Tallenna Facebook-profiilisi tiedot

Tallenna Facebook-profiilisi tiedot

Facebookista saa näppärästi varmuuskopion.

Facebook-profiilista voit ladata talteen lähes kaikki tietosi, mm. valokuvat, seinäkirjoitukset ja viestit. Tämä on näppärä toiminto, jos profiilissasi on sisältöä, jonka haluat varmuuskopioida.

Lataa profiilitietosi

(lisää…)

Miten voit kehittää blogiasi kävijäseurannalla?

Miten voit kehittää blogiasi kävijäseurannalla?

Pylväsdiagrammi 3D

Kävijätilastot antavat kullanarvoista tietoa blogin kehittämiseksi.

Kävijäseuranta, web-analytiikka on mainio tapa kerätä kävijöistä tietoa ja kehittää blogia – tai mitä tahansa verkkosivua. Minä käytän blogissani Google Analytics -kävijäseurantaa ja Facebook Share Statistic -lisäosaa. Toki blogissa voi tehdä paljon muitakin havaintoja, mutta tilasto on aina tilasto*.

Olen kirjoittanut tätä blogia vuoden verran. Virallinen merkkipäivä oli lauantaina 22.1. Uskokaa tai älkää on todella mielenkiintoista tutkia tilastoja kuluneen vuoden ajalta. (lisää…)

Yrittäjä, kamppailetko huomiosta sosiaalisessa mediassa?

Yrittäjä, kamppailetko huomiosta sosiaalisessa mediassa?

Meeting women's Kick Boxing in Rome hosts of the World Sports Center fitness ...

Sosiaalisella medialla on aika vähän tekemistä potkunyrkkeilyn kanssa, ellei kick-boxing-seura perusta omaa Facebook-sivua. Kuva: Flickr.com / Claudio Gennari

Mielenkiintoni heräsi, kun näin YLE Savon nettisivuille artikkelin ”Yritykset taistelevat huomiosta sosiaalisessa mediassa”. Onko markkinointi sosiaalisessa mediassa taistelua?

Minusta kamppailu- ja taistelu-sanat sopivat erittäin huonosti sosiaaliseen mediaan. Onneksi Facebook- ja Twitter-käyttäytyminen todellisuudessa harvoin muistuttaa tappelua – onhan sitäkin tietysti nähty, esimerkkinä surullisen kuuluisa tapaus Nestle. (lisää…)

Onko sosiaalista mediaa ilman Facebookia?

Onko sosiaalista mediaa ilman Facebookia?

Facebook syö pienemmät palvelut

Facebook syö pienemmät palvelut.

Facebook on ollut Suomessa sosiaalisen median synonyymi koko olemassaoloaikansa. Facebook on ykkönen koko maailmassa.

Facebookin suosion myötä pienemmät yhteisöpalvelut, kuten englanninkielinen uutisjakopalvelu Digg, ovat joutuneet supistamaan toimintaansa. Tietoviikon mukaan Digg saneeraa kengänjälkiä takalistoon reilulle kolmannekselle työntekijöistään. Kesällä samankaltaisia uutisia kuulimme MySpacesta.

Ehkä ei kuitenkaan ole kysymys palkästä Facebookin jyräämisestä, sillä monella palvelulla on ollut ajallinen ja käyttäjämääräinen etumatka Facebookiin nähden. Facebookissa on vain jotain osattu tehdä paremmin kuin muissa palveluissa.

Täältä Pohjolan perukoilta tarkasteltuna suurin ero on kansankielisyys. Monet palvelut jäävät englanninkielisiksi, mutta Facebookia voi käyttää omalla äidinkielellään – suurimmaksi osaksi.

(lisää…)

Joulupukki ajautui vaikeuksiin Facebookissa

Joulupukki ajautui vaikeuksiin Facebookissa

Joulupukki

Kuvan valepukilla ei ole osuutta tapahtuneeseen.

Joulupukin Facebook-profiili on kohta historiaa. Pukin virallinen profiili SantaClaus Lapland on Facebookin sääntöjen vastainen. Punanutun ongelmat eivät kuitenkaan johdu pelkästään säännöistä, vaan hiippalakki ei pysty ottamaan vastaan kaikkia kaveripyyntöjä, joita profiiliin tulee. Asiasta uutisoi keskiviikkona 1.9.2010 Rautasilta.

– Heh, kaikki hyvin! Olen ollut FB:n kanssa tekemisissä alusta saakka, mutta nyt on vaan tilanne se, että ystäviä tulee niin paljon, että tulee rajat vastaan, mitä voi hyväksyä per päivä ja jonossa on koko ajan satoja requestejä. Ajattelin niin, että sivut on siinä mielessä kätevämpää. Joulunodotusta kaikille!, toteaa Joulupukki Rautasillan Facebook-sivulla.

Joulupukki on henkilö, joten on tietysti luonnollista luoda hänelle Facebook-profiili. Facebookin säännöissä kuitenkin todetaan, ettei profiilia voi tehdä kuin todelliselle henkilölle – riippumatta siitä, kuinka syvällä pukkiuskomus itse kussakin on.

Kun Joulupukki perustaa itselleen Facebook-sivun, sivun perustaja – oikea henkilö, jolla on Facebook-profiili – ja ylläpitäjiksi valitut tontut voivat tehdä ylläpitoa Pukin nimissä ilman, että ylläpitäjien henkilöllisyys käy sivulta ilmi. Yleensä yrityksessä olisi hyvä tuoda jotenkin ilmi, kuka sivulle kirjoittaa, mutta Joulupukin tapauksessa jonkinlainen anonyymius on kuitenkin ymmärrettävää.

Sääntöjen vastaisessa profiilissa on omat riskinsä. Profiili voidaan sulkea Facebook-ylläpidon toimesta, jolloin yrityksen sivu jää ilman ylläpitäjää. Tähän voi tietysti varautua antamalla ylläpito-oikeuksia useammalle kuin yhdelle henkilölle.

Joulupukilla on iso työ saada kaikki kaverinsa siirtymään uuden Facebook-sivun tykkääjiksi. Tämä muistuttaa meitä siitä, ettei ole aivan sama, mitä Facebookissa tekee, vaikka touhu tuntuisikin välillä aika villiltä ja yhdentekevältä.

Lue lisää sivun, ryhmän ja profiilin eroista aikaisemmista kirjoituksistani:

P.S. Tutustu Facebookin käyttöehtoihin (englanninkielinen).

Vauhdilla Facebookiin – pysähdy kuitenkin hetkeksi!

Vauhdilla Facebookiin – pysähdy kuitenkin hetkeksi!

Facebook markkinoinnissa

Harkiten käytettynä Facebookista voi rakentaa oivallisen markkinointikanavan.

Yritykset, järjestöt ja harrastekerhot menevät vauhdilla Facebookiin. Facebookin käyttäjät lisääntyvät koko ajan. Monet käyttäjät ovat ehtineet tutustua Facebookin niin kauan, että uskaltautuvat viemään organisaationsakin sinne. Aktiivisuus ja kokeilunhalu ovat hyviä asioita, mutta kannattaa silti miettiä, mitä on tekemässä.

Olen huomannut, että ihan viime aikoinakin organisaatiot ovat perustaneet itselleen profiileja, ryhmiä ja sivuja aika villisti. Kaikilla näillä ja lisäksi yhteisösivuilla on oma merkityksensä ja oma käyttötarkoituksensa.

Sain juuri erään järjestön työntekijältä kutsun heidän Facebook-ryhmäänsä. Hetkeä aikaisemmin olin huomannut, että järjestön nimellä oli profiili, jolla oli kaksi kaveria. Järjestö on asiakkaani, joten päätin soittaa työntekijälle ja kysyä, mitä on suunnitteilla. Kun kerroin näkemykseni Facebookin käytöstä ja mahdollisuuksista, työntekijä totesi tehneensä monta tuntia turhaa työtä. Totesimme, että sopivalla roolittamisella ja yksityisyysasetusten säädöllä ”vahinko” voitaisiin korjata. Facebookin käyttö ei ole vaikeaa, mutta ilman asiantuntijan apua siihen saatetaan käyttää turhia työtunteja.

Kirjoitin Facebook-sivun ja -ryhmän perustamisesta huhtikuussa Perustanko Facebook-sivun vai -ryhmän? -otsikolla. Tässä kuitenkin kertauksen vuoksi profiilin, sivun, ryhmän ja yhteisösivun käyttötarkoituksista.

Facebook-sivu ulkoiseen markkinointiin

Facebook-sivu on monipuolisin ”profiili”. Sivu toimii erityisesti markkinoinnissa siksi, että se on julkinen ja näkyy hakukoneiden hauissa. Sivulla on helpompi käyttää erilaisia ”palikoita”, kuten lomakkeita, verkkokauppoja ja muotoiltuja sisältösivuja.

Facebook-ryhmä sisäiseen markkinointiin

Facebook-ryhmä toimii hyvin jonkin ryhmän sisäisessä käytössä – sisäisessä viestinnässä. Porukka voi olla yrityksen henkilökunta, harrastekerho tai vapaaehtoistiimi. Ryhmästä voi halutessaan tehdä yksityisen, ulkopuolisilta suljetun.

Yhteisösivu

Yhteisösivuja muodustuu perustamattakin, kun joku merkitsee mielenkiinnon kohteisiinsa jonkin aiheen. Yhteisösivun voi perustaa epäviralliseksi fanikerhoksi. Toisin kuin sivu, yhteisösivun perustajan ei tarvitse omistaa nimeä, jolle yhteisösivu perustetaan. Nimen tai brändin omistaja voi halutessaan ottaa yhteisösivun omaan käyttöönsä.

Facebook-profiili henkilöille

Facebook-profiili tai -tili luodaan, kun joku henkilö haluaa päästä osalliseksi Facebookin ihanuuksista. Se on tarkoitettu henkilöille. Organisaatio voi perustaa henkilöprofiilin Facebook-sivun ylläpitämiseksi. Jos profiilille ei ole tarkoitus kerätä kavereita, kannattaa se piilottaa muilta käyttäjiltä. Outi Lammin päivitetty (22.8.2010) ohje Facebook-tilin luomisesta löytyy Tuolin ja näppäimistön välistä -blogista.

Kaikki yhdelle

Nämä kaikki voivat olla tarpeen – ehkä yhteisösivua lukuunottamatta – samalle organisaatiolle. Tällöin oleellista on miettiä sivulle, ryhmälle ja profiilille oma roolinsa.

Kun olet lisäämässä organisaatiotasi Facebookiin, mieti hetken tavoitteita ja mahdollisuuksia. Jos epäröit, etkä ole varma, tiedätkö miten organisaatiosi voisi hyötyä Facebookista, pieni asiantuntijakonsultaatio voi säästää aikaa, vaivaa ja rahaa.

Pin It on Pinterest