Miksi ihmeessä aloitit bloggaamisen?

Kysypä itseltäsi välillä, miksi oikeastaan teet tätä? Viimeistään siinä vaiheessa, kun olet siirtymässä tuuribloggaamisesta tavoitteelliseen julkaisemiseen.

Olet ehkä jo ennen ensimmäistäkään julkaisua asettanut itsellesi ja blogillesi näpsäkät tavoitteet. Työn touhussa tavoitemäärittelysi on saattanut unohtua pöytälaatikkoon tai peräti konsultin arkistoon. Kun olet löytänyt sen, sitä voi joutua täsmentämään tai on sopiva hetki kokonaan muuttaa kurssia.

(lisää…)

Mannisen lääke tekstihalvaukseen

Bloggaajalle voi iskeä kirjoittajan blokki. Halvaus käy helposti ylitsepääsemättömäksi. Ongelma on niin yleinen, että siitä on kirjoitettu hyllymetreittäin kirjoja ja nettikin on pullollaan ohjeita sen välttämiseksi tai siitä toipumiseksi. Kirsti Manninen antoi yhden vinkin Puheen Aamu -ohjelmassa.

Mannisen mukaan kirjoittamisessa on tärkeää se, että tekstiä syntyy. Myöhemmin on se aika, jolloin kriittisesti editoidaan.

(lisää…)

Millainen on hyvä blogi?

Tavoitteellinen bloggaaminen -Facebook-ryhmässä tuli esille kysymys: Milloin blogista tulee suosittu?

Ajattelen, että suositulla blogilla on paljon säännöllisiä lukijoita. Vähän niin kuin paperilehdellä olisi paljon kestotilaajia. Absurdi ajatus, mutta avautuu esimerkkinä meille ennen 80-lukua syntyneille.

Blogin suosiota ei voi mitata pelkästään kävijämäärällä, mutta hyvässä blogissa on paljon kävijöitä. Jos kävijämäärä on suuri, jotain on tehty hyvin ja oikein. Kävijämääriä voi kasvattaa huijaamalla, esimerkiksi katteettomilla otsikoilla, mutta se ei tee blogista hyvää – päinvastoin. Tekeekö se blogista edes suosittua? Ei ainakaan pidemmän päälle.

Tein vuonna 2011 ranking-listaa suomenkielisistä markkinointiblogeista. Arvioin blogit neljällä kriteerillä: sisällön oleellisuus, päivitystiheys, Google PageRank ja aikeisempi sijoitus listallani. Tietysti pyrin olemaan tarkka siitä, että listalla oli vain markkinointiblogeja.

(lisää…)

Sosiaaliseen mediaan ei mennä ostoksille

Sosiaalinen media ei ole paikka, josta ensisijaisesti etsitään ostettavaa. Siksi yrityksellä pitää olla erikseen paikka, jonne löydetään ostoksille.

Kaupanteko alkaa yleensä tiedonhankinnalla hakukoneesta. Tärkeää silloin on saada ”kauppapaikka” hakutulosten kärkipäähän. Tässä on Facebookilla, Twitterillä, Google plussalla ja LinkedInillä statistin rooli – ei merkityksetön, mutta vähäinen.

Yhteisöpalveluilla on oma roolinsa ostoprosessissa. Nuoremmilla ikäluokilla merkitys on suurempi, mutta kaikilla se sijoittuu enemmän ostoprosessin loppuvaiheeseen. Facebook-, Twitter- ja LinkedIn-kontakteilta kysellään mielipidettä silloin, kun vaihtoehdot alkavat hahmottua. Tuntemattomalle yritykselle tai tuotteelle tämä ei riitä. Ostoslistalle pitäisi päästä siinä vaiheessa, kun ongelma tai tarve alkaa vasta hahmottua ja ostaja kirjoittaa ensimmäiset hakusanat hakukoneeseen.

Hakutulosten kärkipään pääsee helpoiten asiantuntevalla yritysblogilla. Blogi voi olla verkkokaupan tai muun nettisivuston kyljessä. Pääasia on, että se tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.

 

Pin It on Pinterest