Facebook-ryhmä Facebook-sivuksi manuaalisesti

Normaali
Facebook-ryhmästä Facebook-sivuksi.

Facebook-ryhmän sivuksi vaihtamisen hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.

Minulta on peräkkäisinä päivinä kysytty useaan kertaan, miten Facebook-ryhmästä saisi tehtyä sivun? Siihen ei ole olemassa samanlaista työkalua kuin profiilin muuttamiseen sivuksi. Siitä huolimatta ryhmä on joskus vaihdettava sivuksi.

Tätä pähkäillään yllättävän usein, koska Facebookin alkuaikoina luotiin paljon ryhmiä – ennen kuin sivuja oli tai niitä ymmärrettiin käyttää.

Yrityksen Facebook-profiili oikeaksi yrityssivuksi

Normaali

Ota kaikki hyöty irti ja muunna Facebook-profiilisi yrityssivuksi.

Muunna yrityksesi profiili yrityksille ja tuotteille tarkoitetuksi Facebook-sivuksi uudella muuntotyökalulla.

Facebook on tehnyt hienon työkalun firmoille, jotka ovat epähuomiossa perustaneet yritykselleen tai tuotteelleen yksityishenkilölle tarkoitetun profiilin. Tämä ei ole aprillipila, vaikka se saattaa siltä vaikuttaa. Niin tarpeellisesta ominaisuudesta tässä on kysymys.

Miksi profiili pitäisi vaihtaa sivuun?

Joulupukki ajautui vaikeuksiin Facebookissa

Normaali
Joulupukki

Kuvan valepukilla ei ole osuutta tapahtuneeseen.

Joulupukin Facebook-profiili on kohta historiaa. Pukin virallinen profiili SantaClaus Lapland on Facebookin sääntöjen vastainen. Punanutun ongelmat eivät kuitenkaan johdu pelkästään säännöistä, vaan hiippalakki ei pysty ottamaan vastaan kaikkia kaveripyyntöjä, joita profiiliin tulee. Asiasta uutisoi keskiviikkona 1.9.2010 Rautasilta.

- Heh, kaikki hyvin! Olen ollut FB:n kanssa tekemisissä alusta saakka, mutta nyt on vaan tilanne se, että ystäviä tulee niin paljon, että tulee rajat vastaan, mitä voi hyväksyä per päivä ja jonossa on koko ajan satoja requestejä. Ajattelin niin, että sivut on siinä mielessä kätevämpää. Joulunodotusta kaikille!, toteaa Joulupukki Rautasillan Facebook-sivulla.

Joulupukki on henkilö, joten on tietysti luonnollista luoda hänelle Facebook-profiili. Facebookin säännöissä kuitenkin todetaan, ettei profiilia voi tehdä kuin todelliselle henkilölle – riippumatta siitä, kuinka syvällä pukkiuskomus itse kussakin on.

Kun Joulupukki perustaa itselleen Facebook-sivun, sivun perustaja – oikea henkilö, jolla on Facebook-profiili – ja ylläpitäjiksi valitut tontut voivat tehdä ylläpitoa Pukin nimissä ilman, että ylläpitäjien henkilöllisyys käy sivulta ilmi. Yleensä yrityksessä olisi hyvä tuoda jotenkin ilmi, kuka sivulle kirjoittaa, mutta Joulupukin tapauksessa jonkinlainen anonyymius on kuitenkin ymmärrettävää.

Sääntöjen vastaisessa profiilissa on omat riskinsä. Profiili voidaan sulkea Facebook-ylläpidon toimesta, jolloin yrityksen sivu jää ilman ylläpitäjää. Tähän voi tietysti varautua antamalla ylläpito-oikeuksia useammalle kuin yhdelle henkilölle.

Joulupukilla on iso työ saada kaikki kaverinsa siirtymään uuden Facebook-sivun tykkääjiksi. Tämä muistuttaa meitä siitä, ettei ole aivan sama, mitä Facebookissa tekee, vaikka touhu tuntuisikin välillä aika villiltä ja yhdentekevältä.

Lue lisää sivun, ryhmän ja profiilin eroista aikaisemmista kirjoituksistani:

P.S. Tutustu Facebookin käyttöehtoihin (englanninkielinen).

Vauhdilla Facebookiin – pysähdy kuitenkin hetkeksi!

Normaali
Facebook markkinoinnissa

Harkiten käytettynä Facebookista voi rakentaa oivallisen markkinointikanavan.

Yritykset, järjestöt ja harrastekerhot menevät vauhdilla Facebookiin. Facebookin käyttäjät lisääntyvät koko ajan. Monet käyttäjät ovat ehtineet tutustua Facebookin niin kauan, että uskaltautuvat viemään organisaationsakin sinne. Aktiivisuus ja kokeilunhalu ovat hyviä asioita, mutta kannattaa silti miettiä, mitä on tekemässä.

Olen huomannut, että ihan viime aikoinakin organisaatiot ovat perustaneet itselleen profiileja, ryhmiä ja sivuja aika villisti. Kaikilla näillä ja lisäksi yhteisösivuilla on oma merkityksensä ja oma käyttötarkoituksensa.

Sain juuri erään järjestön työntekijältä kutsun heidän Facebook-ryhmäänsä. Hetkeä aikaisemmin olin huomannut, että järjestön nimellä oli profiili, jolla oli kaksi kaveria. Järjestö on asiakkaani, joten päätin soittaa työntekijälle ja kysyä, mitä on suunnitteilla. Kun kerroin näkemykseni Facebookin käytöstä ja mahdollisuuksista, työntekijä totesi tehneensä monta tuntia turhaa työtä. Totesimme, että sopivalla roolittamisella ja yksityisyysasetusten säädöllä ”vahinko” voitaisiin korjata. Facebookin käyttö ei ole vaikeaa, mutta ilman asiantuntijan apua siihen saatetaan käyttää turhia työtunteja.

Kirjoitin Facebook-sivun ja -ryhmän perustamisesta huhtikuussa Perustanko Facebook-sivun vai -ryhmän? -otsikolla. Tässä kuitenkin kertauksen vuoksi profiilin, sivun, ryhmän ja yhteisösivun käyttötarkoituksista.

Facebook-sivu ulkoiseen markkinointiin

Facebook-sivu on monipuolisin ”profiili”. Sivu toimii erityisesti markkinoinnissa siksi, että se on julkinen ja näkyy hakukoneiden hauissa. Sivulla on helpompi käyttää erilaisia ”palikoita”, kuten lomakkeita, verkkokauppoja ja muotoiltuja sisältösivuja.

Facebook-ryhmä sisäiseen markkinointiin

Facebook-ryhmä toimii hyvin jonkin ryhmän sisäisessä käytössä – sisäisessä viestinnässä. Porukka voi olla yrityksen henkilökunta, harrastekerho tai vapaaehtoistiimi. Ryhmästä voi halutessaan tehdä yksityisen, ulkopuolisilta suljetun.

Yhteisösivu

Yhteisösivuja muodustuu perustamattakin, kun joku merkitsee mielenkiinnon kohteisiinsa jonkin aiheen. Yhteisösivun voi perustaa epäviralliseksi fanikerhoksi. Toisin kuin sivu, yhteisösivun perustajan ei tarvitse omistaa nimeä, jolle yhteisösivu perustetaan. Nimen tai brändin omistaja voi halutessaan ottaa yhteisösivun omaan käyttöönsä.

Facebook-profiili henkilöille

Facebook-profiili tai -tili luodaan, kun joku henkilö haluaa päästä osalliseksi Facebookin ihanuuksista. Se on tarkoitettu henkilöille. Organisaatio voi perustaa henkilöprofiilin Facebook-sivun ylläpitämiseksi. Jos profiilille ei ole tarkoitus kerätä kavereita, kannattaa se piilottaa muilta käyttäjiltä. Outi Lammin päivitetty (22.8.2010) ohje Facebook-tilin luomisesta löytyy Tuolin ja näppäimistön välistä -blogista.

Kaikki yhdelle

Nämä kaikki voivat olla tarpeen – ehkä yhteisösivua lukuunottamatta – samalle organisaatiolle. Tällöin oleellista on miettiä sivulle, ryhmälle ja profiilille oma roolinsa.

Kun olet lisäämässä organisaatiotasi Facebookiin, mieti hetken tavoitteita ja mahdollisuuksia. Jos epäröit, etkä ole varma, tiedätkö miten organisaatiosi voisi hyötyä Facebookista, pieni asiantuntijakonsultaatio voi säästää aikaa, vaivaa ja rahaa.

Varoitus! Facebook tekee infantiiliksi

Normaali

Ruben Stiller ja Mikael Jungner juttelivat kahden kesken. Ruben väitti, että ”se on aivan infatiili, lapsellinen maailma se koko Facebookin maailma”. Ja Mikael tunnusti: ”Pitää ehdottomasti paikkansa, mä olen itsekin huomanut naputtelevani ties mitä pelejä”.

Varmasti monille muillekin, kuten Jungnerille, on käynyt juuri näin. Facebookissa ensin innostutaan peleistä, virtuaalilahjoista ja -tervehdyksistä sekä ”mikä olisit, jos olisit” -kyselyistä.

Mutta, mitä sitten? Jungnerille Facebook on ideioiden jalostuspaikka ja käyntikortti.

Pohdiskelin, mitä hyötykäyttöä minä olen löytänyt Facebookille:

1. Löydän uudet ja vanhat kaverit

Minulla on reilu pari sataa Facebook-kaveria. Se ei ole paljon. Enkä ole kaikkien heidän kanssaan muussa tekemisissä kuin seuraan uutisvirrassa, mistä he tykkäävät ja mitä heille ja heidän perheilleen kuuluu (aina sen mukaan, mitä he minulle haluavat kertoa*). Uskon, että tarvittaessa heihin olisi helpompi ottaa yhteyttä Facebookin kautta kuin sähköpostilla tai puhelimitse. Toisaalta tunnen heitä hieman paremmin kuin niitä kavereita, jotka eivät ole Facebookissa, ja joita en ole vuosiin tavannut. Tiedän myöskin, kuinka he ovat kaunistuneet tai komistuneet sitten kouluvuosien.

Yksityisyrittäjänä Facebook-kaverit ja -tykkääjät ovat henkireikä ja kahvitaukoseura, jota ilman en usko jaksavani yksin puurtamista. Yllätyksekseni ammatilliseen verkostooni kuuluu myös sellaisia kavereita – ja kaverin kavereita – joita en olisi osannut siihen itse valita.

2. Saan uusia ideoita

Tämä koskee erityisesti ammatillista verkostoani. Kun seuraan eri yritysten tai henkilöiden sivuja, saan jatkuvasti hyviä ideoita omaan yritykseeni ja toimintaani.

3. Saan hyviä vinkkejä

Konkreettisena esimerkkinä voin kertoa astianpesukoneen hankintani. Kysyin Facebook-kavereiltani, millaisia kokemuksia heillä on tiskikoneista ja sain muutamia vastauksia niin hyvistä kuin huonoista puolista. Sen jälkeen oli paljon helpompi mennä kodinkoneliikkeeseen ominaisuuslista kourassa. Ja hyvät kaupat tein, kiitos Facebook-kavereitteni.

Taidan olla sen verran infantiili, etten huomaa näissä sitä lapsellisuutta, joka vakavamielisempää tökkää nenään.

Näin minä, mutta miten muut? Miten sinä olet hyötynyt Facebookin käytöstä?

* Niin sanotut kaverilistat vaikuttavat siihen, mitkä asiat kavereitteni edesottamuksista välittyvät minulle asti. Itse en listoja käytä.