Nettisivustollasi saattaa olla ruuhkaa, mutta kauppa ei kuitenkaan käy. Kävijäseurannasta tiedät, että sivustosi ollaan kiinnostuneita, mutta et saa potentiaaliin kontaktia. Suurin osa pääsee karkuun. Tavoitteesi on yrittää saada ainakin sähköpostiosoitteet talteen.
Kukaan ei anna tietojaan ilmaiseksi. Sinun on tarjottava jotain niitä vastaan. Helpoimmin kävijän tiedot saat kerättyä tarjoamalla maksutta lisää jotain, mitä hän on tullut etsimään.
Jos olet houkutellut kävijäsi lupaamalla lämpöä ja tunnelmaa talvi-iltoihin, anna hänelle mahdollisuus ladata tai tilata esite laajasta takkavalikoimastasi. Jos olet tarjonnut vinkin tai kaksi, lupaa uutiskirjeessä tai pikaoppaassa muutama lisää.
Toimiiko tarjouspyyntö?
Tottakai täkynä voi olla myös maksuton arviointikäynti tai tarjouspyynnön lähettäminen, mutta pohdi ensin matalan kynnyksen vaihtoehtoja. Tarjouspyynnön antaminen tarkoittaa usein “ota tai jätä” -tilannetta. Jos tarjous ei mene läpi, olet menettänyt asiakkaan lopullisesti. Voit toivoa vain, että kilpailija töppää pahemman kerran, mutta ei mustaa koko alan mainetta.
Pyri siis pitkittämään asiakkaan päätöksentekoa, jos vaihtoehtona on tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu ei suosi hyvää palvelua tai tuotetta, vaan siitä syntyy ainoastaan “kuka tekee pahimman hinnoittelu virheen” -vertailu.
Lämmitä liidiä
Kun olet saanut kävijän yhteystiedot. Sinulla on liidi. Liidi ei välttämättä ole vielä valmis ostamaan. Sinun pitää huolehtia kahdesta asiasta:
- Älä päästä liidiä unohtamaan sinua ja
- tarjoa mahdollisuus ostamiseen heti, mutta älä tyrkytä.
Esimerkkejä yhteystietojen keräämisestä:
- pdf-esitteen lataaminen tai painetun esitteen tilaaminen postitse,
- pikaoppaan lataaminen,
- blogiartikkeleiden tilaaminen sähköpostiin,
- uutiskirjeen tilaaminen sähköpostiin ja
- tykkääminen sosiaalisessa mediassa.