Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Meitsari muutti maailman

Muistatko, kun enoa ei koskaan näkynyt valokuvissa ja kaitafilmeissä? Eipä tietenkään, kun hän oli ainoa, joka omisti ja osasi käyttää laitteita. Sitten tuli älypuhelimet ja etukamerat. Meitsari* (eng. selfie) muutti valokuvauksen lopullisesti. Muutos ei ollu pelkästään tekninen, vaan kulttuurinen. Ennen kuvattiin vain muita, nyt kaikki kuvaavat vain itseään. Ja se on ihan ok. * Ehdotan […]

Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä

Hyväntekeväisyys voi olla hyvää markkinointia, mutta markkinointi ei ole hyväntekeväisyyttä. Markkinointi tähtää aina myyntiin – ennemmin tai myöhemmin. Hopper Advisors Oy:n Jani Virtanen kirjoitti Markkinointi & Mainonnassa sisältömarkkinoinnin kuplasta ja tarjosi tilalle auttamimarkkinointia. Tunnistan sisältömarkkinointi-termissä kuplan vaaran, mutta olisin vielä varovaisempi puhumaan markkinoinnista auttamisena. Siinä ei ole vaarana pelkkä kupla, vaan se vaikuttaa huijaukselta. Markkinoinnissa ei ole […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Henkilöbrändäys

Matti Lintulahden postaus kirvoitti keskustelun henkilöbrändäämisestä. Totesimme, että jonkilainen balanssi olisi hyvä löytää työn ja harrastusten välillä. Jos twiittaa tai feisbuukkaa pelkästään työstään (ja vielä yritysbrändi edelle), henkilökuvasta tulee kovin yksipuolinen. Pelkät harrastukset jättävät puolestaan asiantuntijuuden ohueksi.

Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Riippumattoman median myytti

Taloussanomien kumppanuusblogi sai Julkisen sanan neuvostolta langettavan tuomion piilomainonnasta. Blogin sisältö ei eroa tarpeeksi toimitetusta aineistosta. Matti Apunen tivasi toimittajien poliittista kantaa jo vuonna 2010 Hesarin kolumnissa. Itse närkästyin Pentti-Oskari Kankaan piilomarkkinointipalstasta lokakuussa 2012. Mediatalot tarjoavat sisältömarkkinointia yrityksille. Mediatalot ovat liikeyrityksiä. Ne ovat riippuvaisia asiakkaista (= rahasta). Onko se ongelma, kuten Ilona Hiila kirjoittaa MarMai-blogissaan Kuningassisältöä? Kun […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Miksi minulle ei myydä kahvia?

Istuskelen taas kauppakeskuksen leikkipaikan liepeillä. Lapset peuhaavat ja minä odottelen joutilaana vaimoa shoppailukierrokselta. Vajaan 15 metrin päässä on kahvila, mutta minulle ei koskaan tulla tarjoamaan kahvia. En ole aikeissa ostaa, mutta sen verran tekee mieli, etten tohtisi kieltäytyä. Miksei kahvila halua tehdä lisää myyntiä. Minäkin pelkään tyrkyttämistä, mutta useita asiakkaita passiivisuuteni vuoksi menettäneenä ymmärrän, että […]