Miksi sisältömarkkinointi kannattaa aloittaa bloggaamalla?

Miksi sisältömarkkinointi kannattaa aloittaa bloggaamalla?

Sisältömarkkinointi on hyvä aloittaa bloggaamalla. Blogit ovat varmasti tuttuja sinullekin. Blogien tuttuus sinulle ja asiakkaillesi on ensimmäinen hyvä syy.

Toiseksi, blogi on nopea laittaa käyntiin. Blogi kannattaa käynnistää kirjoittamalla ja julkaisemalla jotain.

Konsultit puhuvat sisältöstrategioista, kanavista ja formaateista, jolloin sisältömarkkinointi saattaa tuntua turhan suurelta ja vaikealta asialta. Sisältömarkkinointi ei ole kovin vaikeaa, kun sen aloittaa pala kerrallaan.

Tässä on neljä syytä, miksi sisältömarkkinointi kannattaa aloittaa bloggaamalla.

(lisää…)

Bloggaajan 3 suurinta haastetta

Bloggaajan 3 suurinta haastetta

Bloggaaminen ei ole helppoa. Jos kuvittelet bloggaamisen olevan helppoa – puhumattakaan siitä, että luulet bloggaamisella tienaavasi helposti – olet väärässä. Jos joku on uskotellut sinulle niin, sinua on sumutettu pahemman kerran. Bloggaaminen voi olla kivaa ja sillä voi tienata, mutta joudut tekemään täyden päivätyön ja joskus ylitöitäkin.

Riippuen siitä, missä vaiheessa olet bloggaajan uraa, sinulla on erilaisia haasteita. Saatat kysyä, mikä olisi oikea julkaisualusta blogillesi, tai mikä teema on paras WordPressiin? Kuinka pitkä on riittävän pitkä blogiartikkeliksi.

Minun kokemukseni mukaan on kuitenkin kolme bloggaajan haastetta, jotka ovat ylitse muiden. Nämä ovat eräänlaisia meta-haasteita, kaikkien haasteiden emoja. Nämä haasteet sijoittuvat eri kohtiin bloggaajan uraa. Yksi on aloittamisen ongelma, eli ryhtyminen. Toinen ongelma on jokaisen bloggaajan jatkuva tuska siitä, onko sisältöni todella kiinnostavaa. Kolmas ongelma tulee esiin, kun bloggaamista on jatkunut yli alkuinnostuksen. Siinä on kysymys siitä, jaksatko silloinkin, kun ei yhtään huvita.

(lisää…)

Miten satunnaisista surffaajista sitoutetaan seuraajia? – 6 keinoa koukuttaa lukijat

Miten satunnaisista surffaajista sitoutetaan seuraajia? – 6 keinoa koukuttaa lukijat

Bloggaaja on julkaisija, jonka tavoitteena on kerätä sitoutuneita seuraajia. Satunnaisia surffaajia on helppo pyydystää hakukoneoptimoinnilla tai mainonnalla, mutta kunnolla koukuttaminen onkin paljon haastavampaa.

Englanninkielessä käytetään sitouttaminen (engagement) -sanaa. Minä tykkää koukuttamisesta. Koukkuun tarttunutta, eli sitoutettua, pitää kai kutsua sitoutuneeksi (tai saaliiksi tai vonkaleeksi). Oleellista on saada lukijat uudelleen ja uudelleen blogin pariin.

Asiaa voi tietysti helpottaa antamalla mahdollisuus tilata blogiartikkelit sähköpostiin. Minulle tosin on käynyt niin, että ehdin lukea kiinnostavilta sivustoilta artikkelit ennen kuin huomaan niitä sähköpostistani. Silloin kai voi puhua todella koukuttavista blogeista ja minusta sitoutuneena lukijana.

Miten sitoutumista voi mitata?

(lisää…)

Montako sanaa on tarpeeksi blogipostaukseen?

Montako sanaa on tarpeeksi blogipostaukseen?

Hakukoneoptimoinnista kiinnostuneet bloggaajat seuraavat silmä kovana, miten Google fiksaa algoritmiaan suosimaan aina vaan pidempiä tekstejä. Muutama vuosi sitten suositukset olivat 300 – 500 sanaa. Nyt puhutaan jo tuhannen ja yhden sanan tarinoista. Pitäisikö tekstin olla yli 1200 sanaa?

Osa bloggaajista on sitä mieltä, että Googlen algoritmeille voi antaa piut paut. Osa voi ja osa ei. Suomessa taitaa olla muutama bloggaajaa, joita etsitään enemmän nimen kuin hakusanojen perusteella. Jos et kuulu näihin viiteen, suosittelen ottamaan hakukoneet jossain määrin huomioon.

(lisää…)

Onko blogissasi ruuhkaa? – 4 työkalua kävijäseurantaan

Onko blogissasi ruuhkaa? – 4 työkalua kävijäseurantaan

Mistä voit tietää, onko blogisivustosi autio vai ruuhkainen? Blogiin kannattaa asentaa kävijäseurantatyökalu. Kävijäseurannalla voi seurata kävijöiden erilaisia liikkeitä. Luonnollisesti on kiinnostavaa, kuinka paljon blogissa on kuukausittaisia vierailijoita. Sen lisäksi kannattaa tarkkailla, kuinka paljon kommentteja artikkelisi keräävät ja jaetaanko sisältöjäsi sosiaalisessa mediassa.

(lisää…)

Mistä löytyy blogille napakka nimi?

Blogin nimeäminen on yllättävän haasteellista. Siksi kaikki vinkit, jotka auttavat ristimisessä, ovat yleensä tarpeen. Vaikeinta blogin nimeämisessä ei yleensä ole se, ettet keksi yhtään hyvää nimeä, vaan se, että kaikki hyvät tuntuvat olevan jo käytössä.

Tärkeimpänä asiana pidän sitä, että nimi olisi samankielinen kuin tulevat blogikirjoitukset. Jos aiot blogata suomeksi, ei kannata antaa blogille vaikeaa ulkomaan kielistä nimeä. Ja tietysti toisin päin. Ehkä pohdit, että voisit välillä kirjoittaa äidinkielelläsi ja toisinaan vaikka lontoon murteella, suosittelen perustamaan molemmille kielille omat bloginsa.

(lisää…)

Pin It on Pinterest