Kategoriat
Bloggaaminen

Onko blogissasi ruuhkaa? – 4 työkalua kävijäseurantaan

Mistä voit tietää, onko blogisivustosi autio vai ruuhkainen? Blogiin kannattaa asentaa kävijäseurantatyökalu. Kävijäseurannalla voi seurata kävijöiden erilaisia liikkeitä. Luonnollisesti on kiinnostavaa, kuinka paljon blogissa on kuukausittaisia vierailijoita. Sen lisäksi kannattaa tarkkailla, kuinka paljon kommentteja artikkelisi keräävät ja jaetaanko sisältöjäsi sosiaalisessa mediassa.

Kävijäseurantaa kannattaa tehdä pääasiassa kuukausittain. Netti on hektinen, mutta liian lyhyellä aikavälillä mittaustulokset eivät ole yleensä luotettavia. Ajankohtaiset sisällöt yleensä “tuottavat” lyhyen ajan julkaisemisesta, mutta osa sisällöistä kannattaa suunnitella ajattomiksi, jolloin ne toimivat kävijämagneettina parhaimmillaan useamman vuoden ajan.

Kuinka monta, mistä ja minne?

Kävijämäärä on mielenkiintoinen mittauskohde. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti blogin alkutaipaleella. Kun kävijöiden kokonaismäärä nousee kohtuulliseksi, huomio kannattaa keskittää siihen, ovatko kävijät uusia vai palaavia? Uudet kävijät ovat tietysti aina tervetulleita, mutta uudelleen blogiin tulevat kertovat sitoutumisesta ja koukuttamisesta – julkaisija pyrkii tekemään lukijoista riippuvaisia sisällöstään.

[su_pullquote align=”right”]Analysoimalla omia ja toisten blogeja ja kirjoituksia voi ymmärtää vähän syvemmin, mikä lukijan sytyttää.[/su_pullquote]Bloggaajaa kiinnostaa, mistä liikenne blogiin tulee. Hakukoneista ja Facebookista tulevat yleensä suurimmat virrat, mutta muiden blogit, keskustelupalstat ja muut sosiaalisen median palvelut saattavat olla juuri sinun kohderyhmällesi ominaisimmat reitit.

Kävijäseurannalla saa myös tietoa siitä, mitkä yksittäiset julkaisut keräävät eniten kiinnostuneita. Pitkäaikaiseen blogiin syntyy väkisinkin selkeitä hittejä. Huippujulkaisulle tuskin on yksiselitteistä kaavaa ja iso hitti on usein julkaisijalleenkin enemmän ja vähemmän yllätys. Analysoimalla omia ja toisten blogeja ja postauksia voi ymmärtää vähän syvemmin, mikä lukijan sytyttää. Tässä työkaluvinkkejä seurantaan.

Google Analytics

Google Analytics on ilmainen työkalu, joka kertoo paljon mielenkiintoista tietoa kävijämääristä ja siitä, millaiset sisällöt blogissasi on erityisesti keränneet kävijöitä. Kävijäseurantaan voi kirjautua samoilla Google-tunnuksilla kuin muihinkin Googlen palveluihin.

Google Analyticsin helppo asennus

WordPress-blogiin tarkoitetussa Google Analytics -lisäosassa (plugin) on yksi toiminto. Siihen saa liitettyä Google Analyticsin UA-koodin. Kun koodi on kopioitu lisäosan asetuksissa, kävijäseuranta voi alkaa.

Tykkäysten laskeminen

Social Metrics -lisäosa on mukava työkalu tykkäämisten ja muiden jakojen seuraamiseen WordPress-blogissa.

Hälytys, blogisi on mainittu

Google Alertsilla (suom. Google Ilmoitukset, ent. Google Hälytys) voit seurata nettimainintoja sinusta ja blogistasi. Asetat haluamasi hakusanat ja tilaat ilmoitukset sähköpostiisi tai syötteenlukijaan (esim. Feedly).

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *