Kategoriat
Bloggaaminen

Miksi ihmeessä aloitit bloggaamisen?

Kysypä itseltäsi välillä, miksi oikeastaan teet tätä? Viimeistään siinä vaiheessa, kun olet siirtymässä tuuribloggaamisesta tavoitteelliseen julkaisemiseen.

Olet ehkä jo ennen ensimmäistäkään julkaisua asettanut itsellesi ja blogillesi näpsäkät tavoitteet. Työn touhussa tavoitemäärittelysi on saattanut unohtua pöytälaatikkoon tai peräti konsultin arkistoon. Kun olet löytänyt sen, sitä voi joutua täsmentämään tai on sopiva hetki kokonaan muuttaa kurssia.

Harrastus- tai elämäntapablogista ei saa aikaan bisnesblogia, ellei harrastus tai elämäntapa ole poikinut liikeideaa. Jos tavoitteet muuttuvat paljon, saattaa olla parempi perustaa uusi blogi ja luoda sille ihan omat tavoitteet. Jos nykyisen blogin aihepiiri sopii bisneksesi vauhdittajaksi, ei sitä kannata vaihtaa. Vanha blogi on jo saavuttanut vakaan lukijakunnan ja listautunut hakukoneiden kärkeen.

[su_pullquote align=”right”]Jos tavoitteet eivät toteudu, pohdi, ovatko tavoitteet realistisia ja tavoiteltavia.[/su_pullquote]Niin tai näin, kysy itseltäsi, miksi bloggaat? Listaa tarkoitusperäsi ja tavoitteesi. Ryhdy seuraamaan niiden toteutumista säännöllisesti, blogin luonteesta riippuen puolivuosittain, neljännesvuosittain tai kerran kuukaudessa.

Tavoitteiden toteutumisen seuraamisen täytyy myös johtaa toimenpiteisiin. Jos tavoitteet eivät toteudu, pohdi, ovatko tavoitteet realistisia ja tavoiteltavia. Jos ovat, mieti, oletko valinnut oikeat toimintatavat niiden saavuttamiseksi. Ole valmis muuttamaan linjaasi ja sisältöjäsi. Turha on lyödä päätään seinään väärien tavoitteiden tai toimintatapojen vuoksi.

Yritysblogissa tavoitteet luonnollisesti tukevat liiketoiminnan tavoitteita. Asiantuntijablogi voi tähdätä työllistymiseen mieleisessä tehtävässä tai tuottaa konsulttikeikkaa. Harrastusblogi on harrastus. Päiväkirjaa kannattaa kirjoittaa lähinnä pöytälaatikkoon, mutta kiinnostavan elämäkertakirjan voi kirjoittaa myös julkiseen blogiin.

Raha on hyvä renki, mutta huono isäntä asiantuntijablogissakin. Harvoin blogi on suoran tienaamisen väline. Pitää siis asettaa välillisiä tavoitteita. Ne voivat olla melkein mitä vain. Oleellista on, että kävijöille jää muistijälki, jolloin he palaavat myöhemmin uudelleen. Varmempi tapa uuden kosketuksen saamiseksi on pyytää yhteystiedot.

Yksi tapa yhteystietojen keräämiseen ovat erilaiset tilaamiset ja lataamisen. “Tilaa uutiskirje” tai “Lataa pikaopas” ovat kai tyypillisimpiä. Valitse sinulle sopiva tapa kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *