Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Riippumattoman median myytti

Taloussanomien kumppanuusblogi sai Julkisen sanan neuvostolta langettavan tuomion piilomainonnasta. Blogin sisältö ei eroa tarpeeksi toimitetusta aineistosta. Matti Apunen tivasi toimittajien poliittista kantaa jo vuonna 2010 Hesarin kolumnissa. Itse närkästyin Pentti-Oskari Kankaan piilomarkkinointipalstasta lokakuussa 2012. Mediatalot tarjoavat sisältömarkkinointia yrityksille. Mediatalot ovat liikeyrityksiä. Ne ovat riippuvaisia asiakkaista (= rahasta). Onko se ongelma, kuten Ilona Hiila kirjoittaa MarMai-blogissaan Kuningassisältöä? Kun […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Mediatalot pöksyt nilkoissa

Pressiklubilla 1.11.2013 päätoimittajat askaroivat aina ajankohtaisen kysymyksen parissa: Miten käy laadukkaan journalismin? Uhka syntyy leikkauksista ja liimauksista. Toimintoja, osastoja ja toimittajia amputoidaan ja vanhoja käytäntöjä liimataan kokoon, jottei homma kokonaan leviä käsiin. Kirjoitin viime viikolla siitä, miten digitaalisuus yllätti turkulaisyrittäjät. Mediatalojen ongelmat johtuvat samasta ilmiöstä, vaikka Suomen Yleisradiota usein syytetäänkin vaikeuksista. Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Onko mustikkalätyt journalismia vai sisältömarkkinointia?

Kirjoitin reilu viikko sitten journalismin ja sisältömarkkinoinnin moraalista. Journalismin ja sisältömarkkinoinnin eron pitäisi olla selkeä. Journalismissa sisällöstä vastaa toimitus, joka on ulkoisista tahoista riippumaton. Sisältömarkkinointi on yrityksen tuottamaa kaupallista sisältöä. Niitä ei kuitenkaan erota itse sisältö tai esitystapa. Moraalittoman journalismin, eli piilomainonnan, erottaa sisältömarkkinoinnista vain asiayhteys. Pentti-Oskari Kangas jatkaa Petri Hollménin* aloittamaa hyvää ja tuloksellista sisältömarkkinointia Perjantairesepti-blogissaan. […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnilla on korkeampi moraali kuin journalismilla

Sisältömarkkinointi on yrityksen tuottamaa journalismia. Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestintää, koska markkinointiviestintä on yhtä kiinnostavaa kuin yrityksen vuosikertomus. Journalismi* sen sijaan on säilyttänyt kiinnostavuutensa vuosisadasta toiseen. Journalismi on vapaata, eettistä ja korkeatasoista. Todellisuudessa yritysjournalismi, eli sisältömarkkinointi, voi olla vielä ylevämpää, koska sillä ei ole salattuja tarkoitusperiä. Sen tarkoitus on tuottaa voittoa. Yritys voi tehdä myös hyvää, […]