Älä suostu yrityksen Facebook-kaveriksi

Älä suostu yrityksen Facebook-kaveriksi

Älä ryhdy yrityksen Facebook-kaveriksi. Olemalla yrityksen kaveri luovutat henkilökohtaiset tietosi yrityksen käyttöön.

Useimmat Facebook-käyttäjät ovat huolissaan yksityisyydestään ja yksityisyysasetuksistaan. Facebookin tiedetään keräävän käyttäjätietoja ja luovuttavan niitä yritysten markkinointikäyttöön. Yksi esimerkki tästä on Facebook-mainokset, joissa kerrotaan sen-ja-sen tykkäävän tästä-ja-tästä sivusta.

Edelleen on olemassa paljon yrityksiä, joilla on Facebook-sivun sijasta Facebookin henkilöprofiili. Näistä yrityksistä ei voi ”tykätä” muuten kuin pyytämällä kaveriksi.

Kun olet yrityksen kanssa – molemmin puolisesti – hyväksyneet kaveruutenne, yritys pääsee näkemään seinäsi, kuvasi, tykkäämisesi ja kaikki sen sisällön, mitä levität vain kavereillesi. Siinä vaiheessa Facebookin eettisyydellä tai yksityisyysasetuksilla ei ole paljon merkitystä.

Suurin osa tällaisista yrityksistä tuskin hyödyntää tietojasi millään lailla. Heillä on tietysti mahdollisuus tutustua tarkasti mieltymyksiisi ja kohdentaa markkinointiaan sinulle.

Jos yritykselläsi on henkilöprofiili, kaikki ei ole vielä menetetty. Voit muuttaa profiilin Facebook-sivuksi. Tätä et tietenkään tee, jos henkilöprofiilin käyttö yrityksesi markkinoinnissa on suunniteltua juuri mainitsemastani tai jostain muusta syystä.

Lähtökohtaisesti yrityksen on kuitenkin parempi perustaa Facebook-sivu kuin henkilöprofiili.

Tarjoukset eivät toimi Facebookissa

– Matkatoimiston myynti romahti, kun fanimäärä kasvoi Facebookissa.

Näin kertoi tiistaina 3.4.2012 Savon Sanomien haastattelema myynnin johtamisen professori Petri Parvinen. Taloussanomat otsikoi aiheen melko raflaavasti: ”Liika Facebook-fanitus vähentää myyntiä”. Ymmärrän vetävän otsikon tärkeyden, mutta eikö nyt yleistetty vähän liikaa?

Todellisuudessa kysymys on siitä, että sosiaalisessa mediassa saa mitä tilaa. Jos fanit ovat tykänneet erikoistarjousten ja etujen toivossa, he odottavat niitä myös jatkossa. Ongelma ei siis ole fanien määrässä, vaan fanien ”laadussa”.

Kohderyhmä on aivan oikea, jos tarjoukset ovat yrityksen strategia niin uusien asiakkaiden hankinnassa kuin nykyisten asiakkaiden tyytyväisenä pitämisessä. No, siitä strategiasta voidaan olla vain yhtä mieltä: Se kannattaa muuttaa. On parempi olla pysyvästi edullinen kuin syödä kampanjaluontoisesti katteitaan.

Saako Facebookin sääntöjä rikkoa?

Toinen murheenkryyni on Facebook-kilpailut. Ne ovat kyllä parempi tapa kerätä faneja ja palkita nykyisiä tykkääjiä, mutta suurin osa niistä rikkoo Facebookin sääntöjä. Sääntöjä rikkomalla on toki tehty tulostakin, kuten Pasi Vuorion Kuinka menestyä facebookissa yrityksenä – raadollinen totuus -diasarja kertoo.

Pasin slaidit ovat vastaus Eero Leppäsen kalvosarjaan: Mitä yritysten on ymmärrettävä käyttäjästä Facebookissa. Eeron lähestymistapa on melko ylevä ja hienovarainen. Ehkä totuus ja ihmisten tarpeet ovat hieman raadollisemmat. Itse nostaisin hyväksytyksi tulemisen ja ”tirkistelyn” melko korkealle, kun pohditaan vaikuttimia sosiaalisen median käyttöön.

Yritysmaailmassa kilpailijoiden vakoilu on varmaan aika tavallinen tapa hyödyntää Facebookia. Hiukan kauniimmin sanottuna, Facebook on hyvä paikka benchmarkata ja etsiä parhaita käytäntöjä.

Riippumatta siitä, onko sosiaalisen median käyttö ylevää vai raadollista, sääntöjä en lähtisi tarkoituksella rikkomaan. Vaikka tulosta syntyisikin, en haluaisi antaa itsestäni ja yrityksestäni sellaista kuvaa, että vain tulos on tärkeä.

”Vaillinaisilla lauseilla, lyhenteillä ja hymiöillä pärjää ehkä sosiaalisessa mediassa”

”Vaillinaisilla lauseilla, lyhenteillä ja hymiöillä pärjää ehkä sosiaalisessa mediassa”

lol brb :-) @

Lyhenteiden luonteva käyttö vaatii taitoa. (Kuva: Flickr.com / Nicolas Nova)

Lueskelin toukokuussa ilmestynyttä Kotiliesi-lehteä (3.5.2011). Myönnetään, että neljä kuukautta vanha aikakauslehti on kivikautinen, mutta onhan aikakauslehti jo ilmestyessään vähintään kuukauden vanha. Joka tapauksessa ällistyin Leeni Peltosen pääkirjoituksen tokaisua:

Vaillinaisilla lauseilla, lyhenteillä ja hymiöillä pärjää ehkä sosiaalisessa mediassa, mutta koko elämää ei kuitenkaan eletä Facebookissa.

(lisää…)

Sosiaalinen media on kuollut

Sosiaalinen media on kuollut

– eläköön sosiaalinen media

Voisiko olla kuivempaa aihetta kuin määritellä sosiaalista mediaa?

Voisiko olla kuivempaa aihetta kuin määritellä sosiaalista mediaa? (Kuva: Flickr.com / andromache)

Sosiaalinen media tarkoittaa kaikkia internetissä julkaistavia härpäkkeitä, joiden sisältöä voi avoimesti tai pienellä porukalla rukkailla mielensä mukaiseksi.
Sosiaalinen media ei tarkoita mitään.

Olen korviani myöten täynnä puhetta: sosiaalinen media on muutakin kuin Facebook. No, onhan se, mutta mitä? Siihen on niin monta erilaista vastausta kuin vastaajaakin.

(lisää…)

Apua, joku likaa mainettani blogissaan

Apua, joku likaa mainettani blogissaan

(Self) Censored

Blogosfääriä ei pysty vaientamaan. Siihen on syytä sopeutua. (Kuva: Flickr.com / Carolyn Tiry)

Jos sinusta tai yrityksestäsi kirjoitataan netissä jotain ikävää, lakimiehistä on hyvin vähän apua. Arvostusta ei voi vaatia. Se täytyy ansaita. Kolhiintunutta mainetta voi siis korjata vain pyytämällä anteeksi, hyvittämällä ja osallistumalla rakentavasti keskusteluun.

Silloin tällöin Suomessakin tulee esille tapauksia, joissa yritys kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi sosiaalisessa mediassa. Julkaisijan voi haastaa oikeuteen syystä tai toisesta, mutta maineen kannalta sillä ei juuri ole merkitystä. Vaikka voittaisit oikeusjutun, mainettasi se ei pelasta – itse asiassa sinua pidetään entistä pahempana kusipäänä.

(lisää…)

Pin It on Pinterest