Kategoriat
Bloggaaminen Sisältömarkkinointi

Miksi sisältömarkkinointi kannattaa aloittaa bloggaamalla?

Neljä syytä, miksi sisältömarkkinointi kannattaa aloittaa bloggaamalla.

Sisältömarkkinointi on hyvä aloittaa bloggaamalla. Blogit ovat varmasti tuttuja sinullekin. Blogien tuttuus sinulle ja asiakkaillesi on ensimmäinen hyvä syy.

Toiseksi, blogi on nopea laittaa käyntiin. Blogi kannattaa käynnistää kirjoittamalla ja julkaisemalla jotain.

Konsultit puhuvat sisältöstrategioista, kanavista ja formaateista, jolloin sisältömarkkinointi saattaa tuntua turhan suurelta ja vaikealta asialta. Sisältömarkkinointi ei ole kovin vaikeaa, kun sen aloittaa pala kerrallaan.

Tässä on neljä syytä, miksi sisältömarkkinointi kannattaa aloittaa bloggaamalla.

1. Tekstiä on helpompi tuottaa kuin videoita tai kuvia

Joissain yhteyksissä video tai infograafit saattavat olla toimivampia kuin pelkkä teksti. Teksti tuottaminen on kuitenkin niin paljon helpompaa, että yleensä kannattaa aloittaa siitä.

2. Blogi on hyvää hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi onnistuu ainoastaan tekstin avulla. Vaikka videot ja kuvat ovat tehokkaampaa viraalimarkkinointia kuin tekstit, löydettävyyden kannalta ne tarvitsevat aina kaverikseen tekstiä. Hakukoneet eivät osaa tulkita riittävästi kuvia.

3. Blogi toimii hyvänä sisältöhubina

Jos et sittenkään jaksa kirjoittaa – ainakaan jatkuvasti – tarvitse blogin sisältöjesi arkistoksi. Blogissa voit julkaista kaikenlaista sisältöä eri formaateissa. Voit kerätä linkit ja upotuskoodit videoistasi, kuvistasi ja äänitallenteista blogiisi, jolloin seuraajasi löytävät kaikki samasta osoitteesta.

4. Blogilla saat tietoa kohderyhmästäsi

Julkaisemalla muutaman blogiartikkelin saat tarvittavaa tietoa kohderyhmästäsi. Huomaat pian, keitä sisältösi kiinnostaa. Kontaktin saatuasi – blogi- tai Facebook-kommentteina – tiedät kohta, mitä muuta lukijasi haluavat.

Yhteenveto

Blogia on vaikea ohittaa markkinointivälineenä, jos myyt jotain vähänkin hankalasti myytävää tai mutkikasta. Monimutkaiset tuotteet ja palvelut vaativat usein aika paljon ”avaamista”, jotta asiakas osaa ostaa. Toisaalta, erikoisemmat tuotteet, vaikka hyvinkin yksinkertaiset, eivät mene kaupaksi ihan kenelle vaan. Silloin blogin ympärille voi kerätä heimon, joka on kiinnostunut kapean segmentin tuotteistasi.

Blogista on moneksi. Parhammillaan sitä rakastavat niin ihmiset kuin hakukoneetkin.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *