Kategoriat
Markkinointistrategia

Vinkit kehittävät bisnestä

Ensimmäinen bisneskirja, johon todella ihastuin taisi olla Timo Ropen ”100 keinoa tehostaa myyntiä”. Myönnän, etten muista, mitä siitä opin. En viljele puheessani Rope-lainauksia, mutta uskon kirjasta jääneen paljon selkäytimeen. Lukukokemuksen jälkeen mietin, että voivatko asiat olla näin yksinkertaisia. Kokemukseni mukaan tärkeimmät asiat juuri ovat yksinkertaisia.

Ropen jälkeen olen lukenut parantaiseni tarkkaan. Jarin Pölli tästä -kirjat ovat klassikoita. Niissä on niin paljon kullanarvoisia vinkkejä, etten ole osannut vielä päättää, minkä niistä toteutan ensimmäisenä.

Ropen ja Parantaisen jalan jäljissä kulkeen omalla tyylillään Jukka Lahden ja Pasi Raution uutukainen (2013) ”Tuloksen tuplaus kirja” -kirja. Tuloksen tuplaus kirja koostuu lyhyistä markkinointitaktiikoista, joita voi soveltaa omaan bisnekseen.

Sain Tuloksen tuplaus kirjan luettavakseni etukäteen, eikä minulla ollut siihen mitään lisättävää tai poisotettavaa. Homma toimii. Valmiiden vinkkien lisäksi, se saa pienet harmaat aivosolut liikkeelle. Se on juuri parasta tällaisissa kirjoissa.

Näin runoilin ennakkopalautteeni, joka on julkaistu kirjan alkulehdillä:

Suosittelen kirjaa kaikille yrittäjille, jotka haluavat tuulettaa ajatuksiaan ja erottua massasta. Jos minä joskus kirjoittaisin kirjan, haluaisin tehdä siitä yhtä helposti lähestyttävän ja vinkkimäisen.

Olen lukenut monia hyviä kirjoja, jotka eivät ole kirjoitettu vinkkityyliin. Yleensä niiden anti jää melko laihaksi. Hienojen strategioiden käytäntöön vieminen on liian työlästä. Olen oppinut lukemaan niitäkin vinkkikirjoina. Poimin vain parhaat palat. Jos kirjoittaja ei ole osannut tiivistää asiaansa minulle ymmärrettävällä tavalla, hän ei ole tainnut itsekään sitä vielä sisäistää. Jos asia on todella tärkeä, enköhän törmää siihen muissa yhteyksissä uudelleen.

Bisneskirjoja ei saa ottaa liian vakavasti. Onneksi Suomesta löytyy kirjoittajia, jotka eivät ota kirjoittamista liian vakavasti.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *