Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä

Hyväntekeväisyys voi olla hyvää markkinointia, mutta markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä. Markkinointi tähtää aina myyntiin – ennemmin tai myöhemmin.

Hopper Advisors Oy:n Jani Virtanen kirjoitti Markkinointi & Mainonnassa sisältömarkkinoinnin kuplasta ja tarjosi tilalle auttamimarkkinointia. Tunnistan sisältömarkkinointi-termissä kuplan vaaran, mutta olisin vielä varovaisempi puhumaan markkinoinnista auttamisena. Siinä ei ole vaarana pelkkä kupla, vaan se vaikuttaa huijaukselta.

Markkinoinnissa ei ole ketunhäntä kainalossa, koska kaikki tietävät, että markkinoinnin ainoa tarkoitus on johdattaa asiakas kassalle. Auttaminen kuuluu minun maailmassani aivan toiseen kategoriaan. Markkinointimielessä autettu ei välttämättä maksa avusta mitään, mutta auttaminen ei silti ollut pyyteetöntä.

Auttamiseksi naamioitu markkinointi voi jatkua hyvinkin pitkään ennen kuin se kumuloituu myynniksi. Hyvä esimerkki on Facebook, joka pyöri vuosia ennen kuin sille keksittiin ansaintamalli. Jari Sarasvuo tunnusti Docventuresin radio-ohjelmassa Yle Puheella, että Strongholdista voi tulla bisnes. Olen vakuuttunut, että siitä tulee bisnes, jos Jari haistaa pienenkin mahdollisuuden siihen. Sen verran kovaluu hän on.

Facebook ja Stronghold tekevät – ja ovat varmasti jo tehneet – paljon hyvää, mutta ei se tee niistä hyväntekeväisyyttä. Molemmissa tekijät ovat lähteneet liikkeelle omista tarpeistaan ja miettineet toimeentuloaan. Loistavaa pitkäjänteistä markkinointia, sanon minä (Strongholdin tapauksessa vielä pienin varauksin).

Apua kannattaa pyytää ja apua saa, kuten Amanda Palmer todistaa loistavassa TEDx-puheessaan ”Pyytämisen taito”. Joskus avusta maksetaan, joskus ei, mutta auttaja ei määrittele hintaa, eikä edes pyydä sitä.  Lähtökohtaisesti: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille” (Jeesus Nasaretilainen).

Jos haluat tehdä toimivaan markkinointia, valitse sisältömarkkinointi. Jos haluat tehdä hyväntekeväisyyttä, aloita vaikka Suurella sydämellä -sivustolta.

 

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *