Markkinointi ymmärretään usein kovin kapeasti mainostamiseksi. Mainostus on toki osa markkinointia, mutta vain kapea siivu. Uusin esimerkki väärinymmärryksestä on Yle Uutisten talousartikkelissa, joka on otsikoitu: Kolmannes myynnistä ilman euroakaan markkinointiin – pienyritykset syttyivät verkkokaupasta. Ingressissä sama meno pahenee: ”Parhaimmillaan nettimyynnistä voi saada haravoitua kasaan suurenkin osan liikevaihdosta ilman kalliita satsauksia markkinointiin.” Haastateltu yrittäjä kyllä suunnittelee yhteistyötä mainostoimiston kanssa.

No, mitä se verkkokaupan tai nettisivujen pystyttäminen sitten on – saati muut toimet, joita yrityksessä on tehty?

Peter Druckerin määritelmä jättää mielestäni riittävästi tilaa:

Markkinoinnin tavoite on tehdä myyminen tarpeettomaksi.

Tulen markkinointimaailmaan täysin pystymetsästä. Aloittelin 90-luvulla nettisivujen suunnittelulla, kunnes huomasin olevani mukana markkinoinnissa. Sittemmin olen kyllä lukenut Kotlerit ja läjän muita alan perusteoksia. Ehkä suurin vaikuttaja käsitykseeni nykyaikaisesta markkinoinnista on ollut Steve Jobsin elämäkerta.

Jobsin vaikutus omaan määritelmääni markkinoinnista on niin ilmeinen, etten uskalla sanoa ajatusta omakseni, mutta muotoilu on minun:

Markkinointi on koko yrityksen muovaamista asiakasta kiinnostavaksi.

Jobsin visio oli mullistaa maailma. Se näkyi kaikessa hänen toiminnassaan (jopa niin pitkälle, että hänellä oli ajoittain ihan oma todellisuutensa). Siitä alkoi hänen markkinointinsa. Jobsin markkinointi liittyi tuotteisiin ja niiden toimintoihin – ja ehdottomasti muotoiluun. Myymälät ja mainokset, lanseerauksista puhumattakaan, olivat saman markkinointiajattelun läpitunkemaa.

Mitä yrityksessäsi on, mikä ei olisi markkinointia? Jos sellaista on, siihen kannattaa käyttää mahdollisimman vähän aikaa ja keskittyä oikeisiin töihin – markkinointiin.

Apua blogin perustamiseen

Lataa ilmainen Miten aloitat bloggaamaan ammattimaisesti -pikaopas

Pin It on Pinterest