensisijainen tarkoitus on tuottaa voittoa. Sitäpä ei juuri korosteta. Samoin journalistien vaikuttimet – paitsi ansaitseminen nälän loitolla pitämiseksi – jäävät yleensä piiloon.

* On muuten säälittävää, kuinka vähän Wikipediassa on kirjoitettu suomeksi aiheesta journalismi.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *