Kategoriat
Bloggaaminen Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Sosiaaliseen mediaan ei mennä ostoksille

Sosiaalinen media ei ole paikka, josta ensisijaisesti etsitään ostettavaa. Siksi yrityksellä pitää olla erikseen paikka, jonne löydetään ostoksille.

Kaupanteko alkaa yleensä tiedonhankinnalla hakukoneesta. Tärkeää silloin on saada ”kauppapaikka” hakutulosten kärkipäähän. Tässä on Facebookilla, Twitterillä, Google plussalla ja LinkedInillä statistin rooli – ei merkityksetön, mutta vähäinen.

Yhteisöpalveluilla on oma roolinsa ostoprosessissa. Nuoremmilla ikäluokilla merkitys on suurempi, mutta kaikilla se sijoittuu enemmän ostoprosessin loppuvaiheeseen. Facebook-, Twitter- ja LinkedIn-kontakteilta kysellään mielipidettä silloin, kun vaihtoehdot alkavat hahmottua. Tuntemattomalle yritykselle tai tuotteelle tämä ei riitä. Ostoslistalle pitäisi päästä siinä vaiheessa, kun ongelma tai tarve alkaa vasta hahmottua ja ostaja kirjoittaa ensimmäiset hakusanat hakukoneeseen.

Hakutulosten kärkipään pääsee helpoiten asiantuntevalla yritysblogilla. Blogi voi olla verkkokaupan tai muun nettisivuston kyljessä. Pääasia on, että se tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.

 

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *