Kirjabloggaajat saivat ansionsa mukaan

Normaali
The big one

Kirjablogi toimii yhtä hyvin kuin blogikirja. (Kuvat: Flickr.com / David Sim)

Helsingin kirjamessut palkitsi viisi ansioitunutta bloggaajaa Rakkaudesta kirjaa -palkinnolla. Palkinnon saivat Jessica Andersin Bokbabbel, Salla Brunoun Sallan lukupäiväkirja, Penjami Lehdon Jäljen ääni, Hanna Matilaisen Morren maailma ja Hanna Pudaksen Kirjainten virrassa.

Palkitut blogistit kirjoittavat kirja-arvosteluja ja pohdiskelevat laajemminkin kirjallisuutta. Pemjami Lehdon luonnehdinta omasta blogistaan tuntuu nopealla silmäyksellä sopivan heihin kaikkiin:

Joskus nuorena olen pitänyt päiväkirjaa, mutta koskaan minulla ei ole ollut tarvetta ruotia omaa elämääni julkisesti. Siksi tämä kirjallisuusblogi on asiakeskeinen. Kuitenkaan omista lukukokemuksistaan ei voi kirjoittaa täysin itsensä unohtaen, eikä sellainen ole tavoitteenikaan. Jo se, mitä kirjoja luen, paljastaa jotakin. Ja jos seuraa blogia pidempään, oppii lukemaan rivien välistä yhtä ja toista.
Penjami Lehto

Varoitus! Facebook tekee infantiiliksi

Normaali

Ruben Stiller ja Mikael Jungner juttelivat kahden kesken. Ruben väitti, että ”se on aivan infatiili, lapsellinen maailma se koko Facebookin maailma”. Ja Mikael tunnusti: ”Pitää ehdottomasti paikkansa, mä olen itsekin huomanut naputtelevani ties mitä pelejä”.

Varmasti monille muillekin, kuten Jungnerille, on käynyt juuri näin. Facebookissa ensin innostutaan peleistä, virtuaalilahjoista ja -tervehdyksistä sekä ”mikä olisit, jos olisit” -kyselyistä.

Mutta, mitä sitten? Jungnerille Facebook on ideioiden jalostuspaikka ja käyntikortti.

Pohdiskelin, mitä hyötykäyttöä minä olen löytänyt Facebookille:

1. Löydän uudet ja vanhat kaverit

Minulla on reilu pari sataa Facebook-kaveria. Se ei ole paljon. Enkä ole kaikkien heidän kanssaan muussa tekemisissä kuin seuraan uutisvirrassa, mistä he tykkäävät ja mitä heille ja heidän perheilleen kuuluu (aina sen mukaan, mitä he minulle haluavat kertoa*). Uskon, että tarvittaessa heihin olisi helpompi ottaa yhteyttä Facebookin kautta kuin sähköpostilla tai puhelimitse. Toisaalta tunnen heitä hieman paremmin kuin niitä kavereita, jotka eivät ole Facebookissa, ja joita en ole vuosiin tavannut. Tiedän myöskin, kuinka he ovat kaunistuneet tai komistuneet sitten kouluvuosien.

Yksityisyrittäjänä Facebook-kaverit ja -tykkääjät ovat henkireikä ja kahvitaukoseura, jota ilman en usko jaksavani yksin puurtamista. Yllätyksekseni ammatilliseen verkostooni kuuluu myös sellaisia kavereita – ja kaverin kavereita – joita en olisi osannut siihen itse valita.

2. Saan uusia ideoita

Tämä koskee erityisesti ammatillista verkostoani. Kun seuraan eri yritysten tai henkilöiden sivuja, saan jatkuvasti hyviä ideoita omaan yritykseeni ja toimintaani.

3. Saan hyviä vinkkejä

Konkreettisena esimerkkinä voin kertoa astianpesukoneen hankintani. Kysyin Facebook-kavereiltani, millaisia kokemuksia heillä on tiskikoneista ja sain muutamia vastauksia niin hyvistä kuin huonoista puolista. Sen jälkeen oli paljon helpompi mennä kodinkoneliikkeeseen ominaisuuslista kourassa. Ja hyvät kaupat tein, kiitos Facebook-kavereitteni.

Taidan olla sen verran infantiili, etten huomaa näissä sitä lapsellisuutta, joka vakavamielisempää tökkää nenään.

Näin minä, mutta miten muut? Miten sinä olet hyötynyt Facebookin käytöstä?

* Niin sanotut kaverilistat vaikuttavat siihen, mitkä asiat kavereitteni edesottamuksista välittyvät minulle asti. Itse en listoja käytä.

Näin saat kotisivusi tuottamaan

Normaali

Kotisivut ovat jääneet viime aikaisessa sosiaalisen median intoilussa melko vähäiselle huomiolle tai ne on lynkattu vanhanaikasena ja toimimattomana keksintönä. Totuus tietysti on se, että suurin osa olemassa olevista kotisivuista ovat toimimattomia. Kuitenkin suurimmalla osalla aikaansa seuraavistakin yrityksistä on olemassa kotisivut, joten joku paikka niilläkin näyttäisi olevan.

Itse uskon, että ihmisillä, jotka eivät pidä kotisivuja tarpeellisina, on hieman aikaansa jäljessä oleva käsitys siitä, mitä kotisivut voisivat olla tänä päivänä. Eihän autokaupassakaan riittäisi ostajia, jos käsitykset autoista ja niiden suorituskyvyistä sijoittuisivat 50 – 60-luvulle.

Kotisivut voivat siis olla keskeinen osa tehokasta internet-markkinointiasi.

1. Pidä kotisivusi ajantasalla

Kotisivuillasi olevan tiedon on syytä olla ajankohtaisempaa kuin tämän päivän lehti.

2. Vain sisältö kiinnostaa asiakkaita

Kotisivujesi sisältö on tärkein osa asiakkaittesi tehdessä ostopäätöksiä. Sisällön on annettava tietoa, lisätietoa ja vertailumahdollisuuksia. Asiakkaan ostopäätöksen tekoa täytyy helpottaa kaikin olemassa olevin keinoin. Kyseeseen eivät tule ensisijaisesti tekniset tiedot ja ominaisuudet, vaan hyödyt. Mieti siis, mitä asiakkaasi hyötyisi tuotteistasi ja palveluistasi.

3. Kotisivut tarvitsevat kävijöitä

Runsas sisältö kiinnostaa myös hakukoneita, jotka ovat ensisijainen kävijälähteesi. Sinun täytyy siis näkyä hakukoneissa – mielellään ensimmäisellä sivulla (top 10). Hakukoneet silmälläpitäen suunnitellut kotisivut ovat yleensä myös käyttäjäystävälliset. Sivuilla on silloin kiinnitetty huomiota mm. otsikohin, linkkeihin ja tekstisisältöihin. Sen lisäksi täytyy hyödyntää meta-tiedot siten, että jokaisella sivulla on omat sisältöä vastaavat kuvaukset (teksti, joka näkyy hakukoneissa otsikko-linkin alla).

Kotisivut harvoin riittävät yksin hakukonelistausten nostamiseen. Yleensä niiden rinnalle kannattaa harkita blogia ja muita sosiaalisen median mahdollisuuksia.

4. Yhteydenottoja ja myyntiä

Kun kävijämäärät ova nousseet, et voi olla vielä tyytyväinen, jos tarkoituksesi on myös myydä jotakin. Kaikkien sivustojen tarkoitus ei ole välttämättä saada aikaan suoria tilauksia. Tavoitteenasi voi olla yhteydenotto, tarjouspyyntö, ilmoittautumisen tai myyntitapaamisen järjestyminen. Mahdollisuus yhteydenottoon on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi ja sitä myöten repertuaaria kannattaa pitää mahdollisimman laajana. Puhelin (myös tekstari), sähköposti ja lomakkeet ovat ehkä tyypillisimmät yhteydenottotavat. Muita vaihtoehtoja löytyy sosiaalisen median kanavista, internet-puhelimista (esim. Skype) ja pikaviestimistä (mm. Windows Live).

5. Hoida asiakassuhteita

Kun olet saanut yhteydenoton, hoida asia nopeasti. Puhelimeen vastataan tietysti heti, mutta sähköpostiinkin 12 tunnin sisällä. Pikaviestimiin täytyy vastailla hyvin pian, joten niitä täytyy myös seurata jatkuvasti. Huonosti hoidettu yhteydenpito kääntyy helposti anti-markkinoinniksi, vaikka kotisivusi syytäisi liidejä kuinka paljon tahansa.

6. Seuraa ja mittaa

Internet-markkinoinnin tehoja on helppo mitata, kun kaikesta jää dokumentti. Kävijämäärien mittaaminen on helpointa. Se kannattaa tietysti tehdä. Kävijätilastoista näkee myös, mistä kävijät ovat saapuneet ja mistä poistuneet sekä paljon muuta. Tilastoja kannattaa tehdä myös yhteydenotoista, yms. Kun kotisivuille on tehty muutoksia, kannattaa seurata niiden vaikutuksia aktiivisesti.

