Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi ei mainosta

Yllättävää kyllä, moni sisällöntuottaja ei ymmärrä sisältömarkkinoinnin ja mainoksen eroa. Olen törmännyt tähän erityisesti asiakaslehtien kohdalla. Ongelmia ilmenee myös muissa yhteyksissä.

Asiakaslehti voi olla hyvää sisältömarkkinointia. Tottakai painettu lehti on aika haalistunut ja ”vanha musta”. Sillä voi silti olla käyttöä, jos ymmärtää mainoksen ja sisältömarkkinoinnin eron.

Ihan totta, kaikissa asiakaslehdissä ei selvästikään olla ymmärretty hyvän asiakaslehden sisältömarkkinoinnillista ideaa.

Selailin äskettäin uusinta Pirkka-lehteä. Pääsin aika pitkälle yli puolen välin, kun huomasin, että jotain oli pielessä. Selailin lehden uudelleen. Nyt tarkoituksellisen analyyttisesti. Suhteellisen paksussa lehdessä oli vain pari asiallista artikkelia. Loput olivat artikkeleiksi naamioituja mainoksia. Sellaiset kriittinen kuluttaja, joita me kaikki olemme, haistaa kaukaa.

Huijaaminen ei onnistu taittamalla mainoksia lehtijuttuformuun. Tätä on yritetty asiakaslehtien lisäksi puolueettomissa lehdissä. Törmäsin tällaiseen viimeksi paikallisessa ilmaisjakelussa.

Pyrkiessäsi välttämään mainosmaisuutta vältä näitä:

1. Oma kehu

Itsestä täytyy pitää, mutta sitä kannattaa toitottaa vain kohtuullisesti. Kaikki ylisanat joutavat pois. Älä kutsu itseäsi ammattimaiseksi tai luotettavaksi. Jätä se asiakkaittesi tehtäväksi.

2. Itsestään selvyys

”Kultakoruja jo 50 vuotta” ei ole hyvä otsikko. Jos yritys on perustettu 60-luvulla, 50-vuotta on tullut tai tulee lähiaikoina väkisinkin täyteen. Yritysten historiikkeja lukevat vain todelliset friikit. Ne eivät tavallista asiakasta kiinnosta. Kirjoita jotain aidosti asiakasta kiinnostavaa ja erottuvaa. Panosta sen esiintuomiseen erityisesti otsikoissa.

3. Itsestä puhuminen

Älä puhu vain itsestäsi. Pyri olemaan itsesi ja ympäristösi kanssa balanssissa. Kerro tarinaa, joka nousee arvoistasi ja ydinsanomastasi, mutta ei aina johda sylttytehtaalle.

Lisäksi: Mainosta selkeästi

Kun mainostat, tee se selkeästi. Kerro tuotteesta, mainitse hinta ja mistä voi noutaa. Se ostaa, joka haluaa.

Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ovat pitkän aikavälin tavoitteita ja sopivat paremmin asiantuntijalle kuin rihkamakauppiaalle.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *