Terveystalossa puoskaroi it-kouluttaja

Terveystalossa puoskaroi it-kouluttaja

Luotatko tohtoriin? (Kuva: Flickr.com / Murray Barnes)

Tunnistin tutun it-kouluttajan Terveystalon TV-mainoksesta valkoinen takki yllään. Romauttaako ”valelääkärien” käyttäminen tv-mainoksessa Terveystalon uskottavuuden?

Jokin aika sitten Nokia jäi kiinni kameratempustaan, kun paljastui, ettei mainosta ollutkaan kuvattu nokialaisella. Kiinni jäätyään Nokia pyysi huijausyritystään anteeksi.

Oliko Nokian moka pahempi, kun katsojalle uskoteltiin yhtä todellisuuden ollessa toista?

(lisää…)

Mentalistille töitä sisältömarkkinoinnissa

Sisältömarkkinointi on ajatuksen lukua etukäteen. Mentalisti Noora Karma antoi Arto Nybergin ohjelmassa näytteen, kuinka se käytännössä tapahtuu.

Karma oli toimittanut saman päivän Uusimaa-lehteen isänpäiväonnittelun, jossa mainittiin Arto nybergin ajattelevan sisiliskoa. Kuinka ollakaan, Arto kirjoitti suorassa lähetyksessä, kaikista suomen kielen sanoista, juuri sisilisko-sanan. Arto ei siis tiennyt lehdessä julkaistusta onnittelusta, eikä Noora voinut tietää etukäteen, minkä sanan Arto kirjoittaa.

Markkinointiviestinnässä pitäisi pyrkiä ennakoimaan asiakkaan tarpeet ja osata puhua juuri sitä, mitä hän haluaa kuulla. Internetissä tässä toimii, taikuuden sijaan, apuna hakukone. Ei tarvitse olla velho tuottaakseen hakutuloksiin juuri sellaista sisältöä, mitä asiakas etsii. Sisältöä ei tarvitse olla edes paljon, jos kohderyhmäsi on riittävän suppea.

Markkinoinnissa tarvitaan mentalistia. Kerro siitä, mitä tiedät tai arvaat asiakkaasi haluavan kuulla. Asiakas on yhtä äimänä kuin Arto.

Kerää kävijöiltä yhteystiedot

Nettisivustollasi saattaa olla ruuhkaa, mutta kauppa ei kuitenkaan käy. Kävijäseurannasta tiedät, että sivustosi ollaan kiinnostuneita, mutta et saa potentiaaliin kontaktia. Suurin osa pääsee karkuun. Tavoitteesi on yrittää saada ainakin sähköpostiosoitteet talteen.

Kukaan ei anna tietojaan ilmaiseksi. Sinun on tarjottava jotain niitä vastaan. Helpoimmin kävijän tiedot saat kerättyä tarjoamalla maksutta lisää jotain, mitä hän on tullut etsimään.

(lisää…)

Älä pelkää, ota valta omiin käsiisi

Sain oudon sähköpostimainoksen. Mainos ei ollut niin outo, ettenkö olisi törmännyt sellaisiin ennenkin. Päinvastoin, sellaisia putoilee silloin tällöin sähköpostiluukusta. Ajattelin kirjoittaa artikkelin huonosta sähköpostimarkkinoinnista käyttäen viestiä kauhuesimerkkinä. Miksi en kuitenkaan kirjoita siitä, vaan bloggaajan vallasta ja miten sinä voisit itse käyttää sitä?

(lisää…)

Vaarallisen oikeat strategiat

Katselin MTV3:n Suomessa on yritystä sarjaa Katsomosta. Sarja on ihan kiva, vaikken vielä kolmen jakson jälkeen löytänyt siitä kovin paljon sisältöä.

Yksi asia pisti erityisesti silmääni: Mukana olevien yritysten liikeideat. Minusta niissä ei ole ideaa. Saattaa olla, että liikeideasta esitetään  vain osa – se itsesestään selvä osa. Vai onko sinun mielestäsi ”laadukkaiden ikkunoiden valmistus” liikeidea?

(lisää…)

Ruotsalaiskauppias pelkää sisältömarkkinointia

Kerroin edellisessä postauksessani ruotsalaisen sanomalehtitalo Stampenin dynaamisesta lehtimainonnasta, jossa mainostaja maksaa vain tuloksista. Ruokakauppaketju ICA:n keskustoimiston markkinoinnin Fredrik Holmvik kertoo, kuinka uuden hinnoittelumallin myötä uskallettaisiin kokeilla erilaista mainostamista.

Minkä takia mainostamme samalla tavalla vuodesta toiseen? Kerromme, miten paljon olemme laskeneet makkaran hintaa, mutta emme ole yhtä hyviä kertomaan arvoistamme ja kauppiaiden osaamisesta, kertoi Holmvik Markkinointi & Mainonta -lehdelle. M&M, 14.9.2012: Mediajätti ottaa riskiä mainosten tehosta.

Holmvikin mukaan he voisivat viestiä siitä, miten marketeissa on panostettu leipätiskeihin tai muuttaa hintamainonnan rakennetta.

Mikä estää kauppiasta tekemästä sitä jo nyt – millimetrihintaisilla mainoksilla?

Pin It on Pinterest