Kotisivut voivat olla tehokas osa internet-markkinointiasi. Siksi ei ole ihan sama, miten ne on toteutettu ja millaista sisältöä niillä on. Kotisivut eivät saa jäädä lepäämään kuin esitelehtinen telineeseensä. Kotisivuja täytyy kehittää jatkuvasti.

P.S. Kotisivujen vahvuus esim. painettuihin esitteisiin nähden on juuri se, että niitä voidaan kehittää ja korjailla jatkuvasti. Sen vuoksi kannattaa miettiä, mille alustalle (julkaisu- ja sisällönhallintajärjestelmälle) ne tehdään. Jotkut järjestelmät ovat hyvin joustamattomia, eivätkä kaikki tue edelleenkään Web 2.0 -tekniikoita.

Digitaalinen jalanjälki: Avaa blogi

Normaali

Viime aikoina suomalaistenkin käsitys blogista henkilökohtaisena verkkopäiväkirjana on alkanut muuttua. Yrityksissä on ryhdytty bloggaamaan.

Blogi on mainio tapa viestittää yrityksestään, palveluistaan, tuotteistaan ja ammatillisesta osaamisestaan. Blogin julkaisukynnys on pienempi kuin perinteisen lehdistötiedotteen. Blogi on myös henkilökohtaisempi ja rennompi, siksi se on omiaan lisäämään luottamusta kirjoittajan ja lukijoiden välillä. Blogia yleensä kirjoitetaan omalla nimellä.

Blogin perustaminen kannattaa aloittaa pohtimalla, mitä blogilla tavoittellaan. Tavoitteet voivat olla samat kuin tiedottamisella yleensä, kertoa asioista, joista oletetaan asiakkaiden tai potentiaalisten asiakkaiden olevan kiinnostuneita. Blogin tarkoitus on siis antaa lisäarvoa.

Omasta kokemuksestani ja mieltymyksestäni suosittelen valitsemaan blogille melko selkeän ja johdonmukaisen teeman. Minä en ainakaan jaksa seurata säännöllisesti blogia, jonka aiheet vaihtelevat liikaa. Julkkis-blogit ovat tietysti eri asia. Julkkiksia saatetaan seurata henkilön, ei aiheiden takia.

Teema voi olla selkeästi yrityksen toimintaan tai osaamiseen liittyvä, kuten lakimiehelle lainopillisten neuvojen jakaminen ja ilmalämpöpumppuasentajalle ilmalämpöpumppuasioista kertominen. Toisaalta se voisi olla joku ydinliiketoiminnan lähimaastossa olevasta asiasta bloggaaminen. Ehkä tällaisesta esimerkistä kävisi varatoimitusjohtaja Petri Hollménin Herrankukkaron perjantairesepti -blogi. Petri on kokkina amatööri, vaikka ruoka kuuluukin Rymättylän Herrankukkaron ja Höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekan liiketoimintaan kiinteästi.

Blogin voi perustaa joko valmiin palvelun kautta (esim. WordPress.com) tai omalle palvelimelle (esim. WordPress.org) . Molemmat ovat käytettyjä ja toimivia tapoja. Omalle palvelimelle asennettuun blogiin saa joitain lisäominaisuuksia, joita ei voi hyödyntää ilmaisissa palveluissa. Monet yritykset silti hyödyntävät menestyksellisesti ilmaisia blogejakin. Sisältö on kingi tässäkin asiassa, toteutustapa ei välttämättä ratkaise onnistumista.

Bloggaajan kymmenen käskyä:

  1. Ole rehellinen ja avoin
  2. Pyri pysymään valitsemassasi teemassa
  3. Kirjoita selkeästi ja mielenkiintoisesti
  4. Bloggaa säännöllisesti
  5. Salli kommentit
  6. Osallistu keskusteluun vastaamalla kommentteihin (tarpeen mukaan)
  7. Pyri kääntämään negatiiviset kommentit eduksesi vastaamalla niihin asiallisesti (haistattelut pitää poistaa kokonaan)
  8. Lue muiden blogeja saadaksesi ideoita omaan blogiisi
  9. Kommentoi muiden blogeja verkostoituaksesi bloggaajien kanssa
  10. Kommentoi muiden blogeja saadaksesi näkyvyyttä omalle blogillesi

Bloggaaminen on luovaa kirjoittamista, joka vaatii kurinalaisuutta. Yritysblogi ei voi olla pelkkä harrastus, vaan sille on asetettava tavoitteet, jotta blogin todellisia hyötyjä voidaan mitata.