Sain oudon sähköpostimainoksen. Mainos ei ollut niin outo, ettenkö olisi törmännyt sellaisiin ennenkin. Päinvastoin, sellaisia putoilee silloin tällöin sähköpostiluukusta. Ajattelin kirjoittaa artikkelin huonosta sähköpostimarkkinoinnista käyttäen viestiä kauhuesimerkkinä. Miksi en kuitenkaan kirjoita siitä, vaan bloggaajan vallasta ja miten sinä voisit itse käyttää sitä?
Palataanpa ajassa muutama päivä taakse päin. Sain otsikosta päätellen mainospostia. Viesti oli niin outo, että aloin epäillä sitä roskaajarobotin lähettämäksi. Silloinhan siitä ei olisi tapausesimerkiksi edes huonosta markkinoinnista.
Lähettäjä-kentässä oli suomalainen nimi. Löysin nimellä sähköpostiosoitteen. Lähetin osoitteeseen viestin, jossa utelin viestin tarkoitusta ja alkuperää. Sain puhelin soiton. Henkilö, joka oli vastuussa viestistä, oli ihmeissään ja pahoillaan. Heidän markkinointinsa oli pahasti epäonnistunut.
Kerroin aikeistani tehdä viestistä varoittavan esimerkin blogiini. Huolimatta siitä, että olin jo maininnut peittäväni tunnistetiedot, henkilö hätkähti:
Pelkään, kun bloggaajat voivat kirjoittaa mistä vaan.
Vaikuta yritysblogilla
Tarina on osoitus siitä, että bloggaajilla on valtaa. Eihän sellaista tarvitsisi pelätä, millä ei ole todellista vaikutusta. Pelkäämisen sijaan yrittäjän pitäisi heti paikalla ryhtyä käyttämään valtaa, joka on vain blogin pystytyksen päässä.
Tässä pikavinkkini yritysblogin perustamiseen:
- Valitse teema tai aihepiiri, joka tukee yritystoimintaasi.
- Julkaise säännöllisesti.
- Käytä myös muita sisällönmuotoja kuin tekstiä, mm. podcast ja videot.
- Tarvittaessa pyydä apua.
Jos uskot – tai pelkäät – että blogia kirjoittajalla voi vaikuttaa, mikset käyttäsi sitä oman bisneksesi hyväksi?