Markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä

Hyväntekeväisyys voi olla hyvää markkinointia, mutta markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä. Markkinointi tähtää aina myyntiin – ennemmin tai myöhemmin.

Hopper Advisors Oy:n Jani Virtanen kirjoitti Markkinointi & Mainonnassa sisältömarkkinoinnin kuplasta ja tarjosi tilalle auttamimarkkinointia. Tunnistan sisältömarkkinointi-termissä kuplan vaaran, mutta olisin vielä varovaisempi puhumaan markkinoinnista auttamisena. Siinä ei ole vaarana pelkkä kupla, vaan se vaikuttaa huijaukselta.

Markkinoinnissa ei ole ketunhäntä kainalossa, koska kaikki tietävät, että markkinoinnin ainoa tarkoitus on johdattaa asiakas kassalle. Auttaminen kuuluu minun maailmassani aivan toiseen kategoriaan. Markkinointimielessä autettu ei välttämättä maksa avusta mitään, mutta auttaminen ei silti ollut pyyteetöntä.

(lisää…)

Äkätoimittaja haastattelee symppistä

Susanne Päivärinta haastatteli Timo Soinia Ylen Eurovaalitentissä. Susanne tankkasi Timolta ”lööppivastauksia”, eikä antanut suunvuoroa, kun haastateltava yritti taustoittaa vastaustaan. Timo näytti hyvältä. Susanne vaikutti epäkohteliaalta vänkyrältä.

Olen törmännyt samaan ilmiöön aiemminkin. Yleensä poliitikkojen haastatteluissa, mutta sama kaava toistuu myös muissa yhteyksissä: (lisää…)

Sisältömarkkinoinnin sanakirja: Markkinointi

Markkinointi ymmärretään usein kovin kapeasti mainostamiseksi. Mainostus on toki osa markkinointia, mutta vain kapea siivu. Uusin esimerkki väärinymmärryksestä on Yle Uutisten talousartikkelissa, joka on otsikoitu: Kolmannes myynnistä ilman euroakaan markkinointiin – pienyritykset syttyivät verkkokaupasta. Ingressissä sama meno pahenee: ”Parhaimmillaan nettimyynnistä voi saada haravoitua kasaan suurenkin osan liikevaihdosta ilman kalliita satsauksia markkinointiin.” Haastateltu yrittäjä kyllä suunnittelee yhteistyötä mainostoimiston kanssa.

No, mitä se verkkokaupan tai nettisivujen pystyttäminen sitten on – saati muut toimet, joita yrityksessä on tehty? (lisää…)

Vinkit kehittävät bisnestä

Ensimmäinen bisneskirja, johon todella ihastuin taisi olla Timo Ropen ”100 keinoa tehostaa myyntiä”. Myönnän, etten muista, mitä siitä opin. En viljele puheessani Rope-lainauksia, mutta uskon kirjasta jääneen paljon selkäytimeen. Lukukokemuksen jälkeen mietin, että voivatko asiat olla näin yksinkertaisia. Kokemukseni mukaan tärkeimmät asiat juuri ovat yksinkertaisia.

Ropen jälkeen olen lukenut parantaiseni tarkkaan. Jarin Pölli tästä -kirjat ovat klassikoita. Niissä on niin paljon kullanarvoisia vinkkejä, etten ole osannut vielä päättää, minkä niistä toteutan ensimmäisenä.

Ropen ja Parantaisen jalan jäljissä kulkeen omalla tyylillään Jukka Lahden ja Pasi Raution uutukainen (2013) ”Tuloksen tuplaus kirja” -kirja. Tuloksen tuplaus kirja koostuu lyhyistä markkinointitaktiikoista, joita voi soveltaa omaan bisnekseen.

(lisää…)

Terveystalossa puoskaroi it-kouluttaja

Terveystalossa puoskaroi it-kouluttaja

Luotatko tohtoriin? (Kuva: Flickr.com / Murray Barnes)

Tunnistin tutun it-kouluttajan Terveystalon TV-mainoksesta valkoinen takki yllään. Romauttaako ”valelääkärien” käyttäminen tv-mainoksessa Terveystalon uskottavuuden?

Jokin aika sitten Nokia jäi kiinni kameratempustaan, kun paljastui, ettei mainosta ollutkaan kuvattu nokialaisella. Kiinni jäätyään Nokia pyysi huijausyritystään anteeksi.

Oliko Nokian moka pahempi, kun katsojalle uskoteltiin yhtä todellisuuden ollessa toista?

(lisää…)

Mentalistille töitä sisältömarkkinoinnissa

Sisältömarkkinointi on ajatuksen lukua etukäteen. Mentalisti Noora Karma antoi Arto Nybergin ohjelmassa näytteen, kuinka se käytännössä tapahtuu.

Karma oli toimittanut saman päivän Uusimaa-lehteen isänpäiväonnittelun, jossa mainittiin Arto nybergin ajattelevan sisiliskoa. Kuinka ollakaan, Arto kirjoitti suorassa lähetyksessä, kaikista suomen kielen sanoista, juuri sisilisko-sanan. Arto ei siis tiennyt lehdessä julkaistusta onnittelusta, eikä Noora voinut tietää etukäteen, minkä sanan Arto kirjoittaa.

Markkinointiviestinnässä pitäisi pyrkiä ennakoimaan asiakkaan tarpeet ja osata puhua juuri sitä, mitä hän haluaa kuulla. Internetissä tässä toimii, taikuuden sijaan, apuna hakukone. Ei tarvitse olla velho tuottaakseen hakutuloksiin juuri sellaista sisältöä, mitä asiakas etsii. Sisältöä ei tarvitse olla edes paljon, jos kohderyhmäsi on riittävän suppea.

Markkinoinnissa tarvitaan mentalistia. Kerro siitä, mitä tiedät tai arvaat asiakkaasi haluavan kuulla. Asiakas on yhtä äimänä kuin Arto.

Pin It on Pinterest

porno indir porno izle gay porno porno indir gay hikayeleri istanbul escort istanbul escort escort bayan