Kategoriat
Bloggaaminen Sisältömarkkinointi

Asiakkaasi päättävät onko sisältösi arvokasta

Mistä tietää, onko sisältö arvokasta vai pelkkää tuubaa?

Lukija on ainoa todellinen mittari. Vaikuttunut lähimmäinen on myyty – todennäköisesti tuotteesi ja palvelusikin.

Mikko Piippo kirjoitti Apusana-blogissaan ainutlaatuisen sisällön tärkeydestä informaatiotulvasta erottumiseksi. Vastakohdaksi hän nosti mekaanis-teknisen hakukoneille julkaisemisen. Hakukoneet lukevat merkkejä ja ihmiset merkityksiä. Siinä on tiivistetysti vastakkainasettelun ydin.

Mikko asetti neljä kysymystä arvokkaan sisällön tunnistamiseksi.

  • Onko tekstisi ainoa aihepiiristä kirjoitettu teksti?
  • Onko sisältösi keskeinen väite tai ajatus omaperäinen?
  • Onko kirjoituksesi paras aiheesta julkaistu verkkoteksti?
  • Onko sinulla aiheeseen oma näkökulma?

Pidän Mikon tavasta nostaa riman korkealle. Olen usein koulutuksissani muistuttanut, että tavoitteiden on oltava korkealla, jotta edistystä voisi tapahtua. Korkeat tavoitteet eivät siis ole kynnyksiä, vaan kertovat siitä, millainen on täydellinen suoritus. Jottei pieni ihminen masentuisi täydellisyyden paineessa, muistan myös, että täydellistä suoritusta tässä maailmassa tuskin nähdään millään alalla – riittävän hyviä ja suorastaan kehuttavia kylläkin.

Piste Mikolle myös siitä, että hän muistuttaa inhimillisyydestä. Kirjoitamme ihmiselle, emme koneelle.

Nosta rimaa ja muista kenelle kirjoitat

Kehittelen ajatusta ja kysymyksiä vähän pidemmälle ja samalla nostan rimaa vielä ylemmäs:

  • Onko mitään merkitystä, vaikka ehtisit kirjoittamaan ensimmäisenä jostain aiheesta, jos se ei kosketa ketään?
  • Onko omaperäisyys tärkeämpi kuin hyöty, jonka lukija saa?
  • Onko julkaisusi sopivin juuri sinun kohderyhmällesi?
  • Ovatko asiakkaasi lukeneet saman asian jo muualta?

Julkaisusi lähentelee täydellistä, jos se vakuuttaa, vaikuttaa ja valloittaa kohteensa. Asiakkaasi päättävät, onko sisältösi potaskaa vai priimaa. Lopulta se selviää vain testaamalla.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *