Miksi sisältömarkkinointi epäonnistuu?

Miksi sisältömarkkinointi epäonnistuu?

Sisältömarkkinointi on vaikeaa. Suomalaisista yrityksistä alle puolet on onnistunut sisältömarkkinoinnissa*. Toisaalta, onnistujat tekevät koko ajan parempaa ja parempaa tulosta. Mitä onnistujat ovat tehneet paremmin kuin muut?

Sisältömarkkinoinnissa vaikeinta tuntuu olevan laadukkaan sisällön tuottaminen. Jokaisen omien kokemusten rinnalla tätä todistavat, mm. Jari Parantainen blogissaan ja Kubon tekemän Sisältömarkkinoinnin trendit Suomessa 2016 -kysely**. Kyselyyn vastaajista lähes puolet piti haasteellisimpana mielenkiintoisen sisällön tuottamista.

Samaa sisällöntuottamisen vaikeutta todistaa Koodiviidakko Oy:n kansainvälinen kysely***. Tässä kyselyssä aiheena oli markkinoinnin automaatio, mutta yllätys, yllätys, 40 % vastaajista piti laadukkaan sisällön tuottamista yhtenä suurimmista haasteista. Ainoastaan osaamisen puute oli yhtä suuri ongelma (40,3 %).

Voiko sisältömarkkinoinnin ongelmat selättää? Tottakai, nämä kolme askelta auttavat onnistumaan: Suunnittelu, resurssit ja pitkäjänteisyys.

(lisää…)

Miten myyt tuotteita sisältömarkkinoinnilla?

Miten myyt tuotteita sisältömarkkinoinnilla?

Sisältömarkkinoinnin suunnittelussa lähdetään yleensä liikkeelle kohderyhmistä, ostajapersoonista ja siitä kuinka asiakas tuodaan keskiöön.  Se kuulostaa hyvältä idealta, mutta tuotteiden myynnissä täytyy ajatella muutakin kuin asiakkaan oikkuja. Mitä, jos tuodaankin tuote keskiöön?

Nyt meni monelta markkinointikollegalta canadianclubit väärään kurkkuun, kun juuri ja juuri kaikki on saatu ymmärtämään asiakaslähtöisyyden olevan se markkinoinnin viisasten kivi. Siis selitän vähän:

Asiakaslähtöisyys on oikea suunta, kun suunnitellaan uusia tuotteita. Vanhan tuotteen myynnissä on pakko olla tuotekeskeinen, muuten sisällöt eivät johdata ostopolulla oikeaan suuntaan. Sisältöjen täytyy kummuta olemassa olevan tuotteen olemuksesta ja käyttömahdollisuuksista. Jos näin ei ole, on syytä kehittää uusi tuote tai asiakas löytää sopivamman ratkaisun kilpailijan repertuaarista.

(lisää…)

Markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä

Hyväntekeväisyys voi olla hyvää markkinointia, mutta markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä. Markkinointi tähtää aina myyntiin – ennemmin tai myöhemmin.

Hopper Advisors Oy:n Jani Virtanen kirjoitti Markkinointi & Mainonnassa sisältömarkkinoinnin kuplasta ja tarjosi tilalle auttamimarkkinointia. Tunnistan sisältömarkkinointi-termissä kuplan vaaran, mutta olisin vielä varovaisempi puhumaan markkinoinnista auttamisena. Siinä ei ole vaarana pelkkä kupla, vaan se vaikuttaa huijaukselta.

Markkinoinnissa ei ole ketunhäntä kainalossa, koska kaikki tietävät, että markkinoinnin ainoa tarkoitus on johdattaa asiakas kassalle. Auttaminen kuuluu minun maailmassani aivan toiseen kategoriaan. Markkinointimielessä autettu ei välttämättä maksa avusta mitään, mutta auttaminen ei silti ollut pyyteetöntä.

(lisää…)

Äkätoimittaja haastattelee symppistä

Susanne Päivärinta haastatteli Timo Soinia Ylen Eurovaalitentissä. Susanne tankkasi Timolta ”lööppivastauksia”, eikä antanut suunvuoroa, kun haastateltava yritti taustoittaa vastaustaan. Timo näytti hyvältä. Susanne vaikutti epäkohteliaalta vänkyrältä.

Olen törmännyt samaan ilmiöön aiemminkin. Yleensä poliitikkojen haastatteluissa, mutta sama kaava toistuu myös muissa yhteyksissä: (lisää…)

Sisältömarkkinoinnin sanakirja: Markkinointi

Markkinointi ymmärretään usein kovin kapeasti mainostamiseksi. Mainostus on toki osa markkinointia, mutta vain kapea siivu. Uusin esimerkki väärinymmärryksestä on Yle Uutisten talousartikkelissa, joka on otsikoitu: Kolmannes myynnistä ilman euroakaan markkinointiin – pienyritykset syttyivät verkkokaupasta. Ingressissä sama meno pahenee: ”Parhaimmillaan nettimyynnistä voi saada haravoitua kasaan suurenkin osan liikevaihdosta ilman kalliita satsauksia markkinointiin.” Haastateltu yrittäjä kyllä suunnittelee yhteistyötä mainostoimiston kanssa.

No, mitä se verkkokaupan tai nettisivujen pystyttäminen sitten on – saati muut toimet, joita yrityksessä on tehty? (lisää…)

Vinkit kehittävät bisnestä

Ensimmäinen bisneskirja, johon todella ihastuin taisi olla Timo Ropen ”100 keinoa tehostaa myyntiä”. Myönnän, etten muista, mitä siitä opin. En viljele puheessani Rope-lainauksia, mutta uskon kirjasta jääneen paljon selkäytimeen. Lukukokemuksen jälkeen mietin, että voivatko asiat olla näin yksinkertaisia. Kokemukseni mukaan tärkeimmät asiat juuri ovat yksinkertaisia.

Ropen jälkeen olen lukenut parantaiseni tarkkaan. Jarin Pölli tästä -kirjat ovat klassikoita. Niissä on niin paljon kullanarvoisia vinkkejä, etten ole osannut vielä päättää, minkä niistä toteutan ensimmäisenä.

Ropen ja Parantaisen jalan jäljissä kulkeen omalla tyylillään Jukka Lahden ja Pasi Raution uutukainen (2013) ”Tuloksen tuplaus kirja” -kirja. Tuloksen tuplaus kirja koostuu lyhyistä markkinointitaktiikoista, joita voi soveltaa omaan bisnekseen.

(lisää…)

Pin It on Pinterest