Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Köyhä yrittäjä tarvitsee ritarin rohkeutta menestykseen

Knights in Archeon
Lancelotin pitäisi olla jokaisen yrittäjän esikuva. (Kuva: Flickr.com / Hans Splinter)
Taloudellinen ahdinko aiheuttaa stressiä. Tiukilla olevan on vaikea tehdä oikeita päätöksiä tai saada aikaiseksi päätöstä lainkaan. Ajatukset ja tavoitteet on syytä asettaa niin kauas, etteivät tämän hetkiset olosuhteet pääse vaikuttamaan markkinointiratkaisuihin tai muihin investointeihin.

Vakavaraisen on helpompi tehdä päätöksiä muistakin kuin taloudellisista syistä kuin taloudellisesti tiukilla olevan. Varattomuus aiheuttaa stressiä, joka puolestaan vähentää tahdonvoimaa.

Tahdonvoiman puutteessa ihminen tekee vääriä valintoja erityisesti tilanteissa, joissa vaihtoehdot ovat keskenään ristiriitaisia. Yrittäjälle tällainen tilanne on investointi. Investoinnin on tarkoitus tuottaa pitkällä aikavälillä, mutta tähän hetkeen se vaikuttaa kassaa keventävästi. Säästääkö, vai sijoittaako – siinäpä pulma.

Rajallisen itsekontrollin teoria syntyi 1990-luvulla. Sen mukaan ponnistelu yhdellä itsekontrollia vaativalla alueella johtaa siihen, että muissa vaikeissa tilanteissa on käytettävissä vähemmän tahdonvoimaa. – Raili Leino, Talouselämä.fi

Talouselämä.fi-sivuston artikkelin mukaan, asiaa ovat tutkineet muun muassa Case Western Reserve -yliopiston tutkijat Roy BaumeisterEllen BratslavskyMark Muraven ja Dianne Tice vuonna 1998 ja Princeton-yliopiston taloustutkija Dean Spears. Spears julkaisi joulukuussa 2010 sarjan kokeita, jotka paljastivat, miten köyhien taloudelliset päätökset kuluttavat enemmän henkisiä voimavaroja kuin rikkaiden päätökset.

Case Western Reserve -yliopiston tutkijat puolestaan kiusasivat ihmisiä tarjoamalla heille suklaata ja retiisejä. Henkilöt, joilta kiellettiin suklaansyönti, lopettivat haastavan geometrisen tehtävän ratkaisuyrityksen paljon aikaisemmin kuin muut.

Tiukassa taloudellisessa tilanteessa oleva yrittäjä saattaa vitkutella markkinointiratkaisuissa, vaikka juuri markkinointia lisäämällä kassavirtaa voidaan lisätä. Vakavaraisella ei ole stressiä rahasta, jolloin ratkaisun tekeminenkin on helpompaa. Toisaalta painee alla oleva saattaa hädissään tehdä vääriä päätöksiä. Raha siis menee rahan luo.

Jari Parantainen kirjoitti – toistamiseen kuopatussa – Gurumarkkinointi-blogissaan pyöreän pöydän ritarista, jonka menestys perustui kolmeen prinsiippiin. Kolmas niistä oli stressinpoisto.

Et saa välittää siitä, jäätkö henkiin vai kuoletko. – – Olen huomannut, että ritarin kolmannesta neuvosta on hyötyä myös myyntineuvotteluissa. En enää pohdi etukäteen, kävelenkö tilanteesta häviäjänä vai voittajana. Tietenkin tähtään voittoon. Mutten ala murehtia etukäteen, mitä sitten tapahtuu, jos marssin ulos kalossinkuva hanurissa.
– Jari Parantainen, Lancelotin kolmas neuvo.

Yrittäjä tarvitsee voittajan tahdon. Märehtimällä tulevaisuuden uhkakuvia epäonnistuminen on varmistettu. Ritarin rohkeudella varustettua pienet kolhut eivät pysäytä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *