Janne Ansaharju | 22.5.2012 | Hakukoneoptimointi, Nettisivut
Hakukoneystävällinen on sana, joka vilistelee erilaisten nettisivukoneiden ominaisuusluetteloissa. Kuitenkin osa julkaisujärjestelmistä on suorastaa hakukone-epäystävällisiä.
Minulle soitti muutama viikko sitten yrittäjä, joka oli ostanut vuodeksi kotisivupaketin ja valitteli, etteivät sivut näy hakukoneissa 3 kuukauden jälkeen. Kotisivun piti olla hakukoneystävällinen.
Kun yrityksellä on nettisivut, eikä niiden pitäisi löytyä Googlesta? kyseli yrittäjä.
Kyllä ja ei. Sehän niiden tarkoitus on, mutta asia ei ole niin yksinkertainen, vastaan minä.
(lisää…)
Janne Ansaharju | 2.4.2012 | Hakukoneoptimointi, Sisältömarkkinointi
Avainsanatyökalu on yksi tapa selvittää, mitä asiakkaasi etsivät hakukoneilla. Näin pääset jyvälle siitä, millaisia avainsanoja sisältömarkkinoinnissa on syytä käyttää, jotta hakukoneet löytävät sisältösi. Sisältö on kingi vasta kun se löydetään, luetaan ja sisäistetään – ja potentiaalinen asiakas on askeleen lähempänä ostopäätöstä.
(lisää…)
Janne Ansaharju | 25.11.2011 | Hakukoneoptimointi, Nettisivut
Nettisivustosi joko on tai ei ole hakukoneystävällinen. Jossain tapauksissa kysymys on asetuksista, mutta toisinaan syynä hakukonevihamielisyyteen on pysyvä ominaisuus. Jos hakukonevihamielisyys on sivustosi ominaisuus, kannattaa järjestelmä laittaa heti vaihtoon.
(lisää…)
Janne Ansaharju | 18.11.2011 | Bloggaaminen, Hakukoneoptimointi, Sisältömarkkinointi

Hakukoneet ja asiakkaat rakastavat sisältömarkkinointia. (Kuva: Flickr.com / Paloma Gómez)
Google ilmoitti hakukoneensa algoritmin muutoksista, jotka lisäävät sisältömarkkinoinnin merkitystä internet-markkinoinnissa. Laadukas, jatkuvasti päivittyvä ja autenttinen tekstisisältö on jatkossakin Googlen suosikki hakutuloksissa.
Viimeisen vuoden aikana Google on vahvistanut runsaan sisällön ja jatkuvan päivittämisen merkitystä hakukoneoptimoinnissa. Uusimmista muutoksista ilmoitettiin 14.11.2011 Googlen blogissa. Googlen kehitys on ollut jo pitkään saman suuntaista, joten mitään erityisen mullistavaa ei mielestäni ole tapahtumassa.
Googlen julkistamia muutoksia on kaiken kaikkiaan kymmenen – yhteensä niitä on yli 500. Otan esille vain kolme sisällöntuotannon kannalta merkityksellisintä.
(lisää…)
Janne Ansaharju | 16.3.2011 | Hakukoneoptimointi, Nettisivut

Hakukoneille kuvat ovat tekstiä – koodia. Koodi kannattaa optimoida, jotta hakukoneet löytävät kuvasi.
Kuvien hakukoneoptimointi on välttämätöntä, sillä hakukoneet eivät näe kuvia. Ne osaavat lukea vain tekstiä. On siis käytävä hommiin, jotta voisit saada kuvillesi näkyvyyttä.
Kuvat ovat oleellista sisältöä netissä. Kuva voi kertoa yhdellä silmäyksellä sen, mitä ei selitetä tuhannella sanallakaan. Kun Google on sokea kuville, kuva tarvitsee kaverikseen ne tuhat sanaa.
(lisää…)
Janne Ansaharju | 25.2.2011 | Bloggaaminen, Hakukoneoptimointi, Sisältömarkkinointi

Älä lähde Darth Vaderin kiituriin: SEO-voima olkoon kanssasi. (Kuva: Flickr.com / Sammy Zimmermanns)
Google ilmoitti muuttavansa hakukoneen hakuperusteita (algoritmeja) siten, että laadukkaiden, yksilöllistä sisältöä tuottavien sivustojen sijoitukset nousevat. Googlen mukaan muutos ei ole kovin suuri, mutta tällä pyritään pudottamaan hakutulosten kärjestä sivustoja, jotka pyrkivät pärjäämään kopioidulla sisällöllä.
Google-hakukone pyrkii hakukriteerien virittelyllä auttamaan hakijaa löytämään osuvampia ja laadukkaampi sivustoja. Se on luonnollisesti tervetullutta. Toisaalta se kertoo siitä, että sisältömarkkinoinnin merkitys korostuu edelleen – eikä huijaamalla, vaan rehellisellä työllä ja sisällöntuotannolla.
(lisää…)